قدرت‌های فرامنطقه‌ای و مرتجعین منطقه؛ مخالفان اصلی طرح مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای
کد خبر: 3709212
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
شیخ‌الاسلام مطرح کرد:

قدرت‌های فرامنطقه‌ای و مرتجعین منطقه؛ مخالفان اصلی طرح مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای

گروه سیاسی ــ مشاور وزیر امور خارجه قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و انگلیس و حکومت‌های شاهنشاهی و مرتجعین منطقه را اصلی‌ترین مخالفان ایده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس» عنوان کرد و گفت: این امر به`خوبی نشان می‌دهد کدامیک از طرفین به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و کدام طرف نزاع، تنش و تخاصم بیشتر را دنبال می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس» پیشنهاد و ایده‌ای است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، چندین بار و به ویژه در طی روز‌های اخیر در سفر به نیویورک مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه این پیشنهاد را به عنوان راهکاری برای غلبه بر چالش‌های پیش‌روی صلح پایدار در منطقه پیشنهاد کرده است. از نگاه ظریف این ایده بر دو مؤلفه «منطقه قوی» و «شبکه‌سازی امنیتی» استوار است؛ در واقع براساس این طرح، قرار بر شکل‌گیری منطقه قدرتمند به جای یک یا دو قدرت هژمون در منطقه است به نحوی که همه کشور‌های منطقه با وجود اختلافات با یکدیگر از طریق گفت‌وگو و مذاکره در تأمین ثبات و امنیت منطقه‌ای ایفای نقش می‌کنند.

این ایده «به‌جای تلاش برای چشم پوشیدن از تعارض منافع، تفاوت‌ها را می‌پذیرد. در همان حال، با مفروض دانستن مشارکت‌گرایی، هم، چون سدی از ایجاد یک نظام الیگارشی توسط کشور‌های بزرگ جلوگیری می‌کند و به کشور‌های کوچک امکان مشارکت می‌دهد. قواعد این نظم جدید، سرراست هستند. همان استاندارد‌های مشترکی که از همه مهم‌تر در اهداف و اصول منشور ملل متحد وجود دارند: برابری حق حاکمیت دولت‌ها، پرهیز از تهدید یا توسل به زور، حل مسالمت‌آمیز مناقشات، احترام به تمامیت ارضی کشورها؛ عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها و احترام به حق تعیین سرنوشت کشورها». (یادداشت ظریف در روزنامه ینی شفق ترکیه، ۴ بهمن ۱۳۹۶).

با ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس»  آمریکا و انگلیس بهانه‌ای برای دخالت در منطقه نخواهند داشت

در این راستا حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با مثبت ارزیابی کردن این پیشنهاد گفت: البته قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و انگلیس که می‌خواهند همواره بر منطقه تسلط داشته باشند با این طرح مخالف‌اند؛ زیرا اگر این پیشنهاد رنگ واقعیت به خود بگیرد و به عبارتی عملیاتی شود دیگر هیچ جایگاهی برای آن‌ها به بهانه ایجاد امنیت در منطقه متصور نخواهد بود.

وی افزود: از طرفی حکومت‌های مستبد و شاهنشاهی منطقه از دیگر مخالفان اصلی این پیشنهاد هستند. این حکومت‌ها از آنجا که به مردم خود متکی نیستند و به قدرت‌های بیگانه وابسته‌اند و بقای آن‌ها به حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای گره خورده است و به خاطر همین به خارجی‌ها پول می‌دهند که آن‌ها در منطقه حضور پیدا کنند.

ارائه طرح گفت‌وگوی منطقه‌ای از سوی ایران و آشکارشدن صف صلح‌طلبان و جنگ‌طلبان

شیخ‌الاسلام یادآور شد: همانطور که گفته شد این ایده و پیشنهاد خوب و مثبتی است، اما اینکه برخی کشور‌های منطقه همراهی می‌کند یا خیر مشخص نیست و این حکومت‌ها نیز تاکنون با این پیشنهاد همراهی نکرده‌اند.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حالی که همواره دعوت به گفت‌وگو، مذاکره، صلح، همگرایی و همکاری می‌کند، اما برخی کشور‌های منطقه به ویژه عربستان سعودی تنها فحش می‌دهند و خصومت‌ورزی می‌کنند، گفت: این هم به دلیل آن است که عربستان گاو شیرده آمریکاست و تصور می‌کند با حمایت آمریکا می‌تواند ایران را تضعیف کرده و خود به قدرت اصلی منطقه بدل شود.

شیخ‌الاسلام با تأکید بر اینکه طرح این ایده از طرف جمهوری اسلامی با یک نیت خیرخواهانه صورت گرفته، گفت: این امر به خوبی نشان می‌دهد کدام حکومت و نظام سیاسی به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و کدام حکومت نزاع، تنش و تخاصم بیشتر را دنبال می‌کند. در نهایت اینکه با توجه به شرایط امروز منطقه قطعا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نمی‌گذارند چنین طرحی اجرایی شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

 

captcha