مشکل اشتغال با تزریق پول حل نمی‌شود/کار جهادی به مثابه ایام جنگ
کد خبر: 3695186
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
بیجندی:

مشکل اشتغال با تزریق پول حل نمی‌شود/کار جهادی به مثابه ایام جنگ

گروه اقتصادی- معاون رئیس جهاد دانشگاهی گفت: به عنوان اولین نهاد متخصص از سال 77 و تنها نهاد تخصصی علمی کشور در حوزه اشتغال اعتقاد داریم تزریق پول و تسهیلات منجر به اشتغال نمی‌شود پیشنهاد می‌کنیم 1.5 میلیارد اعتبار رهبری برای اشتغال روستایی در قالب پارک‌های علم و فناوری هزینه شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد صادق بیجندی، معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، امروز، 8 اسفندماه، در مراسم افتتاح دفتر مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم ور در شهر محلات، با اشاره نقش پارک‌های علم و فناری و مراکز رشد در اقتصاد گفت: دانشگاه‌ها در سطح جهان و در گذر زمان کارهای مختلفی انجام داده‌اند و به عنوان نظام مفتخر به اسلام و با وجود بسترهای خوب اقتصادی باید از تجربیات دانشگاه‌های دنیا با نگاه بومی استفاده کنیم.


هدف‌گذاری برنامه ششم در تحقق دانشگاه نسل چهارم
وی ادامه داد: امروز شاهد ظهور نسل پنجم دانشگاه‌ها در کشورهای توسعه یافته هستیم و متأسفانه نتوانستیم دانشگاه‌های کشور را با تغییرات نسلی دانشگاه‌های جهان همراه کنیم البته چند سالی است که به همت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دانشگاه‌ها به سمت پژوهش و نسل دوم و سوم حرکت کرده‌اند و به دنبال تحقق دانشگاه کارآفرین هستند، به عقیده بنده هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه نیز تحقق نسل چهارم دانشگاه‌ها است.
بیجندی افزود: دانش‌آموخته دانشگاه کارآفرین دنبال میز و کار دولتی نیست بلکه باعث ایجاد ارزش افزوده در حوزه‌های مختلف می‌شود برای تحقق چنین دانشگاهی بسترهایی لازم است و باید به دانشگاه‌ها کمک کرد و امیدواریم در پایان برنامه هفتم توسعه شاهد تحقق دانشگاه نسل پنجم باشیم.
وی تأکید کرد: ابزارهایی که باید در تحقق دانشگاه‌های نسل جدید وارد میدان شوند پارک‌ها و مراکز رشد هستند که در واقع به عنوان بال‌های حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه کارآفرین ایفای نقش می‌کنند؛ لذا باید انتظار ما از دانشگاه در حد هم افزایی با دستگاه‌های مختلف باشد و نه بیشتر.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی بر اساس اساس نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پل بین دانشگاه، صنعت و جامعه است این پل وظیفه دارد نیازهای جامعه و صنعت را تحویل دانشگاه دهد و دانشگاه را توانمند و به سمت جامعه و صنعت سوق دهد. اما متأسفانه شاهد هستیم این سه ضلع هر کدام کار خودشان را می‌کنند همدلی میان آنها ایجاد شده اما کافی نیست.
معاون رئیس جهاد دانشگاهی افزود: برای تحقق وظیفه دانشگاه نسبت به جامعه و صنعت و بالعکس، نقل پارک‌های علم و فناروی و مراکز رشد بی‌بدیل است، امروز هر سه زالو و البته هر دو زالوی تایلندی با یک بشکه نفت برابری می‌کند و این مراکز رشد هستند که باید با برگزاری رویدادها و کارگاه‌های آموزشی چنین اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار دهند و جوانان را از کار دولتی به سمت کارآفرینی سوق دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 4 شرکت دانش‌ بنیان درباره زهر زنبور عسل تحقیق می‌کند بدون اینکه آسیبی به محصول و کشاورز برسد، هر گرم زهر زنبور 80 دلار قیمت دارد و هر زنبوردار می‌تواند با شراکت شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر افزایش درآمد خود، به تولید و ماندگاری نیروی کار در منطقه کمک کند.
بیجندی افزود: در شهر محلات که پایتخت گل و گیاه است باید بیش از این از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری استفاده شود در حالیکه در این منطقه مرکز پرورش ماهیان زینتی داریم چرا باید تایلند صادر کننده این نوع ماهی باشد و ما نتوانیم در این زمینه تجاری سازی کنیم؟
وی ادامه داد: رهبری چندین سال است که بر اشتغال و اقتصاد مقاومتی تأکید دارند و گوشزد کردند که کار در حوزه اشتغال باید شبانه روزی و به مثابه ایام جنگ باشد اعتقاد داریم جهاد دانشگاهی با وجود اینکه فقط 20 درصد اعتبار دولتی دارد در تمام حوزه‌ها به مثابه ایام جنگ کار می‌کند.
بیجندی تشریح کرد: متأسفانه در حل مشکل اشتغال و تعریف تزریق پول و تسهیلات برای ایجاد اشتغال دچار مشکل هستیم ما به عنوان اولین نهاد متخصص از سال 77 و تنها نهاد تخصصی علمی کشور در حوزه اشتغال اعتقاد داریم که تزریق پول و تسهیلات منجر به اشتغال نمی‌شود جهاد دانشگاهی طرح ملی «تحقق الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی» را در 8 استان به عنوان پایلوت با همکاری وزارت کار در دست اجرا دارد اما متأسفانه در این استان‌ها اولین سؤالی که از ما می‌شود میزان وام و تسهیلات است.


اعتبار اشتغال روستایی در قالب پارک علم و فناوری هزینه شود
معاون رئیس جهاد دانشگاهی افزود: بنده به عنوان حامل پیام دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی معتقدم باید در تزریق پول در حل مشکل بیکاری دقت بیشتری شود، مقام معظم رهبری دستور تخصیص 1.5 میلیارد دلار برای اشتغال روستایی و عشایر را دادند اما در نحوه تخصیص این اعتبار اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد به نظر می‌رسد این پول درست هزینه نمی‌شود و با این رویه، به سرنوشت وام‌های زودبازده و خود اشتغالی دچار خواهد شد.
معاون رئیس جهاد دانشگاهی در پایان گفت: اعتبارات حوزه اشتغال باید در قالب پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به وزارت علوم داده شود تا در کنار پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها کار کنند جهاد دانشگاهی توان دفاع از چنین ایده‌ای را دارد به اعتقاد ما الماس واقعی در دانشگاه‌هاست و فقط باید آن را سیقل داد./انتهای پیام

captcha