«راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات بین‌الملل قرآن» در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3708849
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴

«راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات بین‌الملل قرآن» در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن بانوان»، «مسابقات بین‌المللی قرآن؛ زمینه وحدت بانوان در جهان اسلام» و «گردهمایی مروّجان و فعالان نهج‌البلاغه برگزار می‌شود» از جمله اخبار مهم صفحات معارفی رسانه‎ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن بانوان

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه، 4 اردیبهشت 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، برخلاف روزهای گذشته، کم‌کار بوده و فقط چهار خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «ظرفیت کاروان‌های حج 97 تکمیل شد» آورده است: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت حج تمتع سال جاری بر لزوم شتاب بخشیدن به امور اجرایی و پزشکی حج 97 تأکید کرد.
حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جلسه امروز شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با توجه به پرشدن ظرفیت کاروان‌های حج 97، خواستار شتاب بخشیدن به کارهای فرهنگی، اجرایی و معاینات پزشکی زائران شد و گفت: در شرایط کنونی هماهنگی و انسجام نیروهای دست اندرکار در حوزه حج ضروری است. در این جلسه نحوه تأمین ارز و برنامه‌ریزی برای اسکان زائران در مکه مکرمه و مدینه قبل و بعد بررسی شد و سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت باید در کنار یکدیگر کارها را با قوت و استحکام انجام دهند و در تحقق اهداف و برنامه های مصوب بکوشند.
همچنین سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال از انجام معاینات پزشکی حدود 40 نفر از زائران حج 97 خبر داد و گفت: انتظار می‌رود روند معاینات و اعلام نتایج تا 10 اردیبهشت‌ماه به پایان برسد. در ادامه حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت از سفر آینده خود به عربستان برای مذاکره با وزیر حج این کشور و پیگیری مسایل حج و سفر هفته گذشته در قالب هیأت همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عتبات عالیات گزارشی بیان کرد.
اکبر رضایی، معاون حج و عمره نیز افزود: در کارشناسی بررسی آسیب‌های حوزه عتبات کاهش هزینه‌ها و سیاست ارائه خدمات بهتر به زائران در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.
«ترتیل صفحه 361 قرآن کریم باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات»، «اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب برگزار می‌شود» و «تلاوتی از حمید‌رضا احمدی‌وفا در محفل نفحات» دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز فقط یک خبر با عنوان «نمایشگاه کتاب «سرو بوستان ایستادگی» برپا شد» منتشر کرده است. براساس این خبر، کتابخانه امام‌رضا(ع) وابسته به آستان قدس رضوی در بیرجند، با نمایش منتخبی از کتاب‌های خود درباره حضرت علی‌اکبر(ع) و جوانان، به استقبال میلاد آن حضرت و روز جوان رفت.
زهرا خسروی، مسئول کتابخانه امام‌ رضا(ع)، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار با موضوع حضرت علی‌اکبر(ع) و جوان در کتابخانه امام‌ رضا(ع) در بیرجند، گفت: به مناسبت اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و به منظور آشنایی مخاطبان با منابع کتابخانه و ترغیب آنان به مطالعه و کتابخوانی، نمایشگاهی از کتاب‌ و نرم‌افزار با عنوان «سرو بوستان ایستادگی» در این حوزه ایجاد شده است.
مهر
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری مهر، امروز در خبری با عنوان «شعار قرآنی نفی طاغوت از اهداف مسابقات بین‌المللی قرآن است» آورده است: سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در گفتگو با مهر در خصوص سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و اهمیت و دستاورد آن افزود: هدف از شروع مسابقات بین‌المللی قرآن بعد از انقلاب اسلامی ایران اسلامی نشان دادن عمق ارادت شیعیان و نظام جمهوری اسلامی ایران به قرآن بود چرا که تا قبل آن شیعیان به ناحق به عدم توجه به قرآن متهم بودند. توجه دادن امت اسلامی به ارزش‌ها و شعارهای قرآنی که مهم‌ترین آن نفی طاغوت و سلطه کافران بود از جمله اهداف دیگر این مسابقات بین المللی بوده است که همراه با برنامه هایی از جمله سخنرانی های مقام معظم در اختتامیه مسابقات توجه نخبگان جهان اسلام را جمع خواهد کرد.
سرابی بازگشت به قرآن را در راستای نجات بخشی امت اسلامی از ضروریات خواند و اظهار کرد: بهانه مسابقات ضرورت بازگشت به قرآن است که و قرآن می‌تواند نجات بخش امت اسلامی باشد. رشد وارتقای کشور، توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج قرآن خوانی و انس بیشتر از جمله اهداف دیگر مهم مسابقات بین‌المللی قرآن بوده است.
این صفحه همچنین در خبری با عنوان «نخستین ترجمه گفتاری نمایشی قرآن در جهان اسلام رونمایی می‌شود» آورده است: آیین رونمایی از اولین ترجمه گفتاری نمایشی قرآن کریم در جهان اسلام موسوم به پروژه بزرگ «طنین وحی» از سوی مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان برگزار می‌شود.
این مراسم، روز پنجشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه ساعت ۹ صبح در اصفهان، خیابان نشاط، سالن اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «تصورم از ایران کشوری امنیتی و بسته بود!»، «مسابقات بین‌المللی قرآن؛ زمینه وحدت بانوان در جهان اسلام»، «معجزه قرآن در حقم حضور در ایران بود» و «اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب برگزار می‌شود» است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تا ساعت 15 اساسا به روز نشده است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، در روز جاری صرفا یک خبر با عنوان «شعبان ماه خانه تکانی دل و استقبال از ماه مبارک رمضان است/ ثواب توبه و آشتی در ماه شعبان» منتشر کرده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، یکی از پرکارترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و تعداد پانزده خبر قرآنی و معارفی را منتشر کرده است. این صفحه در گفت‎وگویی یک قاری روشندل الجزایری آورده است: «عمّار علاّش» قاری روشندل کشور الجزائر که برای رقابت در بخش قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان به کشورمان سفر کرده است، معتقد است: خدا را شکر می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به مسائل قرآنی اهتمام دارد و این موضوع مایه افتخار و مباهات برای این کشور است.
وی می‎گوید: پیش از اینکه به ایران سفر کنم تصوّرات ذهنی به این کشور نداشتم امّا سوالاتی در ذهنم بود که دوست داشتم پاسخ آنها را دریافت کنم که مثلاً ایران در بحث قرآنی همانند الجزائر است؟ و در پیگیری مسائل قرآنی به همان صورت است؟ که وقتی از نزدیک فعالیت‌های قرآنی ایران را مشاهده کردم، خدا را شکر می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به این مسائل اهتمام دارد و توجه به قرآن کریم مایه افتخار و مباهات برای این کشور است.
این صفحه همچنین در خبری دیگر با عنوان «اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات بانوان» آورده است: با پایان دور مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان اسامی فینالیست‌های این دوره از مسابقات اعلام شد. «حکمیه نصیری» از جمهوری اسلامی ایران، «عقیله بن کروش» از الجزایر، «اسماء عدره» از نروژ، «ساجده خاتون» از بنگلادش، «هدیل بن فتحی» از تونس، «عاشورا امان لیلانقی» از تانزانیا و «زمن عبدالکاظم» از عراق راه یافتگان به فینال این رقابت‌ها هستند.
نفرات اول تا سوم دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان بعد از رقابت این افراد در عصر روز سه شنبه، چهارم اردیبهشت ماه مشخص و همزمان با اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه معرفی و تجلیل می شوند.
«احیای نقش مساجد، راهی برای کاهش معضلات اجتماعی است»، «تلاوت جدید احمدی‌وفا در کرسی نفحات‌القرآن + صوت»، «ولایت رمز وحدت امت اسلام است»، «مفاهیم قرآن برای گفت وگوی بین نسلی راهگشا است»، «گردهمایی مروّجان و فعالان نهج‌البلاغه برگزار می‌شود»، « انس بانوان به قرآن، حرکت به سوی تمدّن نوین اسلامی را شتاب می‌بخشد»، «دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام امروز به پایان می‌رسد»، «مسابقات بین‌المللی قرآن، چهره اصلی ایران را به جهانیان می‌نمایاند»، «نقدهای جدّی عایشه به ابوهریره»، «اجتماع بزرگ جوانان عاشورایی در میعاد منتظران»، «یکصد و بیستمین نشست فرهنگ مهدوی برگزار می‌شود» و «ساخت منازلی با فناوری نوین در روستاهای کرمانشاه به همت هیئت یا مهدی(عج) اسلامشهر»، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری، دو خبر با عناوین «وزیر ارشاد درگذشت آیت‌الله مهمان‌نواز را تسلیت گفت» و «پیکر آیت‌الله مهمان‌نواز در بجنورد تشییع و خاکسپاری شد» منتشر کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد شش خبر منتشر کرده که شامل «اجتماع با ولایت تا قیامت برگزار می شود»، « نظر مراجع درباره آشنایی دختر و پسر در سایت‌های همسریابی»، «زندگی نامه شهید بیاض اسماعیل زاده»، « احکام و شیوه غسل جنابت»، « زندگی امروزی با نگاه قرآنی باید بسط داده شود/ باید به عنصر قصه گویی در قرآن بالید» و «حدیث امام رضا(ع) درباره طلب کار» است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «حجاب؛ اجباری یا اختیاری، فردی یا اجتماعی؟!» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: اصل وجوب پوشش شرعی (حجاب) برای زن و اينکه باید اعضای بدن و از جمله موها را از نامحرم بپوشاند، حکم فقهی مسلّم است و حتی می‌توان گفت از ضروريات دينی به شمار مي‌آيد. آيات و روايات فراوانی، صراحتا بر وجوب پوشش خاصی براي زنان دلالت دارند؛ فقیهان شيعی با استناد به برخی از آیات قرآن کریم و روایات پرشماری از پیامبر و امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، پوشش همه‌ بدن، جز گردی صورت و دست‌ها تا مچ را برای زنان واجب می‌دانند.
خداوند متعال در تبیین و توصیف محدوده پوشش زنان مسلمان مي‌فرمايد: اي پيامبر! به همسرانت و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پاره‌ای از مقنعه‌هاي خود را بر خود نزديک‌تر کنند (تا گردن و سينه‌های آنها آشکار نشود!) (احزاب/59)؛ در تفاسیر بزرگی چون، مجمع‌البیان، المیزان فی تفسیر القرآن تفسیر نمونه،... در شأن نزول آیه آمده چنین است: آيه بالا از آن رو نازل شد که زنان عرب در صدر اسلام، معمولا پيراهن‌هايی می‌پوشيدند که گريبانش باز بود و روسري‌هاي خود را طوری مي‌بستند که دور گردن و سينه را نمي‌پوشانيد؛ آیه فرمان می‌دهد که زنان روسري‌ها را به گونه‌ای ببندند که گردن و سینه‌ها، پوشيده شود.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «خانواده؛ محیطی برای آرامش و تجدید قوا»، «مگر منزل صدراعظم است؟»، «استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی»، «باقیات صالحات پس از مرگ»، «صبر فقیه بزرگ شیعه بر آزارهای همسر» و «تکبر، آثار و راهکارهای مقابله پاسخ»، «هم‌سفره با خدمتکاران» و «تکبر مانع دخول در بهشت» است.
انتهای پیام

captcha