جزئیات برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در خوزستان/آغاز ثبت‌نام معتکفان
کد خبر: 3701313
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸

جزئیات برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در خوزستان/آغاز ثبت‌نام معتکفان

گروه اجتماعی ـ دبیر ستاد اعتکاف استان خوزستان جزئیات برگزاری مراسم معنوی اعتکاف از جمله نحوه ثبت نام و مبلغ ثبت نام برای معتکفان را توضیح داد.

علیرضا عباسی، دبیر ستاد اعتکاف استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: اعتکاف در لغت به معنی منتظر شدن و خود را بازداشتن و گوشه‌نشین‌ شدن است و در اصطلاح به معنی حداقل سه روز ماندن در مسجد جامع شهر به قصد عبادت خداوند با شرایط خاص است. اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست و در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است؛ گرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره‌ای خصوصیات و احکام آن تغییر یافته باشد.

وی ادامه داد: اگر در قرآن تأملی بکنید خواهید دید اعتکاف در زمان حضرت ابراهیم(ع) نیز مرسوم بود و آیه 125 بقره به این موضوع اشاره دارد. پس از آن اعتکاف در برخی شریعت‌ها و در زندگی برخی اولیاء خداوند نیز به چشم می‌خورد. اعتکاف در همه ایام سال صحیح و مستحب است مگر در روزهایی که روزه گرفتن حرام باشد؛ مثل عید فطر و عید قربان. اما بهترین زمان اعتکاف، ماه مبارک رمضان خصوصاً دهه آخر آن است.

دبیر ستاد اعتکاف استان خوزستان ادامه داد: اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان از آنجایی که مسئول ستاد اعتکاف در استان است، همانند سال‌های گذشته با رویکرد مردمی کردن این سنت حسنه امسال نیز این مراسم معنوی را در 26 شهر استان برگزار می‌کند. امسال ما در اکثر نقاط استان و همه شهرستان‌ها جلسه هماهنگی با مدیران و مسئولان اعتکاف و مساجد را داشته و خواهیم داشت.

عباسی افزود: در مرحله اول فراخوان مساجد برگزارکننده اعتکاف منتشر شد که هم‌اکنون در برخی شهرها نیز ادامه دارد. در مرحله دوم پس از مشخص شدن اسامی مساجد، جلسه‌ای با مسئولان مساجد برگزار می‌شود و نکات لازم در زمینه هماهنگی، دادن تذکرات لازم و فراهم کردن تمهیدات لازم در اجرای این مراسم معنوی بازگو می‌شود.

وی درباره تعداد مساجد برگزارکننده اعتکاف در استان نیز گفت: تعداد مساجد در هر شهرستان بنابر موقعیت جغرافیای شهر و شرایط میزبانی مساجد و ضرورت‌های دیگری که از طریق تعامل ستاد و مسجد صورت گرفته، متفاوت است. ما در برخی شهرستان‌ها حداقل 4 مسجد و در برخی دیگر مانند کلانشهر اهواز نزدیک به 80 مسجد را جهت اجرای این مراسم پیش‌بینی کردیم. تعداد مساجد در برخی شهرها به نسبت سال گذشته افزایش و در برخی شهرها بنابر همان ضرورت‌ها ممکن است کاهش داشته باشد.

دبیر ستاد اعتکاف استان خوزستان اعلام کرد: هزینه ثبت‌نام برای شرکت در مراسم اعتکاف مانند سال گذشته 50 هزار تومان تعیین شده است. این رقم می‌تواند توسط مدیران مسجد بر اساس حمایت های خیران کاهش پیدا کند.

عباسی در ادامه این نکته را نیز یادآور شد که امسال با توجه به مصادف شدن ایام البیض اعتکاف با ایام نوروز و با توجه به اینکه ما در ایام نوروز میزبان کاروان‌های راهیان نور در مساجد هستیم ممکن است تعداد مساجد به جهت میزبانی از کاروان‌ها کاهش جزئی داشته باشد.

وی با اشاره به مراسم اعتکاف رجب سال گذشته گفت: در سال 96 مراسم اعتکاف در ابتدای فروردین‌ماه برگزار شد و تعداد 425 مسجد در سطح استان نیز میزبان این مراسم معنوی بودند. همچنین 41 مسجد اعتکاف دانشجویی برگزار کردند.

دبیر ستاد اعتکاف استان خوزستان ادامه داد: 37 هزار نفر در مساجد استان معتکف شدند که 60 درصد آنها خواهران و 40 درصد برادران بودند. در سطح اهواز نیز 93 مسجد مراسم اعتکاف را برگزار کردند.

وی درباره شرایط ثبت‌نام نیز توضیح داد: ثبت‌نام به دو صورت اینترنتی و در برخی شهرها به صورت حضوری انجام می‌شود. فرآیند ثبت‌نام مساجد در برخی شهرستان‌های ما در سایت اعتکاف صورت گرفته، از این رو ثبت‌نام برای معتکفین در این شهرستان‌ها به صورت اینترنتی از طریق نشانی http://etekaf.tebyan-khz.ir  انجام خواهد شد.

عباسی در پایان گفت: مساجد استان خوزستان تا 3 فروردین‌ماه فرصت دارند آمادگی خود را جهت برگزاری مراسم اعلام کنند. معتکفان نیز پس از اعلام فهرست مساجد تا 9 فروردین‌ماه می‌توانند جهت شرکت در این مراسم ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام

captcha