سال ۹۷ امید بیشتری به رشد اقتصادی داریم/ میزان تسهیلات بانکی افزایش می‌یابد
کد خبر: 3708437
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
محمدباقر نوبخت:

سال ۹۷ امید بیشتری به رشد اقتصادی داریم/ میزان تسهیلات بانکی افزایش می‌یابد

گروه اقتصاد ــ سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه به اعلام آمارهای شاخص کلان کشور و نحوه هزینه‌ها و مصارف کشور در سال گذشته پرداخت و از جزییات برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی در سال ۹۷ خبر داد.

سال ۹۷ امید بیشتری به رشد اقتصادی داریم/ میزان تسهیلات بانکی افزایش می‌یابد

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه هر سال همه برنامه‌ها و اهداف در سندی به نام بودجه محاسبه می‌شود، اظهار داشت: پیش بینی منابع و مصارف بودجه در سال ٩٦ برابر با ٣٢٠ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به منابع و مصارف سال ٩٥ افزایش ١٣ درصدی داشته است.

وی افزود: بر این اساس لایحه بودجه دولت صد درصد تحقق یافت اما بر اساس بودجه مصوب مجلس، حدود ٩٢.٣ درصد محقق شد که نشان دهنده پیش بینی درست دولت است.

نوبخت ادامه داد: پیش‌بینی نفت در بودجه سال گذشته بین ٥٠ تا ٥٥ دلار برای هر بشکه بود که بر اساس گزارش ها در یازده ماهه سال ٩٦ قیمت هر بشکه نفت ٥٣ دلار و هر بشکه میعانات نفتی ٥٥ دلار بود و هم اکنون بیش از ۶۰ دلار است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشورهایی هستند که عداوت آنها نسبت به جمهوری اسلامی مشخص است، اظهار داشت: یکی از کشورهای بزرگ جهان در یک انتخابات دچار تحولی شد که نظام آن به فردی سپرده شده که پیمان‌شکن است و به پیمان‌های جهانی بی‌تفاوت است و حتی اطرافیان او هم نمی‌دانند که چه تصمیمی می خواهد بگیرد. منتظر تصمیمات دولت آمریکا در ۲۲ اردیبهشت نیستیم و برای همه شرایط برنامه‌ریزی کردیم.

سخنگوی دولت با با بیان اینکه همه منابع ارزی کشور شناخته شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است، درحالی که مصرفمان کمتر از این مقدار است و بنابراین، فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم.

وی ادامه دارد: سامانه "نیما" که امروز توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، امکان قاچاق را کم می کند و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه صندوق بین المللی پول، در نهم فروردین، اقتصاد ایران را در ۴۰ شاخص و ۷ بند، ارزیابی کرده، تصریح کرد: وضعیت اقتصاد ما در تمام شاخص‌ها مثبت بوده است.

وزارت اطلاعات باید مدیران دوتابعیتی را شناسایی کند

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که موضوع کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی به کجا رسیده است، گفت: برای این بحث وزارت اطلاعات به دنبال شناسایی این افراد بوده تا جایگزینی‌ها در این زمینه انجام شود و ما تقریبا مدیر دو تابعیتی دیگر نداشتیم. البته بازهم وزارت اطلاعات موظف به پیگیری این موضوع است و سیاست دولت این است که از مدیران دو تابعیتی استفاده نکند.

وی افزود: بخشی از منابع ما منابع انسانی است که بر اساس نوع نگرش سیاسی تقسیم‌بندی‌هایی می‌شود اما بحث در دولت بر این است که ما نمی‌خواهیم از یک جناح چه اصلاح طلب چه اصولگرا برای انجام امور استفاده کنیم. ما در داخل نه تنها حق نداریم از این نیروها صرفا بر اساس نوع نگرش سیاسی استفاده کنیم بلکه باید از تمامی افرادی که کارآمد هستند استفاده کنیم.

