پایان تدوین اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها تا پایان اردیبهشت/ تهیه اطلس قرآنی استان‌ها
کد خبر: 3696472
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
انجم‌شعاع بیان کرد:

پایان تدوین اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها تا پایان اردیبهشت/ تهیه اطلس قرآنی استان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه اعتبارات قرآنی استان‌ها در سال 97 براساس اسناد راهبردی همان استان تخصیص می‌یابد، گفت: مقرر شده است تا استان‌هایی که اسناد خود را نهایی نکرده‌اند، این کار را انجام دهند.

پایان تدوین اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها تا پایان اردیبهشت/ تهیه اطلس قرآنی استان‌ها

محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به معرفی نمایندگان مجمع استان‌ها در کمیسیون‌های سه‌گانه و مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: حضور نمایندگان مجمع استان‌ها از دستاوردهای دومین نشست مجمع شورای استان‌ها بوده است.
وی افزود: بر اساس آن تصمیم، واقف شدیم که در کمیسیون‌های سه گانه شورای توسعه و نیز مجمع مشورتی یک نفر از مجمع استان‌ها به نمایندگی حضور داشته باشد. این کار صورت گرفت و ماموریت نمایندگان شوراهای استانی در سال 96 به پایان رسید و با اتمام مهلت تعیین شده برای نمایندگان قبلی و پایان مأموریت آنها، نمایندگان جدید شوراهای استانی معرفی شدند.
انجم‌شعاع تصریح کرد: بر همین اساس حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی از استان البرز با 20 رأی به عنوان نماینده شورای استان‌ها در کمیسیون پژوهش و آموزش عالی انتخاب شد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی از استان اصفهان با 15 رأی در کمیسیون تبلیغ و ترویج حضور خواهد داشت.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: حجت‌الاسلام مرادی نماینده استان گیلان نیز با 13 رأی به عنوان نماینده استان‌ها در کمیسیون آموزش عمومی قرآن حضور دارد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی که در سال جاری نماینده استان‌ها در مجمع مشورتی بود به عنوان عضو علی‌البدل تعیین شد.
وی عنوان کرد: هر یک از این افراد در جلسات مجمع یا کمیسیون‌ها حضور خواهند داشت و هر کدام از آنها نسبت به برنامه‌های استان‌ها دفاعیات قابل قبول خواهند داشت. به طور طبیعی در هر مجمعی نمایندگان تعیین شده موظف هستند، گزارشاتی از اقدامات خود در جلساتی که در آن حضور داشته‌اند، ارائه دهند.
انجم‌شعاع بیان کرد: کار ارزشمندی که با این کار صورت گرفته است این است که پیوند مبارکی بین صف اجرایی و ستاد به وجود آمده است. از این طریق نظرات، پیشنهادات و نقدهای آنها در مورد برنامه‌های ملی مطرح خواهد شد. قطعاً حضور این افراد می‌تواند برای ارتقاء برنامه‌ها اثرگذار باشد.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به تدوین اسناد راهبری استان‌ها که در اولین نشست مجمع استان‌ها کلید زده شد، اشاره کرد و گفت: در آن نشست قالب استان‌ها این کار را به اتمام رساندند و ضرب‌الاجلی که توافق شد پایان اردیبهشت ماه اعلام شد تا هیچ استانی وجود نداشته باشد که فاقد سند باشد. دلیل این موضوع هم این است که توزیع اعتبارات استانی در سال 97 برابر مصوبه مجلس که در قانون لایحه بودجه سال 97 هم تأکید شده است، توزیع اعتبارات باید بر مبنای اسناد استانی باشد و قطعاً اگر استانی فاقد سند راهبری باشد، از اعتبارات بهره‌مند نخواهد شد.
وی بیان کرد: پس بنابراین استان‌ها باید این کار را پیگیری کنند، در خصوص اینکه نیاز است در شورای توسعه فرهنگ قرآنی اسناد استانی تصویب شود یا نه، قرار شد تا در جلسه آینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی این موضوع بررسی شود یا به دبیرخانه شورا تفویض شود تا در مورد سندهای استانی تصمیم‌گیری شود.
انجم شعاع اظهار کرد: در سال 97 اولویت شوراهای استانی بر موضوعات مختلفی قرار گرفته است که یکی از آنها تهیه اطلس استانی است. در این اطلس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان‌ها احصاء خواهد شد تا در معرض عمومی افراد قرار گیرد. در این اطلس کاستی‌های استان‌ها نیز احصاء می‌شود تا در برنامه‌های آینده مورد بررسی قرار گیرد.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در مورد دریافت اعتبارات قرآنی، در گذشته استان‌ها فاقد شاخص بودند، اذعان کرد: در خصوص شیوه‌نامه جذب اعتبارات سال 97 در استان‌ها، با تشکیل دومین مجمع استان‌ها در سال‌های قبل استان‌ها بر چهار شاخص، جمعیت، محرومیت، کارکرد و عملکرد و آسیب‌پذیری یا قرارگیری در نقاط محروم، قرار گرفته بود. بنابر این قطعی شد که اعتبارات استان‌ها را براساس سند راهبری و شاخص‌های مطرح شد، توزیع کنیم. امیدوار هستیم پس از تصویب سند، در چشم‌انداز 20 ساله قرآنی همه استان‌ها روشن باشد و همه بر مبنای یک معیار و شاخص به پیش بروند که تحقق آن سند در یک افق زمانی 20 ساله مورد انتظار باشد. بر همین اساس امیدواریم بتوانیم هر سال نظارت بر عملکرد آن سال داشته باشیم و بر میزان تحقق اهداف نیز نظارت داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha