فعالیت بانک ربوی، محاربه با خدا است
کد خبر: 3703168
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
آیت‌الله جوادی آملی:

فعالیت بانک ربوی، محاربه با خدا است

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه حتی شیطان با وجود استکبار در برابر خدا متصف به محاربه نشده است گفت: این در حالی است که قرآن، فعالیت بانک ربوی را محاربه با خدا می‌داند.

فعالیت بانک ربوی، محاربه با خدا است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی 15 فروردین در ادامه درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: قرآن فرمود قمار و برخی تجارت‌ها که کار قمار را می‌کنند نجس است و مشرکان نیز این طور هستند و این نجس‌ها را آب پاک نمی‌کند بلکه قرآن پاک می‌کند.

وی افزود: قرآن فرموده که ای پیامبر از اموال مردم، صدقه بگیر تا آنان را پاکیزه گردانی؛ از این آیه روشن می‌شود کسی که مبتلا به نجاست مالی باشد باید آن را با صدقه پاک کند.

این مفسر بیان کرد: قرآن، شیطان را مستکبر معرفی کرده ولی من به خاطر ندارم محاربه به شیطان نسبت داده شود ولی فرمود بانک‌های ربوی، محارب هستند، بنابراین شما دائما بگوئید سال اشتغال و تولید ولی تا سرمایه غیر ربوی نباشد درست نخواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قرآن ابتدا به مشرکان نگفته دهانتان را بشوئید چون نجس است بلکه فرمود ابتدا باید قلب خود را تطهیر کنید افزود: به دنبال این مسئله احکامی مانند نجس بودن مسائل دیگر را نیز آورده است.

وی با اشاره به واژه امی در آیه دوم سوره جمعه که به مفهوم نانویس بودن و درس نخوانده بودن است تصریح کرد: در این آیه تاکید شده که خدا، پیامبر را به سوی امیین فرستاده است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به تعبیر قرآن، مبنی بر اینکه اکثر مومنان، مشرک هستند اظهار کرد: این ده درصد شرک که در وجود بسیاری از مومنان است، آلودگی دارد و وظیفه قرآن و پیامبر پاک کردن مردم از این مسائل است؛ همین که می گوئیم اگر فلانی نبود ما  هلاک می‌شدیم نشانه شرک است لذا در این موارد باید بگوئیم خدا را شکر که گره ما به وسیله فلان فرد، باز شد.

این مفسر قرآن با اشاره به جایگاه کعبه عنوان کرد: همه زندگی  شبانه روزی ما بر مبنای قبله و کعبه است؛ کعبه جایی نیست که فقط سالی یکبار به آنجا برویم و طواف کنیم؛ در تلقین می‌گوئیم والکعبة قبلتی لذا یک لحظه مسلمان نمی‌تواند بدون قبله زندگی کند.

وی همچنین با اشاره به فرق میان عادل و قائم و عاقل با قائم گفت: انسان تا قائم به عقل و عدل و ایمان نباشد توسری خور است لذا امام زمان نیز با همین اسم، دنیا را اصلاح می‌کند.

انتهای پیام

captcha