نگاهی به پیش‌نویس «سیاست‌های ساماندهی تربیت و آموزش جنسی در کشور»
کد خبر: 3710388
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

نگاهی به پیش‌نویس «سیاست‌های ساماندهی تربیت و آموزش جنسی در کشور»

گروه جامعه ــ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده پیش‌نویس سیاست‌های ساماندهی تربیت و آموزش‌های جنسی در کشور را مصوب کرده است.

نگاهی به پیش نویس «سیاست‌های ساماندهی تربیت و آموزش جنسی در کشور»

به گزارش ایکنا؛ هدف از تشکیل نظام اسلامی ایجاد جامعه‌ای است که با تزکیه و تعلیم آموزه‌های اسلامی در ابعاد مختلف حیات انسان مسیر رشد و تعالی را طی می‌کند. از جمله موضوعات مهمی که نظام اسلامی باید برای آن برنامه ریزی کند تربیت جنسی افراد برای ایجاد جامعه‌ای مهذب است. در شرایط کنونی با تغییرات تکنولوژی و دسترسی همگی به ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی نظیر شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های موبایلی پیام‌ها و اطلاعات جنسی به سرعت و با سهولت در اختیار تمام گروه‌های سنی قرار می‌گیرد که پیامدهای ناگواری نظیر بلوغ زودرس و بیداری جنسی در بین نوجوانان و جوانان و ایجاد انحراف جنسی در انان می‌شود.

 از آنجا که آموزش‌های جنسی به شکل رسمی و غیررسمی در مراکز مختلف ارائه می‌شود، لازم است در مورد مخاطبین آموزشی، محتواها و منابع آموزشی، روش‌های آموزشی، نحوه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نیروی انسانی جهت تدریس  این آموزش‌ها، مراکز ارائه خدمات آموزشی و مجوزهای لازم جهت برگزاری دوره‌ها و مدیریت کلاس‌های آموزشی در سطح کشور هماهنگی لازم به عمل آید.

آموزش‌های جنسی باید با رعایت حیا و عفاف و با هدف تربیت جنسی متناسب با جنسیت، شرایط سنی و موقعیت فرد ارائه شود که این امر بر ضرورت سیاست گذاری  جهت ساماندهی آموزش‌های جنسی تأکید می‌کند. هرگونه سیاست گذاری و اقدام ملی در زمینه آموزش‌های جنسی باید با توجه به قالب‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و موازین مقدس اسلام انجام شود.

در این راستا شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده پیش نویس سیاست‌های ساماندهی تربیت و آموزش‌های جنسی در کشور را مصوب کرده است که از جمله اهداف آن می‌توان به «تربیت جنسی کودکان با تأکید بر توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت جنسی فرزندان»، «تربیت جنسی نوجوانان و جوانان  پیش از ازدواج  بر مبنای آموزش سلامت دوران بلوغ  و خویشتن داری جنسی  تا آستانه ازدواج»، «ساماندهی آموزش‌ها و مشاوره‌های جنسی به زوجین و افراد در آستانه عقد با تأکید بر خانواده سالم، مستحکم و متعالی»، «ساماندهی آموزش‌های جنسی به افراد دارای اختلال با بیماری جنسی و یا آسیب دیده جنسی با تأکید بر پیشگیری، درمان و بازیابی سلامت همه جانبه» و ... اشاره کرد.

اصول آموزش‌های جنسی در این سیاست‌ها به نحوی است که محتواهای آموزش‌های جنسی در گروه‌های پنج گانه در اهداف بر حسب شرایط سنی متفاوت است و در کودکی و نوجوانی مسئولیت اصلی آموزش و تربیت جنسی بر عهده والد هم جنس است. همچنین تمامی آموزش‌ها در گروه‌های پنج گانه به تناسب جنس و به تفکیک فضاهای آموزشی بین دو جنس و توسط مربیان هم جنس خواهد بود.

همچنین در این سیاست‌ها تلاش شده است تا در همه آموزش‌ها و مشاوره‌های جنسی شیوه‌های رعایت عفاف و حیا آموزش داده شود و با اموزش و مشاوره‌های جنسی مغایر با هنجارها و معیارهای اسلامی برخورد ‌شود.

یادآوری می‌شود، در صورت تصویب این سند، نظارت بر اجرای این سیاست‌ها بر عهده هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با عضویت دستگاه‌هایی همچون؛ قوه قضائیه، آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صدا و سیما، وزارت کشور، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام

captcha