اعلام برنامه‌های هفته نیکوکاری در خوزستان
کد خبر: 3697215
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸

اعلام برنامه‌های هفته نیکوکاری در خوزستان

گروه اجتماعی: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان با بیان اینکه برنامه اصلی جشن نیکوکاری در سه روز در سطح استان برگزار می‌شود، گفت: 16 اسفندماه بیش از 3500 آموزشگاه آموزش و پرورش خوزستان در برگزاری جشن نیکوکاری مشارکت می‌کنند و پنج‌شنبه حدود 80 پایگاه ثابت و سیار در سطح استان، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند.

 به گزارش ایکنا از خوزستان، مرتضی موصلی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در نشست خبری که به مناسبت سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز،14 اسفندماه در اهواز برگزار شد، ضمن گرامیداشت این روز و تبریک آغاز هفته نیکوکاری اظهار کرد: از روز 14 تا 21 اسفندماه به عنوان هفته احسان و نیکوکاری در تقویم ملی به ثبت رسیده است که در طول این هفته فرصتی ایجاد می‌شود تا بیشتر در خصوص حوزه فرهنگی و نیکوکاری کار شود.

 وی افزود: امام خمینی(ره) در روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب، دستور تشکیل کمیته امداد را صادر کردند که این اقدام ایشان، ستودنی است. شاید در سه دهه اول رویکرد کمیته امداد، حمایتی بود اما از سال‌های گذشته با توجه به عنایت مقام معظم رهبری و مطالبات نخبگان جامعه از مجموعه کمیته امداد، مهمترین برنامه این نهاد، بر توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش متمرکز شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان با اشاره به مهمترین برنامه و اهداف کمیته امداد، تصریح کرد: توانمندسازی نیازمندان، توسعه اشغال، ایجاد کسب‌وکارهای خرد با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، رویکردهای مهم این نهاد هستند. محور دوم فعالیت کمیته امداد، توانمندسازی فرهنگی و فکری خانواده‌ها، ارتقاء سطح علمی و برنامه‌های فرهنگی است. همچنین محور سوم توجه ویژه به مباحث اجتماعی خانواده‌ها اعم از مسائل مرتبط با ازدواج و توسعه بیمه‌های اجتماعی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار است.

 83 هزار خانوار در استان خوزستان تحت حمایت مستمر کمیته امداد هستند

وی با اشاره به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد گفت: در حال حاضر 83 هزار خانوار در استان خوزستان تحت حمایت مستمر کمیته امداد هستند و حدود 21 هزار و 500 خانوار به صورت تک خدمتی از خدمات کمیته امداد خمینی استان استفاده می‌کنند که در مجموع 105 هزار خانوار در خوزستان از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان اظهار کرد: در مجموع به 8 درصد خانوارهای خوزستانی از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان خدمت رسانی می‌شود که این آمار مطابق با نرم کشوری است. کمترین میزان خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد خمینی در شهرستان‌های دزفول، ماهشهر و اهواز قرار دارند.

 در جشن نیکوکاری سال گذشته در مجموع 73 میلیارد ریال جمعآوری شد

وی با اشاره به مبالغ جمع‌آوری شده در جشن نیکوکاری سال گذشته تصریح کرد: در برنامه جشن نیکوکاری سال گذشته در مجموع 73 میلیارد ریال جمع‌آوری شد که 21 میلیارد ریال به صورت نقد و 52 میلیارد ریال به صورت کالا دریافت شد. در حال تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری مبالغ جمع‌آوری شده  به 90 میلیارد ریال برسد تا بتوانیم قبل از شروع سال جدید کمک‌های مردمی را در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

 7 هزار دانشجو و حدود 30 هزار دانشآموز در خوزستان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند

 موصلی با اشاره به تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان تحت حمایت کمیته امداد خوزستان هستند، گفت: در حال حاضر حدود 7 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و حدود 30 هزار دانش‌آموز در استان خوزستان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که علی‌رغم مشکلات اقتصادی که این افراد داشتند، اقدام به ادامه تحصیل کردند. در حال حاضر نزدیک به 41 هزار نفر به دلیل فوت سرپرست و 1500 نفر به دلیل فوت هر دو والدین تحت حمایت این نهاد در استان هستند.

 2750 خانوار امسال با اجرای طرحهای اشغال خرد به درجه خودکفایی اقتصادی رسیدهاند

 وی گفت: در 11 ماهه امسال 2750 خانوار با اجرای طرح‌های اشغال خرد، دیگر نیاز به خدمات مستمر مجموعه کمیته امداد نداشتند و به درجه خودکفایی اقتصادی رسیده‌اند. البته وظیفه کمیته امداد است که خدمات فرهنگی را مانند سابق به این افراد ارائه دهد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان با اشاره به اهداف تعیین شده در هفته احسان و نیکوکاری تصریح کرد: جشن‌های نیکوکاری جزئی از فرهنگ ملت بزرگ کشورمان شده و در جشن امسال برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار گرفته است. چهار سازمان که شامل کمیته امداد، صداوسیما، آموزش و پرورش به ویژه سازمان دانش‌آموزی و نواحی بسیج مقاومت می‌شود، به صورت رسمی برگزاری این جشن را برعهده دارند.

 برنامههای هفته احسان و نیکوکاری در خوزستان

موصلی با بیان این‌که برنامه اصلی جشن نیکوکاری در سه روز در سطح استان خوزستان برگزار می‌شود، ادامه داد: روز چهارشنبه (16 اسفندماه) بیش از 3500 آموزشگاه آموزش و پرورش خوزستان در برگزاری جشن نیکوکاری مشارکت خواهند داشت. همچنین در 43 مرکز آموزش مراسم نمادین با حضور مسئولین استانی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود. همچنین روز پنج‌شنبه هفته جاری حدود 80 پایگاه ثابت و سیار در سطح استان، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند و روز جمعه نیز برنامه ما در میعادگاه‌های اقامه نماز جمعه خواهد بود.

 وی بیان کرد: هدف از برگزاری جشن نیکوکاری توسعه و گسترش آیین نیکوکاری است که موجب همبستگی اجتماعی می‌شود و دیگری کاهش فقر موجود در جامعه و کمک به نیازمندان است. کمک‌های جمع‌آوری شده جهت کمک به معیشت خانواده‌ها، پرداخت اقساط معوقه خانواده‌ها، تعمیرات موردنیاز خانواده‌ها و کمک به دانش‌آموزان صرف می‌شود.

به عنایت مردم نیکوکار به حوزه مسکن نیازمند هستیم

موصلی با بیان اینکه حدود 70 درصد منابع مورد نیاز برای مسکن خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)خوزستان، از مردم نیکوکار تأمین می‌شود، گفت: به عنایت مردم نیکوکار به حوزه مسکن نیازمند هستیم.

وی با اشاره به طرح اکرام ایتام گفت: اخیراً یکی از طرح‌های ارزشمند کمیته امداد طرح اکرام ایتام است که توسط خیرین و نیکوکاران اجرا می‌شود. همچنین در کنار این طرح حدود 3 یا 4 سال است که طرح محسنین نیز اجرا شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان با بیان این‌که در مجموع 16 هزار نفر تحت پوشش طرح اکرام ایتام و محسنین هستند، ادامه داد: ما فرزندانی را داریم که پدرشان فوت نکرده است ولی به دلایلی توانایی تأمین امرار معاش خانواده را ندارند که این افراد را در طرح محسنین مورد حمایت قرار می‌دهیم. در حال حاضر در مجموع در خوزستان 45 هزار نفر در قالب طرح اکرام و محسنین با مجموعه کمیته امداد خمینی همکاری می‌کنند که در 11 ماهه امسال، 22 میلیارد تومان میزان عنایت خیرین به ایتام بوده است.

موصلی عنوان کرد: در مجموع تا 11 ماهه سال جاری در حوزه‌ اشتغال خرد 101 میلیارد تومان جمع‌آوری شده و 6369 فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال سعی کردیم ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم که در این راستا با مرکز رشد دانشگاه شهید چمران، تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم. همچنین با پارک علم و فناوری خوزستان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد تا بتوانیم در اشتغال‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.

موصلی افزود: در حال حاضر کمیته امداد، حتی در حوزه بازاریابی نیز ورود کرده است و هم اکنون بخشی از صنایع دستی افراد تحت پوشش را کمیته امداد به صورت تضمینی خریداری و عرضه می‌کند. به طور مثال فرش تولیدی مددجویان 100 درصد خریداری می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان با اشاره به طرح جدیدی که طی چند روز آینده در سطح خوزستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: بحث طرح نیروگاه‌ خورشیدی است که در مرحله اول حدود 300 خانوار را شناسایی کردیم و تا پایان سال 150 خانوار را به پنل‌های خورشیدی با مساحت 60 متر مجهز می‌کنیم. شرکت توزیع برق نیز به صورت تضمینی برق تولید شده توسط این خانوارها را خریداری می‌کند؛ این طرح بیشتر در شمال و شرق خوزستان برنامه‌ریزی شده است و سعی می‌کنیم که تعداد خانوارها را در سال آینده افزایش دهیم.

موصلی با بیان این‌که در سال 96 مجموع اعتباری که برای کمیته امداد خوزستان در نظر گرفته شده، 125 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی بود، تصریح کرد: مهمترین برنامه‌ها در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی نیروهای تحت حمایت امداد و حمایت از توسعه کسب‌وکارهای خرد است.

 بیش از 310 هزار خیر و نیکوکار با مجموعه ما همکاری میکنند


وی بیان کرد: در مجموع بیش از 310 هزار خیر و نیکوکار با مجموعه ما همکاری می‌کنند. همچنین برخی از کشاورزان در خصوص زکات همکاری دارند. بیش از 300 پزشک حمایت بیماران صعب‌العلاج را انجام می‌دهند و برخی از اساتید در برنامه فرهنگی و برخی از وکلا در برنامه قضایی شرکت می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین برخی خانواده‌ها از طریق صندوق‌هایی که در منازل دارند، همکاری می‌کنند. حدود 270 هزار نفر در این کار خیر همکاری دارند  که در واقع بخش مهمی از کمک‌های ما به مددجویان، از سخاوت‌های مردم استان تأمین می‌شود.

موصلی گفت: کل درآمدی که توسط نیکوکاران در زمینه‌های مختلف در هر شهرستان کسب می‌شود، در خود شهرستان و مطابق با نیت نیکوکاران ارایه می‌شود.

 13 میلیارد و 800 میلیون تومان؛ میزان کمکهای صدقات در 11 ماهه سال جاری

وی با اشاره به میزان کمک‌های صدقات در 11 ماهه سال جاری تصریح کرد: میزان کمک‌های نیکوکاران در صدقات در 11 ماهه سال جاری، 13 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که این میزان نسبت به سال گذشته 11 درصد افزلیش داشته است. 30 درصد این مبالغ برای مسکن نیازمندان، 35 درصد در حوزه حمایت و سلامت و کمک به دانشجویان، 20 درصد در حوزه فرهنگی،10 درصد برای تعامل با خیریه‌ها و 7 درصد برای اشتغال در نظر گرفته شده است.

 در 11 ماه امسال بیش از 20 میلیارد تومان جمعآوری زکات داشتیم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان ادامه داد: در خصوص زکات که بیشتر خاص روستاییان است، در 11 ماه امسال بیش از 20 میلیارد تومان جمع‌آوری زکات داشتیم که یکی از بالاترین رشدها در این زمینه بود به طوری که نسبت به 11 ماهه سال گذشته 49 درصد رشد در جمع‌آوری زکات محقق شد. این رقم در سال گذشته 13میلیارد و 700 میلیون تومان بود.

موصلی با اشاره به برخی شایعه‌های منتشر شده مبنی بر این‌که برخی از کمک‌های نیکوکاران به خارج از کشور اختصاص می‌یابد، گفت: یک ریال از کمک‌های مجموعه نیکوکاران برای نیازمندان خارج از کشور اختصاص پیدا نمی‌کند. ممکن است در راهپیمایی‌های روز قدس همان‌طور که مشخص است صندوق ویژه‌ای در نظر گرفته شود اما حتی یک ریال از شهرستانی در شهرستان دیگر هزینه نمی‌شود.

 6700 خانوار از مسکن مناسب برخوردار نیستند


وی با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای جامعه ما مسکن و سرپناه است، گفت: از 105 هزار تعداد خانوار تحت حمایت ما در مجموع 6700 خانوار از مسکن مناسب برخوردار نیستند یا مستأجر هستند یا وضعیت مسکن آن‌ها مناسب نیست. در مجموع در سال جاری با همکاری سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) و قرارگاه کربلا احداث بیش از 1030 واحد مسکن را شروع کردیم که تاکنون 366 واحد با همکاری سپاه به اتمام رسیده و در واقع کار سپاه در حال پایان است. از 1030 واحد در مجموع 700 واحد به اتمام رسیده و امیدواریم 2 یا 3 ماه پس از سال جدید تکمیل شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان گفت: به عنایت مردم در حوزه مسکن نیازمند هستیم زیرا منابع دولت در این زمینه بسیار محدود است. در حال حاضر حدود 70 درصد منابع مورد نیاز حوزه مسکن مددجویان، از مردم نیکوکار تأمین می‌شود.

موصلی با اشاره به پروژه‌های مسکن سپیدار اهواز، افزود: از پروژه‌ 200 واحدی منطقه سپیدار، 182 واحد آن شروع به کار شد اما مشکلات حقوقی بین سازنده مسکن و اداره شهرسازی پیش آمد که از حدود 3 ماهه گذشته مشکلات رفع شد و در حال حاضر پیمکانکار شروع به کار کرده است. 32 واحد تاکنون آماده شده و ان شاءالله تا پایان خردادماه سال آینده 182 واحد تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به امکان سرمایه‌گذاری خیرین در صندوق قرض‌الحسنه امداد، گفت: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت بیش از یک سال و چند ماه است که در خوزستان افتتاح شده است. در 11 ماهه سال جاری بیش از 32 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد 3 درصد از این صندوق پرداخت شده است که از این میزان حدود 19 میلیارد تومان تسهیلات کارگشایی و 13 میلیارد تومان برای اشتغال بوده است و خیرین می‌توانند در این صندوق همکاری کنند.

انتهای پیام

captcha