واگرایی پژوهشگران؛ ضعف مطالعات قرآن و سلامت
کد خبر: 3694960
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
بحرالعلوم تشریح کرد:

واگرایی پژوهشگران؛ ضعف مطالعات قرآن و سلامت

گروه سلامت ــ رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، ضمن تشریح دلایل ضعف پژوهش‌های قرآن و طب عدم تفاهم بین پژوهشگران قرآن و سلامت را یکی از نقاط ضعف اصلی این حوزه دانست.

واگرایی پژوهشگران ضعف مطالعات قرآن و سلامت
محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح دلایل عمده ضعف پژوهش‌های قرآن و سلامت پرداخت.
بحرالعلوم تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی ما در این حوزه عدم تفاهمی است که در بین فعالان این حوزه وجود دارد، در سال‌های اخیر تلاش‌هایی شده تا این همگرایی به وجود آید، اما هنوز این مهم رخ نداده و طیف‌های مختلفی با نظریات گوناگونی در حوزه قرآن و طب فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: به خاطر این واگرایی، طیف‌های مختلف وجود دارند و به تبع اندیشه‌ها هم متفاوت بوده که بخشی از آن‌ها ضعیف بوده و غیر قابل قبول و بخشی نسبتا قابل قبول هستند؛ که این مطالعات قابل قبول از دیدگاه‌های مختلف و بعضا متضاد ناشی می‌شوند.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تأکید کرد: به نظر می‌رسد در این زمینه نیازمند یک سری جلسات و گفت‌وگو‌هایی باشیم تا سرانجام بتوانیم نسبت بین دین و سلامت را روشن کرده و نحوه استفاده از متون دینی در حوزه سلامت را توضیح دهیم.
وی یادآور شد: پژوهش‌هایی که در این حوزه انجام شده نخست زیاد نبوده و دوم اینکه بعضا عمق کافی نداشته و به یکسری محدوده‌هایی بسنده کرده‌اند.
این فعال قرآنی با اشاره به کمبود متخصصان علوم سلامت و علوم اسلامی در حوزه پژوهش‌های قرآن و طب گفت: این هم بالاخره یکی از نقاط ضعف ما بوده و در نوع مباحثی که در هر دو رشته طرح می‌شود، این مشکلات را به وجود می‌آورد، ضمن اینکه کار‌هایی شده و قابل تقدیر است، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در رابطه با نحوه برخورد وزارت بهداشت با این حوزه گفت: وزارت بهداشت، حمایت‌هایی کرده و به دلیل نبود اتفاق نظر کافی در این حوزه، باید تکلیف نسبت دین و سلامت را زودتر روشن می‌کردیم که این کار انجام نشده است.
وی افزود: ماهیت موضوع به گونه‌ای است که باید بطئی پیش برود که بطئی حرکت کردن هم جواب نمی‌دهد و ما نیازمند یک زیر ساختار‌هایی هستیم تا برای کاربرد علوم دینی در حوزه سلامت و جامعه بتوانیم کار‌هایی انجام دهیم تا این جا فاصله زیاد داریم البته می‌شود با کار جهادی و سخت کوشی به یک جا‌هایی رسید.
انتهای پیام/
captcha