توجه به رفتارها و انتشار مطالب در فضای مجازی ضروری است
کد خبر: 3704551
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

توجه به رفتارها و انتشار مطالب در فضای مجازی ضروری است

گروه معارف ـ توجه به رفتارها و انتشار مطالب در فضای مجازی ضروری است چراکه مطالب و مواردی از سوی ما منتشر می‌شود و برخی هم از این مطالب استفاده می‌کنند براین اساس باید مراقب مطالب انتشار شده خود باشیم.

به گزارش ایکنا از خوزستان، محسن ریاضی کارشناس دینی در نشست تبیین اصول عقاید که روز گذشته 20 فروردین در مسجد امام موسی بن جعفر(ع) دزفول تشکیل شد به بررسی «رهبری و امامت از منظر قرآن کریم» پرداخت.

در این نشست محسن ریاضی با بیان اینکه دو نوع رهبری و امامت در قرآن کریم مطرح شده است، گفت: امام از نظر ما واژه مقدسی است؛ اما در قرآن ما دو گونه امامت داریم؛ امامی که مورد تأیید خداوند و به او متصل است: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا»(انبیا، 73) و ائمه‌ای که به فرموده قرآن مردم را به سمت آتش مردم را هدایت می‌کنند: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»(قصص، 41).

وی اظهار کرد: قرآن تأکید ویژه‌ای بر روی امامت مقدس و نامقدس دارد؛ در جنبه مثبت یا مقدس پیروی از رسول خدا(ص) و ائمه(ع) که به سمت خدا دعوت می‌کنند، در راستای اطاعت از خدا است.

ریاضی گفت: قرآن به ما آدرس داده است است؛ به این معنا که از برخی ائمه به معنی پیشوا و کسانی که از آنها تبعیت می‌شود نباید پیروی کنید. کسانی که نباید امام و رهبر باشند، از منظر قرآن قابل شناسایی هستند. هر جا واژه «تطع»، «لاتطع» یا «لاتتبع» در آیه است درباره همین موضوع سخن می‌گوید که از چه کسی باید پیروی کنیم یا نکنیم.

این کارشناسی دینی ادامه داد: مثلا خداوند در آیه 24 سوره انسان می فرماید: «وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا»(و از آنان گناهكار يا ناسپاسگزار را فرمان مبر) برای همین ما امام باید معصوم باشد.

وی ادامه داد: دسته دوم از رهبری‌های ممنوع از نظر قرآن کریم مفسدین هستند: «وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» (اعراف، 142).اینها همه آدرس است. دسته دیگر افراد جاهل و نادان هستند: «لاتتبع اهواء الذین لایعلمون»(جاثیه، 18)، دسته دیگر، گمراهان بد سابقه هستند:«وَلَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ» (مائده، 77)، دروغگویان و تکذیب کنندگان، غافلان و هوس بازان، انسان‌های پست و فرومایه، اسراف کنندگان، ولایت یهود و نصاری و دشمنان خدا همه رهبری‌های ممنوع است که قرآن فرموده است.

ریاضی تصریح کرد: مفهوم امامت لزوما به معنای کسی که حکومت به دست او است، نیست؛ بلکه هر کس تبعیت می‌شود، در این معنا جای دارد بنابراین توجه به رفتارها و انتشار مطالب در فضای مجازی ضروری است چراکه مطالب و مواردی از سوی ما منتشر می‌شود و برخی هم از این مطالب استفاده می‌کنند براین اساس باید مراقب مطالب انتشار شده خود باشیم.

انتهای پیام

captcha