مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حضور نمایندگان ۲۸ کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان
کد خبر: 3707623
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حضور نمایندگان ۲۸ کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اعلام حضور نمایندگان ۲۸ کشور در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان جمهوری اسلامی ایران، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، اول اردیبهشت‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حضور نمایندگان ۲۸ کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان

به گزارش ایکنا؛ اعلام حضور نمایندگان ۲۸ کشور در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان جمهوری اسلامی ایران، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز شنبه، اول اردیبهشت‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، اول اردیبهشت‌ماه و تا ساعت 15 تعداد 11 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که چهار خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«نمایش فیلم محمد رسول الله (ص) برای شرکت کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن»، «حضور نمایندگان ۲۸ کشور در بزرگ ترین رقابت قرآنی بانوان جهان اسلام»، «مسابقات بین‌المللی قرآن/ تلاوت حجت‌الاسلام درچه‌ای در مصلای امام خمینی(ره)» و «مسابقه مردمی «بخوان در بهار عبادت» در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن» عناوین چهار خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین،‌ «نگاه‌ برخی از هنرمندان به حضرت عباس(ع) سطحی و ضعیف است»، «مولودی‌خوانی سیب‌سرخی در هیات جنت‌العباس(ع)»، «فضایل حضرت ابوالفضل(ع) در ترازوی قرآن و روایات»، «چرا شکارچیان محیط‌بانان را هدف گلوله قرار می‌دهند»، «حضرت عباس (ع)، تالی تلو ائمه است»، « توصیف رهبر معظم انقلاب از «بصیرت» و «وفای» اباالفضل(ع)» و «فرشتگان منتظر حول حرم امام حسین(ع) چه‌ می‌کنند» عناوین دیگر اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «حضور نمایندگان ۲۸ کشور در بزرگ ترین رقابت قرآنی بانوان جهان اسلام» کرده که در رابطه با آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «معصومه فرزانه، مسئول کمیته امور بانوان سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طی سخنانی یکی از اهداف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان را زمینه سازی برای انس هر چه بیشتر این قشر اثرگذار دانست و گفت: کمک به عینیت یافتن آموزه‌های قرآن در زندگی بانوان و به تبع آن در زندگی خانواده‌ها و جامعه و همدلی و وحدت بانوان جهان اسلام در راستای جبهه مقاومت و مبارزه با مستکبران جهان از جمله اهداف این دوره از مسابقات است.
وی با اشاره به کیفیت حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان، ابراز کرد: در این دوره از مسابقات «حکیمه نصیری» از بانوان توانمند استان مازندران که در رقابت‌های کشوری امتیاز بالایی نسبت به سایرین کسب کرد به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنار نمایندگانی از 27 کشور جهان رقابت خواهد کرد.
مسئول کمیته امور بانوان سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ادامه افزود: شنبه، یکم اردیبهشت پس از برگزاری نشست هماهنگی مسئولان برگزاری با حضور نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف، آیین افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار و پس از آن در روز یکشنبه رقابت‌ها در بخش مقدماتی آغاز می شود و تا چهارم اردیبهشت و انجام مرحله نهایی ادامه می‌یابد».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری، با خبر تلاوت ترتیل صفحه 358 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «روزی که همه از قبرها خارج مى‌شوند/ چرا «قیامت» روز بسیار سختى است؟»، «فراخوان «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» تمدید شد»، «اعضای هیأت مدیره اتحادیه واحد قرآنی تهران معرفی شدند» و «حضور درخشان قاریان افغانستانی در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم/ آرزوی وحدت بیشتر میان امت‌های اسلامی را دارم» بر روی خروجی این صفحه منشر شده‌اند که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «اعضای هیأت مدیره اتحادیه واحد قرآنی تهران معرفی شدند» کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «مجمع عمومی اتحادیه مدغم استان تهران، در راستای بررسی پیشنهادات و تصویب اساس‌نامه اتحادیه مدغم استان، رأی‌گیری در‌خصوص تکمیل انتخاب اعضای هیئت‌ مدیره و هیئت بازرسین اتحادیه مدغم استان تهران‌ (که در مجمع قبل حدنصاب لازم از کل آراء اخذ شده را کسب نکردند) روز گذشته، ۳۱ فروردین‌ماه همزمان با اعیاد شعبانیه، در سالن تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در بخش نخست این همایش کاندیدای انتخابات هیئت‌ مدیره و بازرسی هر یک در مدت ۵ دقیقه، طرح‌ها و برنامه‌های خود را اعلام کرده و اعضا نسبت به انتخاب کاندیدای موردنظر خود اقدام کردند».
