«مرگ اندیشی»؛ عنصر کلیدی رستگاری در روز رستاخیز
کد خبر: 3702907
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
حجت‌الاسلام علوی تبیین کرد:

«مرگ اندیشی»؛ عنصر کلیدی رستگاری در روز رستاخیز

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام علوی با تأکید بر اهمیت ایمان به «مرگ» و «روز رستاخیز» به نشانه‌های یقین داشتن نسبت به این دو امر اعتقادی اشاره کرد.

پنجشنبه///«مرگ اندیشی»؛ عنصر کلیدی رستگاری در روز رستاخیز

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی در ادامه شرح فراز نخست دعای مکارم‌الاخلاق به توضیح درباره متعلَّقات شش‌گانه «یقین» پرداخت و اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که باید بدان یقین داشته باشیم این است که مرگ حق است و باید مراقب آن باشیم. به دو دلیل باید نسبت به مرگ مراقبت کرد و از آن غفلت نکرد: دلیل اول این است که نه خود دنیا جاودان است و نه ما در آن جاودان هستیم. در عوض، زندگی آخرت جاودانه و ابدی است. از قضا توشه آن عالم جاودانه را باید از این عالم ناپایدار بدست آورد. آنچه در آخرت برای ابدیت انسان بکار می‌آید را باید از این عالم فانی فراهم کرد. بنابراین باید از لحظه لحظه عمر استفاده کرد. زندگی در دنیای فانی باید آخرت باقی را بسازد. از آنجا که مرگ ناگهانی به سراغ انسان می‌آید نباید از آن غفلت کرد.
وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) فرمودند: «مرگ راست‌ترین حقیقت در عالم است و نزدیک‌ترین امر به انسان است». چه می‌شود که ما از مرگ غافل می‌شویم؟ حضرت امیر(ع) در روایتی دیگر فرمودند: «هیچ کس به آروزهای دراز مبتلا نشد مگر اینکه مرگ را فراموش کرد». مرگ که فراموش شود عمل خوب در پرونده انسان قرار نمی‌گیرد. حضرت در روایتی دیگر می‌فرمایند: «در هنگام دلبستگی و فریب خوردن از طول اَمَل مرگ فرا می‌رسد». حضرت در فرمایشی دیگر می‌فرمایند: «مردم در دنیا دوگونه تلاش می‌کنند، یک عده در دنیا بخاطر دنیا تلاش می‌کنند. اینها آدم‌هایی هستند که دنیا موجب شد از آخرت باز بمانند.» حضرت در علت چرایی این رفتار می‌فرمایند: «این‌چنینی فردی از تنگدستی جانشینانش وحشت دارد اما از تنگدستی خودش در آخرت در امان است». حضرت در ادامه می‌فرماید: «این آدم عمر را در منفعت دیگران تباه کرده است. یک طایفه‌ای هستند که تماما تلاششان برای آخرتشان است. این آدم‌ها آنچه از بهره دنیا برایشان مقرر شده است را بدون تلاش بدست می‌آورند.»
علوی تهرانی اضافه کرد: آیه 8 سوره جمعه می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ»، یعنی می‌گویید مرگ حق است اما خودتان را آماده مرگ نمی‌کنید. چرا خودتان را آماده مرگ نمی‌کنید چون از مرگ غفلت دارید. این به خاطر این است که به طول اَمَل دچار شده‌ایم. دلیل دیگری که باید مراقب مرگ بود این آیه است. آیه 19 سوره قاف می‌فرماید: «وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ؛ سكرات مرگ به راستى در رسيد اين همان است كه از آن مى‏گريختى.» آنقدر که به فکر پیکره خودمان هستیم به فکر آخرت خودمان نیستیم.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که باید بدان یقین داشته باشیم این است که روز رستاخیز حق است و از رسوایی آن روز ترس داشته باشیم. یکی از اسامی روز قیامت «یوم تبلی السرائر» است. آیه 9 سوره طارق می‌فرماید: «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ؛ آن روز كه رازها [همه] فاش شود». در آن روز این پرده‌ها که کنار می‌رود. طبق آیه 47 سوره زمر که می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ مِنْ سُوءِ الْعَذَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ؛ و اگر آنچه در زمين است‏ يكسره براى كسانى كه ظلم كرده‏اند باشد و نظيرش [نيز] با آن باشد قطعا [همه] آن را براى رهايى خودشان از سختى عذاب روز قيامت‏ خواهند داد و آنچه تصور[ش را] نمی‌کردند از جانب خدا بر ايشان آشكار مى‏گردد»، در آن روز از جانب خداوند آنچه که فکرش را هم نمی‌توان کرد آشکار می‌شود.
وی افزود: حضرت عیسی در بیانی می‌فرماید: «به زبان می‌گویید آخرت حق است اما دنیای خود را آباد می‌کنید». این یعنی نفاق، کسی که بینش‌اش آخرت باشد محال است که برای دنیا تلاش کند. باید توجه داشت روز رستاخیز آنقدر سخت است که دو پیامبر از خداوند برای آن روز درخواست امان و کمک کرده‌اند. آیه15 سوره مریم می‌فرماید: «وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا؛ و درود بر او روزى كه زاده شد و روزى كه مى‏ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شود.» عبارت «سلام علیه» یعنی درخواست امان کرده است.
کارشناس علوم دینی ادامه داد: ما از خدا برای آخرت درخواست امان کردیم؟ حضرت عیسی در آیه33 سوره مریم از خداوند می‌خواهد: «وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا و درود بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مى‏ميرم و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شوم.» این عبارت یعنی خدایا اگر امان تو نباشد در روز قیامت فضیحت وجود دارد. در خصوص دشواری آن روز خداوند در آیه 2 سوره حج می‌فرماید: «يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُمْ بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ؛ روزى كه آن را ببينيد هر شيردهنده‏اى آن را كه شير مى‏دهد [از ترس] فرو مى‏گذارد و هر آبستنى بار خود را فرو مى‏نهد و مردم را مست مى‌بينى و حال آنكه مست نيستند ولى عذاب خدا شديد است».
وی خاطر نشان کرد: به یک مورد از سختی‌های روز رستاخیز اشاره کنم: در آیه 18 سوره نبا می‌‌خوانیم: «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا؛ روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه بياييد». در ذیل این آیه «سعدبن معاذ» از پیامبر سوال کرد: روزی که جناب اسرافیل در صور بدمد مردم فوج فوج وارد محشر می‌شوند یعنی چه؟ حضرت فرمودند: سوال سختی پرسیدی؛ ولی چند گروه از امت من این‌گونه محشور می‌شوند: شایعه‌سازان به صورت میمون، قاضی ناحق به صورت نابینا، آدم مغرور به شکل انسان کر و لال، عالم بی عمل در حال جویدن زبان، خبرچین آویخته‌شده به شاخه‌های آتش، عیاش و شهوت‌پرست بدبوتر از مردار و متکبر در پوششی از آتش محشور خواهند شد.

انتهای پیام

captcha