پذیرش 702 اهداکننده خون ایام تعطیلات نوروز در کردستان
کد خبر: 3702816
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

پذیرش 702 اهداکننده خون ایام تعطیلات نوروز در کردستان

گروه اجتماعی- مدیرکل انتقال خون استان کردستان از پذیرش 702 اهداکننده خون و جمع‌آوری 519 واحد خون کامل در مراکز اهدای خون استان در تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت : در این مدت 1141 فرآورده مختلف خون بین مراکز درمانی استان توزیع شده است .

محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با بیان اینکه در سال گذشته 680 اهداکننده خون در تعطیلات نوروزی پذیرش شدند، اظهار کرد: انتقال خون کردستان در سال 97 با اندک افزایش نسبت به سال گذشته میزبان 702 اهداکننده خون بوده است.
وی افزود: از این تعداد 537 نفر به مرکز اهدای خون سنندج و 165 اهداکننده خون نیز به مرکز اهدای خون سقز مراجعه کرده‌اند.
کریمیان از آمار حضور 59 درصدی اهداکنندگان مستمر خون در تعطیلات نوروزی خبر داد و اعلام کرد : 407 اهداکننده مستمر خون با پیشینه حداقل دو بار اهدا در سال گذشته، 174 اهداکننده خون دارای سابقه قبلی اهدای خون و 121 داوطلب اهدای خون بار اول شمار اهداکنندگان هفته نخست نوروز در استان کردستان است.
وی بیان کرد: در سال گذشته 41 درصد اهداکنندگان خون در تعطیلات نوروزی، اهداکننده مستمر بودند و افزایش چشمگیر این آمار در سال 97 نشان از سلامت بیش از پیش خون های اهدایی دارد.
مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه بسیاری از اهداکنندگان خون کردستانی تعطیلات نوروزی را در سفر به سر بردند، اعلام کرد: حضور اهداکنندگان خون سایر استان‌ها در مرکز انتقال خون سنندج پرتعداد بود که نشانی از همدلی اهداکنندگان خون کشور با بیماران است .
وی فرآورده‌های خون توزیع شده بین مراکز درمانی استان در تعطیلات نوروزی را 1141 واحد برشمرد و عنوان کرد: 578 واحد فرآورده‌های گلبول قرمز که شامل 474 واحد گلبول قرمز فشرده شده، 84 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت، 17 واحد خون شسته و 3 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت اشعه داده شده است در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است .
کریمیان در خصوص موارد مصرف فرآورده های اشعه دیده بیان کرد: جنین و شیرخواران کمتر از 4 ماه، نوزادان نارس، بدخیمی های هماتولوژیک، دریافت‌کنندگان خون از بستگان نزدیک، دریافت کنندگان پیوند مغز استخوان و سلولهای بنیادی، برخی بیماران تحت شیمی درمانی و مبتلایان به نقص ایمنی مادرزادی یا برخی بیماری‌های خود ایمنی مصرف کننده فرآورده‌های اشعه دیده هستند.
وی به ارسال 333 واحد فرآورده های پلاکتی به مراکز درمانی نیز اشاره کرد و یادآور شد: 304 واحد پلاکت جدا شده از خون کامل، 10 واحد پلاکت آفرزیس، 16 واحد پلاکت اشعه دیده و 3 واحد پلاکت آفرزیس اشعه دیده که بیشتر مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان بوده است، بین مراکز درمانی استان پخش شده است.
انتهای پیام

captcha