قانون‌گریزی، مافیا و سوء تدبیر برخی از مسئولین؛ علل ایجاد مشکلات در حوزه آب
کد خبر: 3706623
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
حجت الاسلام جعفری عنوان کرد:

قانون‌گریزی، مافیا و سوء تدبیر برخی از مسئولین؛ علل ایجاد مشکلات در حوزه آب

گروه سیاسی: رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری قانون‌گریزی، مافیای حوزه آب و سوء تدبیر برخی از مسئولین کشوری و استان اصفهان باعث به وجود آمدن مشکلات کنونی شده است که ریشه این مشکلات به سال های قبل برمی‌گردد و اکنون که کمبود آب جدی شده است این تصمیمات اشتباه رو می‌نمایاند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری ، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری، رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری، امروز 28 فروردین‌ماه در تجمع اعتراضی جمع کثیری از مردم استان نسبت به انتقال آب استان به استان‌های مجاور در پل زمانخان سامان برگزار شد، گفت: این یک تجمع برای احقاق حقوق استان و عدالت در مسئله آب شکل گرفته است و دشمنان داخلی و خارجی نباید از آن سوء استفاده کرده و به تجمع علیه نظام تعبیر کنند زیرا ما سرباز نظام و به دنبال عدالت در نظام هستیم.
رئیس کمیته صیانت از آب استان با اشاره به اینکه هر مسئولی که در تصمیم‌گیری یا بیان و قلم خطا کند به نظام خیانت کرده است، افزود: مشکلات آب در پی سوء مدیریت برخی از تصمیم سازان و دست‌اندرکاران است.
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه نظام اعتماد مردم است و کسی حق ندارد این اعتماد را از مردم سلب کند، عنوان کرد: برخی از مسئولان استان‌های مجاور با تصمیمات غلط هم مردم استان خود و هم مردم استان ما را ناراحت کردند و بی اعتمادی را در بین مردم رواج دادند.
حجت‌الاسلام جعفری با تأکید بر اینکه مردم استان اصفهان مردمی شریف و محترم هستند و این تجمع علیه مردم اصفهان نیست، ادامه داد: روی سخن ما با برخی از مسئولین قانون‌شکن، قانون‌گریز و متخلفی در استان اصفهان است که حق مردم چهارمحال و بختیاری و خوزستان را ضایع کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تمام طرح‌های برداشت آب در چهارمحال و بختیاری با مجوز همراه بوده و کاملاً قانونی هستند، اظهار کرد: متأسفانه پروژه‌های بسیاری در اصفهان بدون مجوز از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند.
حجت‌الاسلام جعفری قانون‌گریزی، مافیای حوزه آب و سوء تدبیر برخی از مسئولین کشوری و استان اصفهان باعث به وجود آمدن مشکلات کنونی شده است که ریشه این مشکلات به سال های قبل برمی‌گردد و اکنون که کمبود آب جدی شده است این تصمیمات اشتباه رو می‌نمایاند.
وی با تشکر از وزیر نیرو که تاکنون با مافیای آب مبارزه کرده و تن به تصمیمات غلط برخی از مدیران نالایق نداده است، گفت: ایشان باید نسبت به تصمیمات برخی از مدیران گذشته واکنش نشان داده و حق مردم استان ما را بگیرند.
حجت‌الاسلام جعفری با تأکید بر اینکه شورای عالی آب با توجه به ترکیب اعضا، دوپهلو قضاوت می‌کند، تصریح کرد: وزیر نیرو در جلسه دهم این شورا به صراحت تونل انتقال آب گلاب را غیرقانونی معرفی می‌کند اما در جلسه سیزدهم رأی به بررسی تونل گلاب می‌دهند که هرگز هیچ‌گونه بررسی‌ای‌ نیز صورت نگرفت.
رئیس کمیته صیانت از آب استان عنوان کرد: دیوان محاسبات، وزارت نیرو و سازمان بازرسی 9 کیلومتر از تونل گلاب یک و تونل گلاب 2 را غیرقانونی می‌دانند اما این تونل‌ها با هزینه فراوان ساخته و تکمیل شدند.
وی ادامه داد: بیش از 200 میلیارد تومان در احداث تونل گلاب هزینه شد که چون غیرقانونی است باید قانون‌شکنان را جریمه کرد اما مسئولان اصفهان برای رساندن آب این تونل به 14 شهر اصفهان در حال برنامه‌ریزی هستند.
وی با بیان اینکه مقرر شد وزارت نیرو کنتور هوشمند نصب کند تا مقدار آب برداشتی استان مشخص شود اما هرگز این اتفاق نیفتاد، افزود: منبع پروژه آبی بن-بروجن نیز همین میزان برداشت 237 میلیون مترمکعبی است که هنوز تخصیص نیافته است.
رئیس کمیته صیانت از آب استان با اشاره به اینکه طرح بن-بروجن در دو جلسه هیئت وزیران مصوب شده و همه مجوزات را دارد، گفت: توقف این پروژه حیاتی به دلیل لابی‌گری مافیای آب بوده است.
حجت‌الاسلام جعفری عنوان کرد: به گفته استاندار اصفهان حدود 15 هزار چاه غیرمجاز در اصفهان وجود دارد که پنج هزار چاه غیرمجاز در بستر زاینده‌رود هستند، چرا مقابل این تخلفات در اصفهان ایستادگی نمی‌شود.
رئیس کمیته صیانت از آب استان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در صدر استان‌هایی است که از آبیاری تحت فشار استفاده می‌کند، اظهار کرد: فضای سبز اصفهان دو برابر میانگین کشوری است که با وجود کم‌آبی در روستاها غیرمنطقی است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در مسائل آبی سوء مدیریت در کشور وجود دارد، گفت: یکی از مسئولان کشوری تونل گلاب را تعطیل می‌کند و یکی دیگر آن را دوباره راه‌اندازی می‌کند که این نشان از سوء مدیریت است.

captcha