«پویه‌های بیداری»؛ ماحصل تجربیات صاحب‌نظران ادبیات پایداری
کد خبر: 3709508
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

«پویه‌های بیداری»؛ ماحصل تجربیات صاحب‌نظران ادبیات پایداری

گروه ادب ــ «پویه‌های بیداری» اثر علیرضا کمری، به تجربیات و سخنان افرادی همچون شخص نویسنده، مرتضی سرهنگی،‌ هدایت‌الله بهبودی و ... اختصاص پیدا کرده است که عمر خود را در حوزه ادبیات جنگ، مقاومت، انقلاب و پایداری گذاشتند.

«پویه‌های بیداری»؛ ماحصل تجربیات صاحب‌نظران ادبیات پایداری

به گزارش ایکنا؛ «پویه‌های بیداری»عنوان اثر جدید علیرضا کمری است که به چهل کوته‌نوشت، گفت‌وگو، خطابه و مقاله وی درباره ادبیات پایداری، مقاومت، انقلاب اسلامی، جنگ و دفاع مقدس اختصاص پیدا کرده است.

مطالب متنوع و مختلفی در این کتاب طی گفت‌وگو با صاحب‌نظران حوزه‌های یاد شده مطرح شده است که با سرفصل‌های مختلف به چاپ رسیده است برای مثال در مطلبی از دیدگاه مرتضی سرهنگی، به ادبیات اسیران جنگی عراق در ایران نگاه شده است و موضوعاتی با عناوین بی‌نیازی‌های ادبیات پایداری، ادبیات جنگ و ادبیات ضدجنگ، ادبیات جنگ یک ادبیات تجربی است و ... منتشر شده. در جای دیگر ادبیات و کارنامه فرهنگی از دیدگاه هدایت‌الله بهبودی به نگارش درآمده است و ادب پایداری و مسئولان ادبی ـ هنری، ادبیات هجران شاخه‌ای از ادبیات پایداری است، زبان بیان جنگ و ... در مطالبی مجزا مورد پردازش قرار گرفته است.

همچنین از نویسنده کتاب عناوینی چون ادبیات انقلاب و افق‌های پیش رو، زبان عهد اول، نگاهی دیگر به ادبیات دفاع مقدس، ادبیات جنگ؛ ادبیات دفاع مقدس؛ ادبیات مقاومت پایداری، ادبیات شهادت و مستندات مکتوب در این اثر قابل مشاهده است.

در آغازه کتاب به منتخب بودن مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، کوته‌نوشته‌ها، گفتار نوشته‌ها و مقالات سه نفر از پویندگان ادب پایداری که طی سه دهه اخیر از منظر و موضع خود درباره ادبیات انقلاب، ادبیات جنگ و دفاع مقدس اظهار نظر کرده‌اند اشاره شده است. همچنین بیان شده است که پایه و مایه این گفتارها و نوشتارها یکسان نیست و البته فرق و فاصله میان اظهارنظر‌ها تا طراحی و دستیابی به نظریه و بوطیقای ادبیات پایداری وجود دارد.

در جای دیگر از این موضوع سخن به میان آمده است که مدت‌‌ها گذشته است تا به موازات نشر رو به تزاید آثار ادبی انقلاب، جنگ و دفاع مقدس، آن احتیاط و پرهیز سابق به شوق و شیفتگی حاضر و لاحق رسید. هم اکنون در بیش از 10 دانگشاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی، رشته ادبیات پایداری بر پا شده و تدریس می‌شود. معمولاً در برابر تفریط و پرهیز، افراط و تبذیر اتفاق می‌افتد یا بالعکس، معاینه و نقد آن ادبار و این اقبال موضوعی دیگر است.

«پویه‌های بیداری» در 1110 نسخه، به بهای 37 هزار تومان و در 424 صفحه به کوشش انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha