تغییر تعریف سن جوانی‌/ اعلام برنامه‌های هفته جوان
کد خبر: 3707591
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
در نشست ساماندهی امور جوانان مطرح شد:

تغییر تعریف سن جوانی‌/ اعلام برنامه‌های هفته جوان

گروه سلامت ــ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به راه‌اندازی سامانه آرشیو الکترونیکی دبیرخانه‌های ساماندهی امور جوانان خواستار تغییر تعریف سن جوانی شد.

تغییر سن جوانی / اعلام برنامه‌های هفته جوان
 
به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در شصت و هشتمین نشست ستاد ملی ساماندهی جوانان که صبح امروز اول اردیبهشت ماه با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس بررسی دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، استان کرمان با ۴۰۰ درصد و استان کرمانشاه با 200 درصد بیش‌ترین رشد را در حوزه عملکردی ستاد ساماندهی امور جوانان استان و شهرستان داشته‌اند.
وی افزود: استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی و مازندران بیش‌ترین تعداد جلسات ستاد امور ساماندهی امور جوانان استان، شهرستان و کمیته تخصصی مربوط را در سال ۱۳۹۶ داشته‌اند.
تندگویان بیان کرد: نمایندگان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی به همراه وزارت علوم و دانشگاه‌های استان بیش‌ترین حضور را در ستاد‌های استانی ساماندهی امور جوانان داشته‌اند.
معاون جوانان وزارت ورزش اعلام کرد: به منظور بهبود فرایند ارزیابی عملکرد ستاد‌های امور جوانان «سامانه آرشیو الکترونیکی دبیر خانه‌های ستاد‌های ساماندهی امور جوانان ملی، استانی و شهرستانی» راه‌اندازی شده است.
وی تاکید کرد: در این سامانه رصد دقیق فعالیت ستاد‌های ساماندهی امور جوانان و دستگاه‌های عضو به تفکیک استان‌ها و شهرستان‌ها امکان پذیراست.
تند‌گویان در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی ما در ارگان‌های مختلف عدم ارائه گزارش‌های حوزه جوانان است اظهار کرد: متأسفانه در بیشتر ارگان‌ها ما متولی امور جوانان نداریم به همین دلیل بسیاری از برنامه‌هایی هم که اجرا می‌شود گزارشی از آن ارائه نمی‌شود.
وی در ادامه با اشاره به سخنان نوروزی مقام معظم رهبری در مشهد مقدس عنوان کرد: عمده سخنان رهبری در مورد جوانان و سفارش ایشان به حل مشکلات آن‌ها بود، سخنان یکسال اخیر ایشان هم در خصوص جوانان بود. از سوی دیگر با توجه به دستورالعمل‌های رئیس جمهور در این خصوص ما پیشبینی سال پرکاری را داریم.
تندگویان افزود: ما در وزارت ورزش برنامه‌های زیادی را برای هفته جوان داریم که به زودی ابلاغ می‌شوند. ضمن اینکه چندین همایش تخصصی در حوزه کارآفرینی، گردشگری و دیگر حوزه‌های فرهنگی داریم، از سوی دیگر در تلاشیم تا شبکه‌های تخصصی را به وجود آوریم.
 
تغییر کف و سقف سن جوانی
وی همچنین در ادامه تغییر کف و سقف سن جوانی را خواستار شد و گفت: بکارگیری رده سنتی حال حاضر باعث شده است تا هم با وزارت آموزش و پرورش و هم با وزارت کار دچار مشکلاتی شویم، چرا که جوانان ۱۵ ساله به لحاظ قانونی در انجام امور اداری و حتی مراجعه به بانک‌ها با محدودیت روبرو هستند، اما با تغییر حداقل این سن به ۱۸ سال این مشکل برطرف خواهد شد. همچنین با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور، به نظر می‌رسد سقف جوانی نیز باید به ۳۵ سال افزایش یابد.
وی با بیان اینکه این پیشنهاد باید در نهایت به شورای عالی جوانان رفته و در آنجا به تصویب برسد عنوان کرد: مصوبه دیگری که باید در این شورا بررسی‌‎شود مربوط به سیاست‌گذاری جوانان در کل کشور است. به نظر می‌رسد یک سیاستگذاری کلانی در حوزه جوانان در کشور وجود ندارد. این موضوع مرتبط با تفکیک وزارت ورزش از سازمان جوانان نیست و مربوط به موضوع آینده جوانان کشور است.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه این حوزه نیازمند سیاستگذاری‌های کلان کشوری است نیز تصریح کرد: هفت کمیسیون تخصصی زیرمجموعه ستاد ملی جوانان برای تدوین سیاستگذاری در این حوزه مشغول به کار شدند که شامل کمیسیون‌های ازدواج، مشارکت اجتماعی، اشتغال، اوقات فراغت، آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی هستند.
وی با بیان اینکه در طول هشت ماه گذشته در معاونت ساماندهی امور جوانان تغییرات عمده‌ای در سیاست‌گذاری اتفاق افتاده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاورد‌های این معاونت در طول سال گذشته برگزاری مجمع ملی جوانان با حضور سازمان‌های مردم نهاد این حوزه در شیراز بوده است.
 
برون سپاری کنند
تندگویان با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در سطح کلان نیز اظهار کرد: فعالیت در حوزه کارآفرینی، اشتغال و هماهنگی با نهاد‌های مختلف مانند ستاد کل نیرو‌های مسلح، وزارت ارتباطات، صنعت و معدن، معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهوری و به ویژه وزارت کشور در خصوص ثبت شناسه تشکل‌ها نیز از جمله مهمترین این فعالیت‌ها بوده است.
وی یادآورشد: باید به ارگان‌های مختلف بگوییم از اختیارات خود استفاده کرده و کار‌هایی را که می‌خواهند برون سپاری کنند در اختیار جوانان قرار دهد، برون سپاری این کار‌ها به جوانان می‌تواند بسیاری از مشکلات ما در حوزه اشتغال را برطرف کند.
بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست امیرحسین آل اسحاق، مدیرکل طرح‌های جوانان وزارت ورزش و جوانان به تشریح برنامه‌های هفته جوان این وزارتخانه و برنامه‌های ابلاغی به سایر وزارتخانه‌ها پرداخت و گفت: برگزاری جشنواره نشاط و امید، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، برگزاری مراسم دیدار با مفاخر استان‌ها، برگزاری همایش و نشست با جوانان موفق، راه‌اندازی پیاده راه جوان، دیدار با نمایندگان و مراجع تقلید همچنین نمایندگان، ولی فقیه و استانداران، راه اندازی اتوبوس جوان، نامگذاری خیابان جوان از جمله برنامه‌های اختصاصی وزارت ورزش و جوانان در استان‌ها است.
آل اسحاق عنوان کرد: تجلیل از پرسنل جوان، جشن میلاد حضرت علی اکبر، آذین‌بندی و تجلیل از شهدای و مقام شامخ شهدای جوان هر دستگاه نیز از جمله برنامه‌های عمومی است که به زودی ابلاغ می‌شود.
انتهای پیام
captcha