باباطاهر و مفاخر دیگر همدان قابلیت بین المللی سازی دارند
کد خبر: 3695744
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴

باباطاهر و مفاخر دیگر همدان قابلیت بین المللی سازی دارند

گروه فرهنگی- رئیس دانشگاه بوعلی سینا: بزرگداشت مفاخر گذشته و نکوداشت مفاخر کنونی از اتفاقات مبارک است که در چند سال اخیر در استان همدان انجام می‌شود و باید تلاش کنیم این موضوع به قوت خود ادامه یابد.

به گزارش ایکنا از همدان، یعقوب محمدی‌فر امروز ۹ اسفند ماه  در همایش ملی هزاره باباطاهر در دانشکده کشاورزی همدان اظهار کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از دانشگاه‌های مطرح و صاحب نام غرب کشور همواره نام بزرگان را نکو می‌دارد، همدان به عنوان مهد تاریخ و تمدن دارای صاحب نامان زیادی است و افتخار می‌کنیم نام بوعلی سینا این دانشمند بزرگ بر این دانشگاه نهاده شده است.

وی افزود: دانشگاه بوعلی سینا به عنوان نهمین دانشگاه کشور مفتخر است همایش‌های متعدد بوعلی سینا، باباطاهر، میرسیدعلی همدانی و ... را برگزار کرده است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: بزرگداشت مفاخر گذشته و نکوداشت مفاخر کنونی از اتفاقات مبارک است که در چند سال اخیر در استان همدان انجام می‌شود و باید تلاش کنیم این موضوع به قوت خود ادامه یابد.

وی با بیان اینکه همدان به عنوان شهر تاریخی، سیاسی و مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: در نگاه به مقالات همایش هزاره باباطاهر متوجه می‌شویم که باباطاهر فقط از دید دل سوخته او بررسی نشده بلکه از نظر سیاسی، مذهبی، نگاه روانشناسانه و ... باباطاهر مورد بررسی قرار گرفته است.

محمدی‌فر با تاکید بر اینکه پایه‌های تمدن عظیم ایرانی و اسلامی برگرفته از دانشمندان و محققانی چون بوعلی‌سینا، خوارزمی، فردوسی و ... نهاده شده است، تصریح کرد: دانشمندان باید ارج نهاده شوند و باید بستر را برای دانشمندان نوظهور فراهم کنیم.

وی ادامه داد: 100 سال پیش از باباطاهر شاهنامه فردوسی نوشته شده که زبان و ادبیات فارسی را برای ما زنده کرده و باباطاهر به گونه‌ای دیگر اشعار خود را رقم زده است.

وی با بیان اینکه زمانی که ابیات باباطاهر به زبان انگلیسی ترجمه شد به مدت 30 سال کسی به این اشعار توجهی نکرد، افزود: باید در راستای بین المللی سازی شخصیت‌های بزرگ کشور تلاش کنیم.

محمدی‌فر تأکید کرد: باباطاهر هم می‌تواند بین‌المللی باشد و شاید کوتاهی در معرفی باباطاهر و سایر علما و عرفا از ما بوده اما وجود این همایش می‌تواند موجب بین‌المللی سازی افرادی مانند باباطاهر شود.

 

همدان پیش قدم در تکریم مفاخر است

فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه گفت: برگزاری اردیبهشت مفاخر، آیین نکوداشت بزرگان در شهرستان‌های استان همدان نشان از تکریم مفاخر علمی استان همدان دارد.

وی افزود: استان همدان به وجود مفاخر و مشاهیر بزرگ و جهانی مفتخر است. تعداد گسترده‌ای از عالمان و دانشمندان در دیار همدان بالیده و پرورش یافتند، سیاست‌گذاری مسئولان فرهنگی استان همدان مبتنی بر شناسایی مفاخر و بزرگان در عصرهای گذشته و زمان حال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: برگزاری اردیبهشت مفاخر، آیین نکوداشت بزرگان در شهرستان‌های استان همدان و ... نشان از تکریم مفاخر علمی‌،فرهنگی، هنری و ... استان همدان دارد و این مجلس منور به یاد شاعر، عارف و سالک همدان باباطاهر است.

وی تصریح کرد: نامگذاری هر ساله به نام یکی از مفاخر همدانی و تمرکز بر معرفی یکی از این شخصیت‌های ملی- جهانی از سوی استاندار همدان است. از اینکه توانستیم در فرصت به دست آمده برای شناخت و معرفی این عارف قدم کوچکی برداریم خدواند را شاکر هستیم.

عبادی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت هرچه بیشتر از اهل علم و فرهنگ بتوانیم گام‌های بلندی در راه معرفی مفاخر استان همدان برداریم.

انتهای پیام

captcha