جلوه‎هایی از وحدت دنیای اسلام در «همایش بزرگ سادات»/ مبارزه با استکبار؛ اولویت مسلمانان
کد خبر: 3698185
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

جلوه‎هایی از وحدت دنیای اسلام در «همایش بزرگ سادات»/ مبارزه با استکبار؛ اولویت مسلمانان

گروه جامعه ــ اولین همایش بزرگ سادات با مشارکت هزار و 300 نفر از سادات شیعه و اهل تسنن و سخنرانی شخصیت‌های کشوری، امروز، 17 اسفندماه در سالن اجلاس کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد.

جلوه‎هایی از وحدت دنیای اسلام در «همایش بزرگ سادات»/ مبارزه با استکبار؛ اولویت مسلمانان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همزمان با ایام ولادت مادر گرامی سادات، حضرت فاطمه زهرا(س) اولین همایش بزرگ سادات به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی و شورای راهبردی سادات، صبح و ظهر امروز، 17 اسفند ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی واقع در تهران برگزار شد.

در این همایش که بیش از هزار و 300 نفر از ساداتِ فعال در حوزه‌های فرهنگی، علمی و سیاسی به آن دعوت شده بودند، شخصیت‌های کشوری همچون آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن ابوترابی، امام جمعه موقت تهران، سیده زهرا مصطفوی، دختر امام راحل(ره)، سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، حجت‌الاسلام دعوتی و ... حضور داشتند.

در بخش نخست این برنامه، آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن خیر مقدم به مدعوین این همایش و تببین اهمیت تشکیل چنین اجتماعاتی، گفت: بدون شک مقصود از اجر در آیه «قُربی»، اجر حقیقی است و نه اجر اعتباری؛ معنای ظاهر آیه این است که اگر شما دوستدار رسول اکرم(ص) هستید، کاری کنید که این رسالت به نتیجه برسد و اهداف این رسالت محقق شود و تلاش‌های رسول به ثمر بنشیند. همچنین از آیات «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکمْ وَ لکنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیینَ وَ کانَ اللَّهُ بِکلِّ شَی‌ءٍ عَلیما»(احزاب/ 40) و آیات دیگر و روایات استفاده می‌کنیم که رسول اکرم(ص) در همه چیز رسالت دارد؛ اگر بخندد، اگر بگرید یا خشم کند وجود رسالتی اوست که گریه کرده و خشم می‌کند، لذا فعل و بیان و تقریر او حجت است.

آیت‌الله اراکی افزود: پس این که پیامبر اسلام(ص) به فرزند خود، فاطمه می‌گوید: «امّ ابیها»، حتماً رسالتی دارد که او را به عنوان مادر هویتی این امت معرفی کند، فاطمه(س) است که این هویت را در جامعه اسلامی پایدار می‌دارد و لذا با محبت فاطمه(س) است که اجر رسالت رسول اکرم(ص) تکمیل می‌شود و با محبت فاطمه(س) است که ثمره رسالت به نتیجه خواهد رسید؛ محبت اوست که می‌تواند اجر مسلمانان باشد و وحدت جامعه اسلامی را ایجاد کند.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی که خود نیز از جانب مادر به سادات منتسب است، تاکید کرد: ما معتقد هستیم اولاد حضرت زهرا(س) که انتساب نَسَبی به ایشان دارند، بهترین بستر برای نشر این هویت محمدی(ص) هستند، وحدت جامعه اسلامی در گرو آن است و بهترین بستر جامعه برای فعالیت‌های ارزشی، سادات هستند.

در ادامه این برنامه، یک گروه همخوانی متشکل از روحانیون سادات و حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی، شاعر اهل بیت(ع) به اجرای برنامه و ساداتی به نمایندگی از سادات کشورهای خارجی به ایراد سخنرانی پرداختند که سیدعلی اکبر راشدی از افغانستان، سیده زهرا اردوغی از کشور ترکیه، سیداحمدعلی نقوی از کشور پاکستان و سیدحسن عماد از کشور یمن از جمله آنان بودند.

سیدحسن عماد، طلبه اهل یمن که دست و پا شکسته و البته با صلابتی خاص به زبان فارسی سخن می‌گفت، اظهار داشت: رسول خدا(ص) به مردم یمن لطف خاصی داشتند و از دیرباز، این سرزمین محل زندگی تعداد بسیاری از نسل ایشان بوده است، اما امروز متاسفانه، ظالمان به مردمان یمن که رسول خدا(ص) فرمود آن‌ها را دوست دارم و به اولاد ایشان که در این سرزمین زندگی می‌کنند، رحم نمی‌کند، امروز 20 میلیون نفر با مشکل جدی تغذیه مواجه هستند و در خطر مرگ قرار دارند، آن گونه که ولیعهد آل سعود به صراحت گفته جرم ما این است که برای ظهور مهدی موعود(عج) زمینه‌سازی می‌کنیم که به فرموده سید حسن نصرالله، شما که هیچ بزرگتر از شما هم نمی‌توانند جلوی استقرار حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) بایستند.