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «دو اثر جدید گروه محمد رسول‌الله(ص) در مدح امام حسین(ع)» را شامل می‌شود، مربوط به روز گذشته بوده و طی امروز به‌روزرسانی نشده است.
ایسنا
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزای دانشجویان منتشر شده، خبری با عنوان «سالروز ولادت اسوه ادب، استقامت و وفای به عهد» است که علیرغم اینکه به عنوان تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده، مربوط به حوزه قرآنی نبوده و در حوزه معارفی اهل بیت(ع) منعکس شده است.
مهر
«آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان از امروز در تهران»، «میهمانان مسابقات بین‌المللی قرآن از موزه دفاع مقدس بازدید کردند»، «کتاب «وحدت وجود از دیدگاه سه حکیم» منتشر شد»، «دعوت به اتحاد از نتایج اصلی مسابقات بین‌المللی قرآن است» و «رقابت ۲۸ حافظ و قاری در روز دوم مسابقات» عناوین پنج خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده و اغلب نیز مربوط به پوشش اخبار سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «اسلام‌هراسی زاییده ناآگاهی در جوامع غربی است» را منتشر کرده که این خبر نیز که مربوط به سخنرانی «جان اسپوزیتو» استاد آمریکایی دانشگاه «جرج تاون» و نویسنده کتب مختلف سیاسی، در نشست تخصصی «اسلام‌هراسی و سیاست‌های جدید آمریکا درباره جهان اسلام» در «مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی» است، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.
باشگاه خبرنگاران جوان
از هفت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد و اغلب این اخبار نیز که عناوین «حدیث امام صادق(ع) درباره دنیا پرستان»، «زندگی نامه شهید صمد امانی»، «مقام و منزلت حضرت عباس (ع) نزد ائمه اطهار(ع)»، «حضرت عباس(ع) جان‌نثار فرزندان رسول الله (ص) بود»، «فیلم دیده نشده از مجروحیت شهید حسن رجایی فر»، «یادواره شهید آیت الله مهدی شاه آبادی برگزار می‌شود‌» و «بشارت روز عاشورا به هنگام ولادت حضرت سیدالشهدا (ع)» دارند در حوزه‌های معارفی مختلف به ویژه حوزه عترت منعکس شده‌اند.
ایبنا
«برخی ائمه ما مظلوم فرهنگی هستند» و «نگهداری 300 نسخه خطی از آثار سعدی شیرازی در کتابخانه آستان قدس» عناوین دو خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می دهند که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند طی امروز اخباری با عناوین «حضرت ابوالفضل(ع)، باب الحوائج است/همراهی قمر بنی هاشم(ع) تا آخرین لحظه زندگی امام حسین(ع)»، «یادواره آیت الله شاه آبادی و تجلیل از شهدای روحانیت دفاع مقدس تهران برگزار می شود » و «حضرت عباس(ع)، جوانی که 5 امام را درک کرد/ ولایت مداری، ویژگی بارز باب الحوائج» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده و جزء اخبار تخصصی قرآنی نیستند.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «رشوه؛ سوء استفاده مالی از قدرت» به قلم محمداحسان آزادی و در رابطه با بررسی نگاه قرآن درباره رشوه و رشوه‌خواری کرده که در بخش‌هایی از این مطلب قابل تأمل آمده است: «از نظر قرآن صاحبان قدرت و حاکمان باید دارای صلاحیت های گوناگون علمی و عملی و مهارتی و اجرایی، در کنار صلاحیت‌های باطنی و روانی و روحی باشند. از جمله مهمترین ویژگی های حاکمان و صاحبان قدرت می‌توان به ایمان(مائده، آیه 55)، عبودیت و بندگی (انبیاء، آیه 105)، عمل صالح(نور، آیه 55)، عدالت و اقامه قسط(ص، آیه 26؛ نساء، آیه 135)، امانتداری(نساء، آیه 58؛ یوسف، آیات 54 و 55)، تقوای الهی(اعراف، آیه 128؛ یوسف، آیات 56 و 57)، دانایی و توانایی علمی(یوسف، آیه 55)، توانایی جسمی(بقره، آیات 246 و 247)، اقامه کننده نماز(مائده، آیه 55؛ حج، آیه 41)، اقامه کننده زکات (همان)، مشورت پذیری و پرهیز از استبداد رای(آل عمران، آیه 159؛ نمل، آیه 32)، قاطعیت در اجرای پس از مشورت(آل عمران، آیه 159)، توکل بر خدا(همان)، اهل احسان(یوسف، آیه 56)، ترک هرگونه ظلم و سوء استفاده از قدرت(یوسف، آیات 78 و 79)، یاری مظلوم و ترک یاری ظالم(نساء، آیه 75؛ قصص، آیه 17) و مانند آنها اشاره کرد.
