تدبر در نعمت‌های الهی؛ مشعلی نورانی برای خداشناسی
کد خبر: 3708724
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

تدبر در نعمت‌های الهی؛ مشعلی نورانی برای خداشناسی

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر عامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه بیان کرد: بر اساس آموزه‌های صحیفه سجادیه در آفرینش شب و روز نشانه‌های روشنی برای صاحبان خرد و اندیشمندان است که از روشن‌ترین راه‌های خداشناسی تدبر در نعمت‌های الهی است و هر کس نیز به اندازه پیمانه استعداد و تفکرش از این گردش ایام سهمی می‌برد.

تدبر در نعمت‌های الهی؛ مشعلی نورانی برای خداشناسی

به گزارش کانون خبرنگران ایکنا، نبأ، کرسی «آزاداندیشی دانشجویی» با همکاری کانون فرهنگی تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثار گران، فرمانداری قم و با حضور جمعی از اعضا یاوران نماز امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه در مجتمع کوثر دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیر عامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه به‌حق صحیفه دل‌های آسمانی است، گفت: از بهترین روش‌های امام سجاد(ع) عرضه نیایش‌های عرفانی و روشنگر است.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: در آفرینش شب و روز نشانه‌های روشنی برای صاحبان خرد و اندیشمندان است که از روشن‌ترین راه‌های خداشناسی تدبر در نعمت‌های الهی است. در واقع هر کس به اندازه پیمانه استعداد و تفکرش از این گردش ایام سهمی می‌برد و از سر چشمه صاف اسرار آفرینش سیراب می‌شود.
وی عنوان کرد: این یادآوری آن‌گاه ثمرات ارزنده‌ای خواهد داشت که آمیخته با تفکر باشد؛ همان‌طور که تفکر در خلقت آسمان و زمین اگر آمیخته با یاد خدا نباشد، نیز به جایی نمی‌رسد و نتیجه لازم تربیتی، انسانی و معنوی را نمی‌گیرد، همانند کسی که غذا می‌خورد و تنها جسم او را قوی می‌کند و در تقویت اندیشه و فکر و روح او اثری ندارد.
مدرس مرکز تخصصی نماز بیان کرد: حکمت، علم و اراده خداوند، زمان شب و روز را آن‌چنان قرار داد که اولا نور حیات را در سطح زمین تجلی می‌کند و دوم اینکه آثار حیات را که جز حضرت حق، فردی به آن علم ندارد، ظهور و بروز می‌کند. به این جهت خردمندان با توجه به این حقیقت این کلام وحیانی را زمزمه می‌کنند «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا»
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: خداوند در مورد فلسفه آفرینش شب در آیه ۴۷ سوره فرقان می‌فرماید «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباساً» و یا در آیه ۷۳ سوره قصص می‌فرماید که «شب لباس طبیعت و مایه نشاط است». در حقیقت این تعبیر اشاره‌ای به تعطیلی تمام فعالیت‌های جسمانی به هنگام خواب دارد و بر اساس صحیفه سجادیه خواب سروقت و به‌ اندازه نشاط‌‌‌‌‌‌آفرین، مایه قدرت، بهترین وسیله برای آرامش اعصاب و تجدیدکننده تمام نیروهای بدن است.
وی اظهار کرد: از منظر صحیفه سجادیه کار روزانه برای کسب آخرت است و فعالیت‌های اقتصادی روزانه زمینه‌ساز کمالات و فضائل انسانی است و اگر فردی با این انگیزه به عرصه اقتصاد وارد شود؛ افزون بر منافع مادی و ظاهری به بهره‌های معنوی نیز نائل خواهد شد. همچنین
کسب در آمد و به دنبال منافع مادی رفتن برای انسان، باید با انگیزه الهی باشد تا آن را وسیله‌ای برای رسیدن به مقاصد الهی قرار دهد و گرنه دنیا‌طلبی امری زشت و ناپسند خواهد بود. چنان که برخی از افراد به دنبال جمع ثروت و ذخایر دنیوی هستند، در حالی که هیچ انگیزه خیر و معنوی را مد نظر ندارند. گاهی این‌گونه افراد چنان حریص به جمع‌آوری مال دنیا هستند که حتی سلامتی خانواده و تمام هستی خود را در راه ثروت‌اندوزی از دست می‌دهند.
محمود لطفیان
انتهای پیام

 

 

 

captcha