واکاوی شرایط بهره‌مندی از قرآن
کد خبر: 3708645
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶

واکاوی شرایط بهره‌مندی از قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- قرآن کتاب شناختی و پرورشی است که با هر آیه‌ای قرائت می‌کند، خود و هستی و خدا را می‌شناسد و با هدف و راه کمال آشنا می‌شود و با عمل به آموزه‌های وحیانی که از آن به سعی و عمل صالح یاد می‌شود، خود را می سازد؛ چرا که انسان عمل را می‌سازد و عمل نیز انسان را می سازد و پرورش می‌دهد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، قرآن کتاب شناختی و پرورشی است که با هر آیه‌ای قرائت می‌کند، خود و هستی و خدا را می شناسد و با هدف و راه کمال آشنا می شود و با عمل به آموزه های وحیانی که از آن به سعی و عمل صالح یاد می شود، خود را می سازد؛ چرا که انسان عمل را می سازد و عمل نیز انسان را می سازد و پرورش می‌دهد و تا مقام تقرب عبودیتی که کنه و جوهر و ذاتش الوهیت است خودسازی می کند. آن گاه که با شناخت به همه گزاره‌های شناختی و عمل به همه آموزه‌های دستوری، متاله و کامل شد و تمامی اسمای الهی را جزو ذات خویش نمود، در مقام کامل کننده و مکمل ظهور می یابد و در مقام ربانی و ربوبیت می نشیند و خلافت الهی را به تمام و کمال به عهده می گیرد.

بهره‌مندی از قرآن، به معنای، پیمودن مراحل برای فهم معارف است
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: بهره مندی از قرآن، به معنای فراهم آوری مقدمات، پیمودن مراحل و مراتب و سیرعلمی و عملی است برای آشنایی، درک، فهم و استفاده ازعلوم، معارف و حقایق آن، جهت نیل به ثوابها، نتایج، برکات و مقامات بی شمار مترتب بر آن و با این که قرآن بی نظير در بهره مند کردن انسانها است اما اين هرگز به معنای بی نیازی آنها از فراهم نمودن مقدمات، پیمودن مراحل و مراتب و سير علمی و عملی در راه بهره مند شدن از آن نيست و همان طور كه جهت بهره مندی از آب كه مايه حيات مادی انسان است، گاه نياز به تلاش و کاوش و حفر چاه وكنار زدن لايه هاى خاک و سنگ از روى آن است، برای بهره مندی از قرآن این منبع و مایه حیات طیبه نيز نياز مبرم به تمهیدات لازم و تلاش و کاوش مورد انتظار است.
وی با استناد به آیه 6 سوره یس خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: قرآن فرستاده خدای شکست ناپذیر و مهربان است تا کسانی را که پدرانشان بیم داده نشده اند بیم دهی; زیرا ایشان غافل اند.
حجت‌الاسلام ناصری ادامه داد: انسان تا به مرحله «توحید در الوهیت » نرسد و معتقد نشود که جز خداوند متعال موجود دیگری شایسته پرستش نیست، اهل نجات نخواهد بود. به همین دلیل، همه پیامبران: مردم را به توحید در الوهیت دعوت می کردند. قرآن مجید نیز، که هدفش رساندن مردم به آستانه نجات و سعادت ابدی است،
امام جمعه خسروشاه، قرآن را راه نجات انسان از خودفراموشی دانست و تاکیدکرد: قرآن راه نجات از خودفراموشی و از خود بیگانگی را «یاد خدا» و فراموش نکردن او می داند. اگر انسان خدا را به یاد آورد خداوند هم او را یاد می کند.
از شروط مهم برای بهره مندی از قرآن آن است که انسان بخواهد به حقایق پی برد
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام‌جمعه مهربان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: از شروط مهم برای بهره مندی از قرآن آن است که انسان در پی دست یابی به علم و یقین باشد، بخواهد به حقایق پی برد و بر گمان و حدس و امثال آن تکیه نکند و در نجات و سعادت انسان، طبق بینش قرآنی، ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان نقشی ندارد، بلکه این دو با هم سعادت بشر را تامین می کنند.
وی با استناد به آیه 175 سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: به سوی شما نوری روشنگر فرو فرستادیم، اما آنان که به خدا ایمان آوردند و به قرآن چنگ زدند پس خداوند آنان را در رحمت و فضل خود وارد می کند و آنان را از راهی مستقیم به سوی خود هدایت می نماید.
حجت‌الاسلام مرسلی ادامه داد: ایمان به خدا اساس تمام ارزش هاست و هر عملی که بدون ایمان انجام گیرد هیچ نقشی در سعادت انسان ایفا نمی کند. چنگ زدن به تعالیم قرآنی نیز تنها راه وصول به هدف نهایی قرآن است.
امام‌جمعه مهربان یادآور شد: از دیگر شروط بهره مندشدن و رسیدن به اهداف قرآن نهایت تذلل و عبودیت در برابر خداست. سجده مظهر تام عبودیت بنده در برابر خداست و در روایات آمده که اگر انسان بداند در هنگام سجده خداوند چه قدر به او عنایت دارد حاضر نمی شود سر از سجده بردارد.
وی بااشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: مولا علی(ع) می فرمایند: قرآن فرمان دهنده است و بازدارنده ، خاموش است و گوینده. حجت خداست بر آفریدگانش که بدان پیمان گرفته است از ایشان و همگان را نهاده است در گرو آن. نور هدایت خود را با قرآن تمام گرداند و دین خود را بدان به کمال رساند و جان پیامبر خویش را هنگامی ستاند که از رساندن احکامی که موجب رستگاری آفریدگان است ، فارغ ماند.
حجت‌الاسلام مرسلی از نقش ایمان و عمل در سعادت بشر گفت و تاکید کرد: در نجات و سعادت انسان، طبق بینش قرآنی، ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان نقشی ندارد، بلکه این دو با هم سعادت بشر را تامین می کنند.

انتهای پیام

captcha