از این آیات بصراحت به دست می آید که حاکمان نباید از قدرت خویش برای مقاصد نفسانی سوءاستفاده کنند؛ زیرا قدرت امانتی است که در اختیار آنان گذاشته شده تا با آن اهداف متعالی آفرینش و اجتماع انسانی تامین شود؛ بنابراین، هرگونه حرکت بر خلاف آن و در راستای سوء استفاده خیانتی بزرگ است که مجازات دنیوی و اخروی را به دنبال خواهد داشت.
از نظر قرآن، صاحبان قدرت نه تنها باید خود از هر گونه ویژه‌خواری پرهیز کنند، بلکه اجازه ندهند تا خویشان و دوستان آنان نیز از قدرت آنها برای مقاصد ویژه خواری و انحصار طلبی بهره برند.
هر چند که واژه رشوه یا اختلاس در قرآن نیامده است، اما با توجه به مفهوم آنها می‌توان واژگانی را در قرآن یافت که به این امر اشاره دارد. به عنوان نمونه در قرآن واژه هایی چون «سحت» و «باطل» در جملاتی به کار رفته که بیانگر همین مفهوم رشوه و اختلاس و دیگر سوء استفاده های مالی صاحبان قدرت از قدرت خویش در عرصه اجتماعی و اقتصادی است.
رشوه، مالى است كه شخص به قاضى و غير آن مى دهد تا به نفع او حكم دهد.(المصباح، ج 1 - 2، ص 228.) در اصطلاح فقه اسلامی، رشوه، دادن مالى است به مأمور رسمى يا غيررسمى، دولتى يا بلدى، به منظور انجام كارى از كارهاى ادارى يا قضايى ولو اينكه آن كار مربوط به شغل گيرنده مال نباشد، خواه مستقيماً آن مال را دريافت كند و يا به واسطه شخصى ديگر.(ترمينولوژى حقوق، محمد جعفر جعفری لنگرودی، ص 335)
با تفسیر و تعریفی که از رشوه ارائه شد، معلوم می شود که رشوه نوعی درآمد مالی با سوء استفاده از قدرت است. البته شخص ممکن است خودش رشوه را مستقیم نگیرد و از طریق بستگان بگیرد و به مصرف برساند. با این حال، نمی توان گفت که فرد خود رشوه نگرفته بلکه خویشان یا بستگان یا دوستان وی از جانب او گرفته اند؛ بلکه چنین افرادی نیز متهم به رشوه گیری هستند؛ زیرا بستری را برای سوء استفاده دیگران فراهم آورده اند، هر چند که گاه از فواید مستقیم رشوه استفاده نکنند.
با نگاهی به آیات قرآن، این معنا به دست می آید که رشوه‌گیری اختصاص به صاحبان قدرت در حاکمیت ندارد، بلکه صاحبان قدرت اجتماعی نیز ممکن است از جایگاه خویش برای مقاصد مالی سوء استفاده کنند؛ چنان که احبار و دانشمندان شرایع اسلامی با سوء استفاده از مقام و منزلت اجتماعی که به عنوان عالم اسلامی کسب کرده بودند، به رشوه خواری اقدام می کردند.(مائده، آیات 42 و 63) خدا در این آیات به عالمان اسلامی و رهبران هشدار می دهد تا نه تنها رشوه نگیرند، بلکه در برابر رشوه گیری دیگران سکوت نکنند بلکه علیه آنان دست به افشاگری زده و موانعی را برای آنان ایجاد کنند؛ زیرا اگر عالمان اسلامی به مسئولیت خویش در قبال صاحبان قدرت حکومتی یا اجتماعی عمل نکنند به عنوان ترک‌کنندگان امر به معروف و نهی از منکر، مستحق مجازات و توبیخ و سرزنش هستند».

انتهای پیام

captcha