خلق اثر قرآنی «کتیبه دعای باران» توسط دو هنرمند یزدی+عکس
کد خبر: 3707183
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

خلق اثر قرآنی «کتیبه دعای باران» توسط دو هنرمند یزدی+عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی- محمدرضا صانعی و مجید پوراسماعیلیان دو هنرمند یزدی، اثر «کتیبه دعای باران» برگرفته از دوآیه قرآن را در مدت زمان سه ماه و نیم خلق کردند.

به گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا صانعی و مجید پوراسماعیلیان دو هنرمند یزدی توانستند اثر «کتیبه دعای باران» برگرفته از دو آیه قرآن را در مدت زمان سه ماه و نیم خلق کنند.
این اثر هنری با توجه به عرق مذهبی استان یزد و همچنین خشکسالی های چندین سال اخیر این استان و درخواست مردم این سرزمین برای نزول رحمت الهی و بهره گیری از المان هایی که هر یک به نوبه خود دارای سمبلی است، با ظرافت خاصی به تصویر کشیده شده است.
محمدرضا صانعی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: این اثر برگرفته از دو آیه 28 سوره شوری و 114 سوره مائده است و با توجه به دغدغه مردم یزد مبنی بر نزول رحمت الهی بویژه باران انتخاب شد.

خلق اثر قرآنی «کتیبه دعای باران» توسط دو هنرمند یزدی+عکس

وی ادامه داد: در این اثر هنری از المان هایی از جمله نقش ترمه، بادگیر، درب های کوبه ای و رعایت حفظ حریم، بر اساس سبک خانه های قدیمی استفاده شده است.
صانعی افزود: در واقع این المان ها بازیگرهای این اثر هستند که دو آیه را روایت می کنند و درب با کوبه هایی که در قدیم جهت حفظ حریمی که برای زن و مرد ایجاد کرده بود و ارتباط ها مشخص بود، روایت را آغاز می کند.
این هنرمند یزدی گفت: کوبه های درب با این هدف و حفط حرمت و نزول رحمت الهی طراحی شده و در واقع هر کدام از المان ها در این اثر به عنوان سمبلی است.

خلق اثر قرآنی «کتیبه دعای باران» توسط دو هنرمند یزدی+عکس

صانعی با اشاره به اینکه خداوند در آیه 28 سوره شوری می فرماید: «وَ هُوَ الَّذي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَميد»ُ و اوست آن که باران سودمند را پس از آن که مردم ناامید شده اند فرود مى آورد و رحمت خود را با رویش گیاهان و پدید آوردن محصولات، میانشان مى گستراند، و اوست که سرپرستى همگان را برعهده دارد و بر کارهایش هماره ستایش مى شود گفت: خداوند متعال می فرماید: زمانی که از درگاه خدا ناامید هستید خدا روزی می دهد و ارحم الراحمین است. .
وی در پاسخ به سوال ایکنا درباره حمایت مسئولان از این آثار هنری گفت: بنده  طراح پوستر هستم و عرق مذهبی دارالعباده باعث شد جرقه خلق این اثر هنری در من ایجاد شود.
این هنرمند اظهار کرد: هنرمند می تواند در زمینه های ملی و مذهبی کار کند و ما با این اثر از المان های ملی و بومی استفاده کردیم و حرف دینی زدیم. وقتی مبانی به این زیبایی داریم و می توانیم تولیدات فرهنگی داشته باشیم چرا بیشتر مورد استفاده قرار نمی گیرد و از آن حمایت نمی شود.

خلق اثر قرآنی «کتیبه دعای باران» توسط دو هنرمند یزدی+عکس

وی تصریح کرد: دغدغه مسئولان مبنی بر وجود المان ها و تابلوهای مذهبی در ورودی ادارات باشد، همان طور که با توجه‌ ویژه مدیر آبفا این اتفاق افتاد و این اثر هنری خلق شد، باید هنرمندان را باور کرد و جایگاه ایرانی و اسلامی حفظ شود و این دو اصل یعنی ایرانی و اسلامی توامان در کنار یکدیگر قرار گیرد و اگر تولیدات ما بر این رویه باشد، موفق خواهیم بود و رسالت دینی را انجام داده ایم.
به گزارش ایکنا، این اثر عصر روز پنجشنبه، 30 فروردین ماه به تهران ارسال و قرار است طی چند روز آینده با حضور وزیر نیرو رونمایی شود.

انتهای پیام

captcha