اجرای طرح عظیم جنگل‌کاری سیدالشهدا (ع) در استان واسط عراق
کد خبر: 3700906
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
احمدی خبر داد:

اجرای طرح عظیم جنگل‌کاری سیدالشهدا (ع) در استان واسط عراق

گروه اجتماعی - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: طرح توسعه جنگل در سطح دو هزار هکتار از اراضی شهرستان مهران به ‌منظور مقابله با پدیده ریزگردها در منطقه «آب زیادی» محسن آب این شهرستان اجرا شده است .

به گزارش ایکنا از ایلام به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، دکتر رضا احمدی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اظهار کرد: این طرح در سطح 2 هزار هکتار تلفیقی از عملیات جنگل‌کاری توأم با عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی است که با استفاده از گونه‌های جنگلی اقتصادی سازگار با شرایط اکولوژیکی منطقه و همچنین گونه‌های بادشکن در سطح عرصه‌های بدون پوشش گیاهی، جنگل‌کاری شده است .
وی حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی توسط مشارکت مستقیم مردم محلی، مبارزه با پدیده ریز گردها و تثبیت کانون‌های گردوغبار به‌ویژه در شهرستان مهران، ذخیره نزولات جوی و جلوگیری از بروز سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، مقابله با بیابان‌زدایی، افزایش سرانه فضای سبز در استان و کشور، تلطیف هوا، کاهش گرمایش زمین و ترسیب و ذخیره‌سازی کربن را از اهداف این طرح عنوان کرد .
احمدی با بیان اینکه از مهم‌ترین گونه‌های جنگلی مورد کاشت در این طرح می‌توان به گونه‌های کنار، رملیک، کهور، انواع اکاسیا و اکالیپتوس به‌عنوان بادشکن اشاره کرد، افزود: این طرح به‌منظور استفاده صحیح از نزولات جوی جلوگیری از سیل و ذخیره نزولات جوی همراه بوده و تمام عملیات انجام‌شده با همکاری و مشارکت مردم و تعاونی‌های انجام‌شده است .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اضافه کرد: نهال‌های کاشته شده در طرح با شرایط آب و هوایی و کم‌آبی منطقه سازگاری داشته و ازآنجایی‌که این نهال‌ها فقط در سال اول و دوم کاشت به آبیاری نیاز دارند در چاله‌های به‌اندازه یک مترمربع کاشته می‌شوند تا در موقع بارش نزولات جوی آسمانی بتوانند آب را در خود ذخیره کنند .
وی یادآور شد: طرح عظیم جنگل‌کاری سیدالشهدا (ع) در استان واسط عراق با 1600 هکتار مساحت و با کاشت گونه‌های کنار، رملیک، گز، گز روغنی، تاغ، کهور، برهان، سوبابل، نخل، زیتون و مورد به طور مشترک با همکاری استان ایلام و استان واسط عراق اجرا شده است .
احمدی با بیان اینکه این طرح باهدف جلوگیری از هجوم ریز گردها به سمت ایلام انجام می‌شود، عنوان کرد: در این طرح همچنین بر اساس توافقات انجام‌شده، اداره کل منابع طبیعی استان و آبخیزداری استان ایلام ضمن تهیه نهال موردنیاز، کمک‌های فنی کاشت نهال را در اختیار طرف عراقی قرار می‌دهد.
انتهای پیام
captcha