سال ۹۷ امید بیشتری به رشد اشتغالزایی و اقتصادی داریم

اختصاص منابع به بخش خصوصی از ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان میرسد.

وی با بیان سال ۹۷ امید بیشتری به رشد اشتغالزایی و اقتصادی داریم گفت: سال گذشته حدود ۱۸ هزار و پانصد میلیارد تومان به بیست و هفت هزار واحد کوچک تولیدی تسهیلات داده‌ایم و این میزان از طریق بانک‌ها تامین شد از سویی دیگر منابع دولت نیز که حدود ۵۰هزار میلیارد تومان بود به طرح های عمرانی اختصاص پیدا کرد و مجموع این اقدامات در سال گذشته وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید.

نوبخت تاکید کرد: امید ما به افزایش اشتغال در سال جدید به این جهت است که میزان تسهیلات بانکی از هجده هزار و پانصد میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. وی افزود: همچنین ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جدید جایگزین ۵۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته شده است.

استفاده از پیام‌رسان‌ خارجی حق شهروندی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع دولت در خصوص فضای مجازی و پیام رسان های خارجی گفت: موضع دولت در خصوص پیام رسان های داخلی روشن است. به دسترسی آزاد به اطلاعات اعتقاد داریم. دولت به رقابت و تقویت پیام رسان های داخلی معتقد است اما معتقد نیست که با فیلترینگ آن را محدود کند و استفاده از پیام‌رسان‌ خارجی حق شهروندی است.

راهکار دولت برای جلوگیری از گرانی مسکن

وی در خصوص راهکار دولت برای جلوگیری از گرانی مسکن و اجراه بها نیز گفت: دولت در بخش مسکن دو سیاست دنبال می کند. ۵۰ هزار واحد مسکونی شهری به صورت حمایتی درست می کند و بخش دیگر ساخت و ساز در قالب نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری است. یک میلیون واحد مسکونی می خواهیم. راهکار دولت برای جلوگیری از گرانی مسکن افزایش عرضه و ساخت و ساز است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص گرانی برخی کالاها به بهانه افزایش نرخ دلار نیز گفت: با توجه به اینکه کالاهای وارداتی با دلار ۴۲۰۰ است افزایش قیمت به این بهانه غیرقابل توجیه است و سازمان حمایت از مصرف کننده باید به این مساله نظارت کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست سازمان برنامه و بودجه این است که دستگاه‌هایی که پولشان را در سال گذشته نتوانسته‌اند به طور کامل دریافت کنند، در سال جدید و ماه‌های ابتدایی آن از سهم خودشان، پولشان را زودتر دریافت کنند، گفت: بیشترین پول کشور صرف رفاه می‌شود و بودجه رفاهی از جنس هزینه‌های جاری است و اینکه بودجه صدا و سیما را وصل کنیم به مشکلات بهداشتی و درمانی نادرست است. واقعیت این است که هرکدام از این دو بودجه‌های مخصوص به خود را دریافت می‌کنند و بودجه بهداشت قطعا بیشتر از بودجه‌ای است که دولت به صدا و سیما پرداخت می‌کند.

وی در خصوص بودجه ۹ بیست و هفتم که سهم وزارت بهداشت است گفت: دولت و مجلس به بودجه نه بیست و هفت وارد شده است و تاکید داریم این بودجه فقط برای مباحث درمان استفاده شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره گروکشی یک نوزاد در یکی از بیمارستان های کرج به دلیل عدم پرداخت هزینه با رد این موضوع، گفت: نوزاد دچار زردی بوده و به همین دلیل تحت مراقبت های ویژه نگهداری می شود.

قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری، ۱۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، گفت: برای سال جاری وزارت جهاد کشاورزی تمایل داشت قیمت بیشتری را اعلام کند، اما از طرفی اگر قیمت خرید گندم را افزایش دهیم آیا می‌توانیم نان را هم گران کنیم؟ بر همین اساس بنا شد قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری، همان ۱۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو باشد.
انتهای پیام

captcha