بخش پایانی همایش به تجلیل از سادات برگزیده کشوری اختصاص داشت که طی آن از 20 فعال فرهنگی، علمی و سیاسی کشور از جمله سیده زهرا مصطفوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده فعلی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سابق ستاد هماهنگی ائمه جمعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، ماموستا سیدمحمد حسینی معتصم و ... تجلیل به عمل آمد.

سپس بیانیه پایانی همایش توسط سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد که در آن به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت اجتماعی سادات برای تحقق و گسترش اهداف دینی، تولید محصولات هنری با محوریت تبیین نقش سادات و وحدت جامعه اسلامی اشاره شده بود.

مبارزه با استکبار؛ اولویت جهان اسلام

پس از اقامه نماز جماعت ظهر و در حاشیه برگزاری «اولین همایش بزرگ سادات»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز که در این روزها نامش به علت رفتار متواضعانه‌اش بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده به خبرنگار ایکنا گفت: هر حرکتی که در جامعه ما منجر به وحدت بشود آن حرکت ستودنی است، برای این همایش دوستان ما زحمت بسیاری کشیده بودند، هم ساداتی که از استان‌های مختلف کشور و هم ساداتی که از کشورهای دیگر در کشور عزیزمان، ایران اسلامی در حال تحصیل هستند، دور هم جمع شدند که یک حرکت ارزشی بود و صحبت‌های خوبی را مطرح کردند، ما الان قریب به صد میلیون سادات در سطح دنیا داریم که ظرفیت بزرگی هستند که همایش‌هایی این چنینی می‌توانند تمامی تشکل‌ها و جریانات جهان اسلام را دور این خیمه جمع کنند چون به نام پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت زهرا(س) است، باید توجه کنیم که اولویت جهان اسلام در حال حاضر وحدت برای استکبارستیزی است.

همچنین سیداحمدعلی نقوی، طلبه پاکستانی که در جامعة‌المصطفی(ص) شهر قم تحصیل می‌کند به خبرنگار ایکنا گفت: اولین دستاورد این همایش‌ها این است که سادات فعال در حوزه‌های مختلف اجتماعی یکدیگر را می‌شناسند و می‌توانند با هم ارتباط بگیرند، ثانیاً بواسطه احترام عموم مردم به خصوص احترام ویژه‌ای که مردم پاکستان به سادات دارند می‌توان وظایف گسترش معارف الهی را با این ظرفیت به خوبی پیش برد، همچنین در حال حاضر، مشکل بسیاری از کشورهای جهان اسلام، امنیت است که این امنیت با وحدت همه جانبه مسلمانان اعم از شیعه و سنی حاصل می‌شود، البته در چند سال اخیر امنیت پاکستان به واسطه تلاش‌های ارتش خیلی بهتر شده است، من از آیت‌الله اراکی تقاضا دارم تا برگزاری همایش سادات را در کشور پاکستان هم پیگیری کنند.

سیدعلیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و وزیر اسبق بهداشت کشورمان در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: هر جلسه‌ای که با محوریت حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) برگزار شود، بابرکت و خیر کثیر خواهد بود، این همایش‌ها موجب وحدت بیشتر مسلمانان ما اعم از شیعه و سنی می‌شود و در جهان اسلام نیز وحدتی را که مد نظر مقام معظم رهبری است، تسری می‌دهد.

مرندی در پاسخ به این سوال که آیا چنین جلساتی می‌تواند به عزم راسخ‌تر مسلمانان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی کمک کند؟ گفت: البته اسرائیل، عددی نیست، اولویت جهان اسلام باید استکبارستیزی و استقرار حکومت مستضعفان با تبعیت از محور وحدت و ولی امر مسلمین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای باشد.

همچنین مولوی سیدابراهیم از سادات نسل امام زین‌العابدین(ع) و فعالان حنفی مذهب اهل سنت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: از این که در همایش شرکت کردم، خرسندم و امیدوارم همه مسلمانان با یکدیگر متحد و همدل باشند، اولویت جهان اسلام در حال حاضر مبارزه با استکبار است و مظلوم‌آزاری در کشورهای منطقه از جانب هر کسی که باشد، محکوم است.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha