ایران می‌تواند قطب پویانمایی خاورمیانه باشد
کد خبر: 3708702
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
علی دارابی:

ایران می‌تواند قطب پویانمایی خاورمیانه باشد

گروه ادب ــ معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در نشست خبری جشنواره ملی پویانمایی تلویزیون ایران عنوان کرد: چشم‌انداز و افق سازمان صدا و سیما این است که ایران به قطب پویانمایی خاورمیانه تبدیل شود.

ایران ظرفیت تبدیل به قطب دینی پویا نمایی منطقه خاورمیانه را دارد

 به گزارش خبرنگار ایکنا، علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در نشست خبری جشنواره ملی پویا نمایی تلویزیون ایران عنوان کرد: تشویق و فراهم‌آوری استعدادهای مختلف کشور تا بتوانند در این زمینه به رقابت مناسب بپردازند، سفارش تولید، خرید آثار و رونق صنعت پویا‌نمایی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی ادامه داد: شورای عالی این جشنواره در شهریور 1396 با حضور 16 صاحب‌نظر حوزه پویانمایی تشکیل شد. در این زمینه از 35 نهاد، موسسه و وزارتخانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم دعوت کردیم؛ سازمان‌های که در این حوزه فعال بودند از مجموعه 11 هزار اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، بخش عمده‌ای از تولیدات مربوط به بخش خصوصی بود البته مرکز صبا و سایر بخش‌های دولتی تولیداتی داشتند اما آنها وظیفه خود را انجام داده بودند.

دارابی در ادامه سخنان خود گفت: 52 نفر از اساتید و صاحب‌نظران این رشته مسئول بررسی آثار بودند که در 16 بخش فعالیت کردند. 67 جایزه به برگزیدگان و نفرات شایسته تقدیر اعطا می‌شود. 34 برگزیده، تندیس و جایزه نقدی و 33 برگزیده، جایزه نقدی دریافت می‌کنند در مجموع این جشنواره شامل 16 بخش بود که 5 بخش آن شامل مجموعه‌ها و سریال‌ها، فیلم کوتاه و بلند و موشن گرافی، بود 10 بخش شامل مباحث آموزشی، تبلیغاتی، موشن گرافی، هویت بصری، دانشجویی، دینی، انقلاب و دفاع مقدس، فرهنگ، شعار سوال و مقابله با آسیب‌های اجتماعی بود.

وی با اشاره به اینکه یک بخش ویژه نیز داشتیم که به طرح‌ها و فیلمنامه‌ها مربوط می‌شد ادامه داد: 9 گروه داوری در این باره به بررسی آثار پرداختند شعار این جشنواره پویانمایی ملی و فرهنگ ایرانی است که از تاریخ 15 تا 17 اردیبهشت برگزار می‌شود افتتاحیه این جشنواره همزمان با روز شنبه و اختتامیه آن روز دوشنبه خواهد بود. همچنین 15 پنل علمی و کارگاه آموزشی طی این سه روز برگزار می‌شود. همچنین هفته فرهنگی هنری همدان در شبکه‌های مختلف سیما برپا خواهد شد در این راستا گروه برنامه‌ساز کودک و نوجوان و شخصیت‌های محبوب کودکان طی مدت یک هفته در شهرهای مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند.

دارابی اظهار کرد: در مراسم اختتامیه این جشنواره علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما حضور دارد همچنین از مقامات لشکری و کشوری برای حضور در اختتامیه دعوت شده است. با توجه به اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم از جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگر در مراسم افتتاحیه تجلیل می‌شود. تلاش‌های بسیار شده است تا طی سه روز برگزاری برنامه برنامه‌های مختلفی اجرا شود. این جشنواره متعلق به همه مردم ایران است و تلاش کرده‌ایم تا همه دست اندرکاران در آن حضور داشته باشند. از جمله افراد و موسسات بخش خصوصی که طی سال‌ها در حوزه پویا نمایی فعالیت کرده‌اند در دو بخش طی افتتاحیه تجلیل می‌شوند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه این اقدام گام نخست این سازمان برای رونق بخشیدن به صنعت پویا نمایی در کشور بوده است گفت: ما تازه در آغاز کار هستیم اگر وضع موجود و توانمندی و داشته‌های خود را با بازار تقاضا مقایسه کنیم می‌بینیم که اثر بسیار کم داریم.در زمینه پویا نمایی باید تولیدات فاخری در سال حمایت از تولید کالای ایرانی داشته باشیم. چشم انداز و افق صدا و سیما در حوزه پویا نمایی باید آن باشد که به قطب دینی پاک و اخلاقگرا پویا نمایی در منطقه خاورمیانه تبدیل شویم و بتوانیم قدرتی بزرگ در عرصه رقابت جهانی باشیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدات خوبی در عرصه سینما داشته‌ایم بیان کرد: امسال این آثار را در جشنواره مورد بررسی قرار نداده‌ایم و طی دوره بعدی به آنها خواهیم پرداخت. امیدوارم که گام مهمی در رونق این صنعت برداشته شود. در حوزه محتوا و فرهنگ باید کار را به صورت جدی دنبال کنیم نهادهای مسئول باید با برنامه ریزی جدی، مسئله پویا نمایی اسلامی و ایرانی مبتنی بر فرهنگ دینی ایران را با اهداف طراحی شده در برنامه 5 ساله سازمان صدا و سیما که به تصویب رسیده است پیگیری کنند.

دارابی همچنین درباره برگزاری این جشنواره در شهر منتخب همدان نیز اظهار کرد: همدان دارای نیروهای مستعد و اساتید مجرب است و ظرفیت خوبی در این راستا دارد و توانایی آن را دارد که به قطب بزرگ پویا نمایی غرب کشور تبدیل شود و برای سایر شهرهای کشور کمک بزرگی باشد.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی عنوان کرد: یکی از موثرترین و جذاب‌ترین ساختارهای نمایشی، انیمیشن و پویانمایی است، به ویژه اینکه مخاطب خردسال، کودک و نوجوان و برخی از جوانان و حتی بزرگسالان را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مراکز استانی صدا و سیما مهد توانمندی و استعدادهای حوزه پویانمایی به شمار می‌آیند، ادامه داد: طی سال‌های گذشته و به دلیل کم‌توجهی و مشکلات مالی، بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی دچار مشکلاتی شدند، در عین حال در برخی استان‌ها شاهد انعقاد قراردادهای تولید انیمیشن با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستیم که نشان‌دهنده ظرفیت و توانمندی‌های گسترده در مراکز است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه ماموریت جشنواره ملی پویانمایی راه‌اندازی جریان گسترده تولید و ساخت انیمیشن در کشور است اظهار کرد: این جشنواره جریان گسترده‌ای در حوزه تولید و ساخت انیمیشن و پویانمایی در کشور ایجاد می‌کند؛ البته ایجاد رقابت سالم و سازنده میان برنامه‌سازان و تولیدکنندگان انیمیشن در کنار اشتغال‌زایی برای آنها از دیگر اهدافی است که این جشنواره دنبال می‌کند.

انتهای پیام

captcha