مواضع عبادی خویش را به محک خالصانه بسپاریم
کد خبر: 3700378
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
در آستانه سال نو؛

مواضع عبادی خویش را به محک خالصانه بسپاریم

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: در آستانه سال نو فکر و اندیشه و مواضع سیاسی و عبادی خویش را به محک و سنجش صادقانه و خالصانه بسپاریم.

به گزاش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه 25 اسفندماه در خطبه‌های نمازجمعه ابهر اظهار کرد: به روزهای پایانی سال جاری نزدیک می‌شویم، بیاییم دعای شریف «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» را در اوج نیاز به اجابت «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» با نجوای عاشقانه سه ماه رجب و شعبان و رمضان عجین ساخته و یکبار دیگر در محضر عالم‌الغیب و الشهاده، فکر و اندیشه و مواضع سیاسی و عبادی خویش را به محک و سنجش صادقانه و خالصانه بسپاریم.
وی افزود: هنر آن نیست بر کجی‌‎ها و پلشتی‌های خویش اصرار بورزیم و بلکه بهار هر سال گواه تغییر و تحول و حیاتی دیگر است و لذا فرصت را مغتنم شمرده ما نیز آسیب‌های خود را شناخته و در فکر یک تحول انقلابی باشیم.
حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: اولین آسیب این است که نفس سرکش آدمی که هرگز تمایل به اصلاح و هدایت ندارد و طبق فرمایش حضرت علی (ع) کسی که خودش را اصلاح نمی‌کند چگونه دیگری را اصلاح می‌کند. از انسان ضعیف‌النفسی که در مدیریت نفس خویش عاجز است چگونه می‌توان انتظار اصلاح و اقدام سازنده در جامعه داشت.
امام جمعه ابهر تاکید کرد: دشمنى‌ها و حسادت‌ها که به خاطر آن، دامنش را مى‌گيرد کابوس‌هاى وحشتناکى است و به اين ترتيب همان گونه که مولا علی (ع) در تعبير زيبا و رسايش در نهج‌البلاغه فرموده، همه چيز دنيا شنيدنش مهمتر از ديدن آن است و به عکس آخرت، سرايى است که به گفته پيامبران صادق و اولياء‌الله ديدنش بسيار برتر از شنيدنش است با اين حال آيا هيچ عاقلى آخرت را با دنيا معاوضه مى‌کند؟.
حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به آیه 77 از سوره مبارکه قصص، «وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ»؛ «و با آنچه خدايت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن و همچنانكه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن و در زمين فساد مجوى كه خدا فسادگران را دوست نمى دارد». گفت: اگر انسان، مقامات مادى و ثروت‌هاى اين جهان را براى اين بطلبد که خدمتى به خلق خدا کند و تمام مشکلات و عوارض آن را پذيرا شود، حساب ديگرى خواهد بود. در حديثى مى‌خوانيم، يکى از ياران امام صادق (ع) ضمن اظهار ناراحتى عرض کرد: به خدا سوگند ما طالب دنيا هستيم و آن را دوست داريم. امام (ع) فرمود: با (اموال) دنيا چه خواهى کرد؟ عرض کرد: وسايل زندگى خودم و فرزندانم را فراهم مى‌کنم با آن صله رحم بجا مى‌آورم و به نيازمندان صدقه مى‌دهم و حج وعمره به جا مى‌آورم. فرمود: «لَيْسَ هذَا طَلَبُ الدُّنْيِا، هَذَا طَلَبُ الآخِرَةِ»؛ «اين طلب دنيا نيست، طلب آخرت است».
وی افزود: همه مى‌دانند زندگى اين جهان براى کسى جاودان نيست، با چشم خود کودکان را مى‌بينند که در مدت کوتاهى، جوان و جوانان پير و پيران راهى جهان ديگر مى‌شوند. صفحات ترحيم روزنامه‌ها همه شب در مقابل چشمان ماست، هر شب آگهى مرگ عزيزانى را مى‌بينيم که بستگان و دوستانشان به خاطر آنها به سوگ نشسته‌اند، مخصوصاً در عصر ما که فاصله مرگ و زندگى از هر زمان کوتاهتر شده است ناگهان هواپيمايى سقوط مى‌کند و هر قطعه‌اى از گوشت سرنشينان آن به گوشه‌اى از کوه و صحرا پرتاب مى‌شود.
امام جمعه ابهر با اشاره به حوادث ديگر تصریح کرد: همه روز در همه جاده‌ها مرگ و مير مى‌آفريند، حتى کشته‌شدگان حوادث وسايل نقليه شهرهاى بزرگ بيش از کشته شدگان يک جنگ است. از اين گذشته همين زندگى چند روزه آميخته با انواع درد و رنجهاست، کافى است سرى به بيمارستان‌ها بزنيم کودکان و جوانان و پيرانى را ببينيم که با انواع بيمارى‌ها دست به گريبانند و ناله مى‌کنند.
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: سرى به زندان‌ها بزنيم و افرادى را که به دلايل مختلف مظالم و ستم‌ها، اشتباهات و خطاها، هواپرستى‌ها و خودخواهى‌ها دربند هستند از نزديک مشاهده کنيم. ولى با اين حال غالب مردم مى‌کوشند همه اين مسائل را به فراموشى بسپارند و آرامش کاذبى از اين طريق به دست آورند. آرامشى که همچون آرامش پرنده‌اى است که سر خود را در برف فرو کرده تا صيّاد را نبيند، غافل از اين که صيّاد او را مى‌بيند و به زودى گلوى او را مى فشارد.
وی افزود: امام على (ع) براى از ميان بردن اين غفلت و فراموشى مرگبار، در جاى جاى خطبه‌هاى نهج‌البلاغه هشدارهاى عجيبى مى‌دهد و از طرق مختلف افکار خفته را بيدار مى‌سازد. گاه مى‌فرمايد: دنيا دار فنا و عناء و غير و عبر است (سراى نيستى و رنج و دگرگونى و عبرت هاست). گاه آميخته بودن زندگى دنيا را با انواع مشکلات يادآور مى‌شود. گاه نزديکى فاصله مرگ و زندگى را به خاطر مى‌آورد. گاه به اين حقيقت، توجه مى‌دهد که ساعات عمر بازگشتى ندارد در حالى که مواهب مادى ديگر همه قابل جبران است و به راستى اگر انسان حدّاقل هفته‌اى يک بار مرورى بر بعضى از اين خطبه‌ها کند هرگز گرفتار آن غفلت مرگبار نمى‌شود.
captcha