شیخ بهایی، عالمی تمدن ساز بود
کد خبر: 3708207
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰

شیخ بهایی، عالمی تمدن ساز بود

گروه فرهنگی- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه شیخ بهایی یک حکیم مسلمان تمام عیار بود، گفت: این حکیم مسلمان به همراه دیگر حکمای زمان خود با ارائه طرح‌های تمدن‌ساز، نقش به سزایی در تأمین ابعاد و جنبه‌های نرم‌افزاری تمدن صفوی ایفا کردند.

اصغر منتظرالقائم در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی، اظهار کرد: شیخ بهایی در جوانی همراه پدرش به ایران آمد، در ایران ازدواج کرد و به تحصیل پرداخت و به عنوان یک حکیم مسلمان مطرح شد.
وی افزود: این حکیم مسلمان فیلسوف، عارف، فقیه، سیاستمدار، عربی‌گو و فارسی‌گو بود و در زمینه ریاضیات و نجوم شخصیت تراز اول زمان خود به حساب می‌آمد، لذا اگر بخواهیم شیخ بهایی را معرفی کنیم، باید بگوییم ایشان یک حکیم مسلمان تمام عیار بود.
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان بیان کرد: شیخ بهایی سیاستمداری بود که نقش حرکت‌دهنده و ریل‌گذار را در دستگاه صفوی ایفا می‌کرد و ثانیا به عرفان و زهد ایشان می‌توان اشاره کرد که به دنبال قدرت‌طلبی و دنیاطلبی نبود.
وی درباره نقش شیخ بهایی در تکامل تمدن اسلامی اظهار کرد: ایشان به همراه حکمایی نظیر ملاصدرا و میرداماد با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خود، تمدن شیعه صفوی را ریل‌گذاری کردند که در جهان نظیر نداشت و تمام سیاحان اروپایی که به اصفهان می‌آمدند، به این شهر و داشته‌هایش غبطه می‌خوردند.
منتظرالقائم ادامه داد: در قرن هفدهم که انقلاب صنعتی اروپا هنوز به طور کامل شکل نگرفته بود، اصفهان در مقایسه با شهرهای اروپایی پیشرفته‌تر به حساب می‌آمد و مشابه تمدنی که در ایران شکل گرفته بود، در دیگر نقاط دنیا کمتر مشاهده می‌شد؛ لذا نقش شیخ بهایی در ریل‌گذاری این تمدن، تجمیع نظرات دانشمندان آن دوره، ارائه طرح‌های تمدن‌ساز و در یک کلام، تأمین ابعاد نرم‌افزاری تمدن صفوی حائز اهمیت بوده است.
وی تصریح کرد: یک بافت جدید تمدنی در اصفهان دوره صفوی مبتنی بر حکمت‌های شیعه شکل گرفت که تجلی آن را در میدان نقش جهان می‌بینیم. شاهان صفوی اگر چه خود حکیم نبودند، ولی به حکما احترام گذاشته و طرح‌هایشان را اجرا می‌کردند، همین امر سبب شد تا دولت صفوی بتواند تمدنی قوی و شکوفا و اقتصادی پر رونق را به وجود بیاورد که همه اینها مرهون حکما و دانشمندانی نظیر شیخ بهایی بود.
انتهای پیام

captcha