اندیشه مهدویت، مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 3711111
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

اندیشه مهدویت، مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است

گروه معارف_ معاون دانشگاه فرهنگیان صفهان گفت: اندیشه مهدویت اقتضا می‌کند که چون حضرت مهدی برای اصلاح جهان ظهور می‌کنند، ما نیز براساس این اندیشه که یک اندیشه مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است، اقدامات اصلاحی در جامعه انجام دهیم.

علی عابدی، استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: بحث مهدویت یکی از مباحث پایدار و بادوام شیعه است و البته از مباحث بسیار مهم ادیان دیگر نیز محسوب می‌شود، ولی اسلام و به‌خصوص تشیع، نگاه ویژه‌ای به آن دارد.
وی در خصوص فلسفه مهدویت، افزود: اگر به تعالیم قرآن مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که جامعه برای حرکت به سوی کمال باید اولین نگاه و بینش‌اش، امید به آینده باشد، چرا که جامعه، رو به گسترش کمال و عدالت‌خواه نیست، اما امید داریم در آینده به سمت کمال حرکت کنیم. فرجام‌خواهی غیبت نیز از همین نقطه آغاز می‌شود. کسانی که به دنبال فرجام و آینده جهان هستند، وضع فعلی را خوب و مطلوب نمی‌دانند و انتظار وضعیت بهتری دارند.
این پژوهشگر مهدویت بیان کرد: بعضی معتقدندکه انتظار، مکتب اعتراض است، آن هم اعتراض به وضع فعلی جامعه، چرا که این وضعیت مطلوب نیست و عدالت، زیبایی وکمال در آن وجود ندارد. انسان به دنبال این است که برای این آینده آرمان خواهی کند و به دنبال آینده‌ای مطلوب باشد و برهمین اساس حتی در ادیان گذشته، بحث فرجام‌خواهی و حرکت به سوی جامعه‌ای آرمانی وجود داشته است.

استحکام بخشیدن به اخلاق از فلسفه‌های مهدویت است

عابدی با بیان اینکه اولین نقطه نگاه و یا فلسفه غیبت را می‌توانیم امیدبخشی به آینده بدانیم که از عناصر خاص دیگر ادیان نیز است، گفت: استحکام بخشیدن به اخلاق یکی از فلسفه‌های مهدویت است، چرا که پیامبر اسلام نیز برای مکارم اخلاق مبعوث شده‌اند و مکارم اخلاقی در زمان ظهور بروز پیدا می‌کند.
وی افزود: تمامیت خواهی و یا به تعبیری تمام زیبای‌ها در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) به وجود می‌آیند و این یکی دیگر از فلسفه‌های مهدویت است، در واقع با ظهور مهدی (عج) جامعه به زیبایی‌ها وکمالات دست پیدا می‌کند.
عابدی تصریح کرد: اینکه گفته شود امام زمان(عج) دور از دسترس است و ما هم باید زندگی عادی خودمان را ادامه دهیم و دست به هیچ حرکت اصلاحی نزنیم، یک نوع اندیشه مخرب است، نمی‌شود دست روی دست گذاشت و حرکت اصلاحی انجام نداد تا امام زمان ظهور کنند. قبلا چنین نگاهی را به موضوع مهدویت، انجمن حجتیه داشتند که البته امام(ره) به صورت فراوان با این اندیشه مخالفت می‌کردند و در جایی فرموند ما نمی‌توانیم دنیا را اصلاح کنیم، ولی می‌توانیم نقطه کور ظلم را اصلاح کنیم و اگر در فکر اصلاح این نقاط کور نباشیم، وظیفه‌مان را انجام نداده‌ایم.
وی ادامه داد: اندیشه مهدویت اقتضا می‌کند که چون حضرت مهدی برای اصلاح جهان ظهور می‌کنند، ما نیز براساس این اندیشه که یک اندیشه مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است، اقدامات اصلاحی انجام دهیم و این اندیشه را از آن حالت تخدیر خارج کنیم و به سمت اصلاح که فلسفه قیام امام حسین نیز بود، سوق دهیم.
این استاد دانشگاه بیان کرد: قبلا برخی مهدویت را به گونه‌ای تفسیر می‌کردند که انگار امام زمان کارکرد و وظیفه اصلی‌اش این است که ابتدایی‌ترین کارها را سامان دهد، مثلا دست کوری را بگیرد و یا حاجت کسی را روا کند. درست است که فیض لطف احسان وکرم امام زمان دمادم وجود دارد، اما کارکرد اصلی ظهور امام زمان این نیست، آن چیزی که امروز ما باید برای جامعه‌مان تبیین و به سوی این قصه حرکت کنیم، نگاهی اصلاحی- جهانی امام زمان(عج) است.
وی در خصوص وجود منجی از نگاه قرآن گفت: در مورد اشاره قرآن به وجود منجی آخر الزمان ایت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی که در یکی از آثار خود بیش از 6300 روایت پیرامون وجود منجی در سنی و شیعه جمع‌اوری کرده، معتقدند که ۱۳۳ آیه از قرآن کریم مربوط به وجود منجی است که گاهی به صورت تاویل، گاهی تفسیر و گاهی به صورت مستقیم به آن اشاره می‌کند.
معاون دانشگاه فرهنگیان اصفهان ادامه داد: این تعداد آیات که به وجود امام زمان اشاره می‌کند، آیات کمی نیست و درست است که نام امام زمان در قرآن نیامده، اما نگاه به آینده، وجود منجی و اینکه حکومت آینده مربوط به صالحان می‎باشد در آیات مختلف و با تفاسیر متفاوت آمده است.
عابدی اظهارکرد: در قرآن امده است: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ؛ در «زبور» بعد از ذکر ( تورات ) نوشتیم: «بندگان شایسته ام وارث ( حکومت ) زمین خواهند شد!» و آیه وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست‏ شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم» براساس این آیات، اراده خداوند در این می‌باشد که آینده زمین از آن ایندگان صالح باشد که نهایتا زیباترین صالح عالم، امام زمان (عج) است.
انتهای پیام

captcha