تشریح عملکرد‌های نرم‌افزار «کتابخانه همراه نور»
کد خبر: 3699729
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵

تشریح عملکرد‌های نرم‌افزار «کتابخانه همراه نور»

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در نشستی خبری به تشریح عملکرد‌های نرم‌افزار «کتابخانه همراه نور» پرداخت.

تشریح عملکرد‌های نرم‌افزار «کتابخانه همراه نور»

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدباقر خوانساری، معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به نرم‌افزار «کتابخانه همراه نور» اظهار کرد: این نرم‌افزار یک سایت اینترنتی دارد که پشتیبان آن است و نرم‌افزار یک قالب موبایلی و یک قالب برای استفاده در ویندوز نیز دارد.

وی عنوان کرد: تاکنون در سامانه کتابخانه نور 20 هزار کتاب بارگذاری شده و این سامانه به‌‌صورت روزانه در حال به‌روزرسانی است و درصدد رساندن کتاب‌های سامانه به 40 هزار کتاب هستیم.
معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور افزود: این مرکز رویکرد پژوهش‌محور دارد و به همین دلیل امکانات پژوهشی همچون سرویس جستجو،‌ پشتیبانی از هزاران جلد کتاب به‌صورت هم‌زمان و نیز امکانات جانبی همچون یادداشت‌برداری در نرم‌افزارهای مرکز نور پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام خوانساری تأکید بر مالکیت معنوی را رویکرد مرکز نور دانست و تصریح کرد: کتاب‌هایی که در نرم‌افزارهای این مرکز بارگذاری می‌شود، با اجازه کتبی مالکین معنوی است، به‌عنوان مثال مرکز دارالحدیث برای انتشار 600 عنوان کتاب به مرکز نور اجازه داده است.
وی ادامه داد: رسالت مرکز نور رسالت دینی و حوزوی است و به همین دلیل در نرم‌افزارهای این مرکز به محتواهای دینی توجه شده است.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور افزود: زبان نرم‌افزار کتابخانه همراه نور فارسی است، اما در این نرم‌افزار کتاب‌هایی هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی وجود دارد و کتاب‌ها در نرم‌افزار براساس موضوع و مؤلف دسته‌بندی شده است.

حجت‌الاسلام خوانساری با اشاره به سابقه مرکز تحقیقاتی نور اظهار کرد: این مرکز سابقه‌ای حدود 28 ساله دارد و از حدود شش سال پیش به سراغ تولید نرم‌افزارهای مرتبط با تلفن همراه رفت، نسخه اولیه نرم‌افزار کتابخانه همراه نور حدود چهار سال پیش تولید شد و 935 کتاب علوم قرآنی و تفسیر در این نرم‌افزار وجود دارد.

وی گفت: پژوهشگران برای استفاده از پایگاه مجلات تخصصی نور باید هزینه کمی در طول سال بپردازند و این دریافت هزینه برای پرداخت حقوق صاحبان مجلات است.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور بیان کرد: این مرکز یک معاونت فنی دارد که کارهای فنی آن را انجام می‌دهد، همچنین مرکز نور معاونت پژوهشی دارد که محتوای نرم‌افزارها را تولید می‌کند.

حجت‌الاسلام خوانساری با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری نور اظهار کرد: این مرکز در طول سال در حدود 100 نمایشگاه داخلی شرکت می‌کند، پیش از شروع تحریم‌ها مرکز تحقیقاتی نور، سالیانه در حدود 50 نمایشگاه خارجی حضور داشت که با شروع تحریم‌ها این تعداد کاهش یافت.

اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام

captcha