«اِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»، سرلوحه کارکنان قوه قضائیه باشد
کد خبر: 3695572
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

«اِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»، سرلوحه کارکنان قوه قضائیه باشد

گروه مسابقات ــ معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: هدف از همه برنامه‌های قرآنی ما در مجموعه قوه قضائیه این است که به اصل قرآن برسیم چراکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است «اِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ».

«اِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»، سرلوحه کارکنان قوه قضائیه باشد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه طی سخنانی در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه که امروز، 9 اسفندماه در هتل المپیک برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از حضار و مسئولان حاضر در مراسم، متسابقان و تمامی دست‌اندرکارانی که در بخش‌های مختلف قوه قضائیه به‌ویژه معاونت فرهنگی، بخش معاونت فرهنگ دینی و سازمانی این معاونت و دادگستری کل استان تهران نسبت به برگزاری هرچه بهتر این مسابقات در طول ایام سال تلاش کردند، اظهار کرد: مسابقات قرآن قوه قضائیه طی هر سال از ابتدای سال و در فصل بهار با برگزاری مسابقات در مرحله شهرستانی آغاز می‌شود و در فصول مختلف تابستان(مرحله استانی) و پائیز(مرحله منطقه‌ای) و زمستان(مرحله کشوری) نیز ادامه دارد.
وی ادامه داد: کار قرآنی ما این نیست که تنها یک مسابقه‌ای در طول سال برگزار شود بلکه در آن انس با قرآن وجود دارد و کتاب الهی به خانه‌ها برده شده است و همه اهل خانواده مشغول به آن می‌شوند و با معانی قرآن، تدبر در قرآن، حفظ و قرائت قرآن انس می‌گیرند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه یکی از برنامه‌های مهمی که در این دو سه سال اخیر در برگزاری مسابقات قرآن داشته‌ایم این است که همواره در پی این بوده‌ایم که سطح مسابقات ارتقا پیدا کند و لازمه این امر نیز این است که سطح دانش قرآنی، مهارت‌های قرآنی و فهم و حفظ و بقیه مسائلی که در مجموعه مسابقات قرآن به آن‌ها می‌پردازیم نیز ارتقا داشته باشد.
صادقی در ادامه افزود: معاونت فرهنگی قوه قضائیه مدت دو سال است که آموزش ویژه قرآن را در میان مسابقات استانی و منطقه‌ای برگزار می‌کند. همچنین، خود استان‌ها نیز در آموزش دادن مباحث قرآنی تلاش کرده‌اند و به همین دلیل است که مشاهده می‌شود طی هر سال سطح متسابقان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است که این امر نیز جای تبریک و تهنیت دارد.
وی با بیان اینکه ان‌شاالله بتوانیم سال به سال کیفیت برنامه‌ها و عمق مفاهیم و مبانی و محتوا و تفسیر و مسائل دیگری از این قبیل را نیز توسعه دهیم، گفت: به عنوان نمونه کسانی که در بحث مفاهیم در مسابقات امسال شرکت کرده‌اند، طی چهار مرحله، مفاهیم مختلف را از تفاسیر مختلف و مشهور شیعه مانند المیزان، نمونه و ... را خوانده، یاد گرفته و به مراحل بعدی راه یافته‌اند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه در بحث رشته حفظ موضوعی قرآن کریم نیز آیات مرتبط با مسائل حقوقی، قضایی و مسائل ولایت در مسابقات امسال جریان داشت، اظهار کرد: تعداد 251 نفر از متسابقان به مرحله سراسری مسابقات قرآن قوه قضائیه راه یافتند که 107 نفر ایشان از همکاران دستگاه قضا از جمله قضات و کارکنان و 144 نفر نیز از خانواده‌های کارکنان قوه شامل همسران و فرزندان ایشان هستند.
وی با بیان اینکه تعداد 90 نفر در مرحله کشوری مسابقات امسال حائز رتبه‌های برتر در رشته‌های مختلف شده‌اند، افزود: پنجاه درصد از شرکت‌کنندگان در مجموعه برنامه‌های قرآنی ما از بانوان و حدود پنجاه درصد نیز از آقایان بوده‌اند و سهم کارکنان نیز در تمام مرحل نزدیک به پنجاه درصد و سهم خانواده‌های ایشان نیز تقریباً پنجاه درصد است.
صادقی با بیان اینکه رشته‌های اذان و حفظ موضوعی خردسالان به مسابقات قرآن امسال قوه قضائیه افزوده شد، گفت: ما در هر سالی سعی می‌کنیم گامی به جلو برداریم و یک افزوده‌ای چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی داشته باشیم اما هدف از همه برنامه‌های قرآنی ما در مجموعه قوه قضائیه این است که به اصل قرآن برسیم چراکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است «اِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ».
وی ادامه داد: ما که در دستگاه قضائی متولی یکی از مراحل مهم احقاق حق و برقراری عدالت هستیم باید عدل را همراه احسان کنیم. خداوند متعال در جای جای قرآن همچنانکه به رسولش فرمان می‌دهد که مردم را دعوت کن، همزمان فرمان به احسان می‌دهد «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ».
معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز دستگاه قضائی بیش از هر روز دیگری محتاج این موعظه خداوند است، تصریح کرد: می‌دانید که هیچکس به اندازه نبی مکرم اسلام(ص) رنج نکشید ولی خداوند متعال به او فرمود «وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا». اصل اخلاق پیامبر(ص) همین صبر جمیل است. ما امروز بیش از همیشه نیازمند این هستیم که هنگامی که با مردم سخن می‌گوییم و هنگامی که به مردم حکمی می‌دهیم، قول ما قول حسن و زبان و رفتار ما زیبا باشد.
صادقی با اشاره به اینکه امروز ما در مسند قضاوت پا جای پیامبران و اوصیا گذاشته‌ایم پس باید همواره مانند ایشان رفتار کنیم، اظهار کرد: ما بیش از همیشه نیازمند آن هستیم که این آموزه‌های قرآنی را آویزه گوش خود کنیم و در عمل خود جاری سازیم و ان‌شاءالله روز به روز بر این محسنات دستگاه قضائی بیفزائیم. حاصل کار ما در این انس قرآنی و تلاش‌های ما در این زمینه باید این بشود که بتوانیم در رفتارمان مانند پیامبر(ص) فرمان خدا را اجرا کنیم و حسن‌ها و زیبایی‌هایی را که قرآن به او سفارش کرده، در عمل بیاوریم.
معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان سخنان خود تصریح کرد: ان‌شاالله سال آتی را سال نشان دادن حسن‌های زبانی و رفتاری در دستگاه قضائی و تکریم ارباب رجوع قرار دهیم و بدانیم که این اعمال اثر می‌کند و باشد که هر سال درسی از قرآن بگیریم و آن را در عمل بیاوریم.
انتهای پیام

captcha