مساجد؛ ترویج‌دهنده کالای ایرانی/ صندوق‌های قرض‌الحسنه منضبط باشند
کد خبر: 3711930
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
مفتح بیان کرد:

مساجد؛ ترویج‌دهنده کالای ایرانی/ صندوق‌های قرض‌الحسنه منضبط باشند

گروه جامعه ــ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جایگاه مساجد در فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: یکی از کارکردهای مسجد وجود صندوق‌های قرض‌الحسنه است که می‌تواند مشکلات مردم را حل کند اما باید منضبط باشند و خدای ناکرده در آن‌ها شائبه تخلف یا ربا به وجود نیاید.

مساجد؛ ترویج‌دهنده کالای ایرانی/ صندوق‌های قرض‌الحسنه منضبط باشند

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در آستانه دهه «تکریم و غبارروبی مساجد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: از دیرباز تاکنون در بسیاری از شهرها و روستاها، مسجد محل تجمع مردم برای تصمیم‌گیری‌های مهم، ملاقات یکدیگر و اقدامات عمومی بوده است، این ظرفیت مساجد موجب می‌شود که مردم بتوانند در قالب تشکل‌هایی که به وجود می‌آید، نظرات خود را به مسئولان منتقل کنند.

وی افزود: علاوه بر این، مساجد به عنوان مراکزی که سخنرانی‌های مذهبی در آن‌ها انجام می‌شود و روحانیون در مناسبت‌های مختلف به منبر می‌روند و سخنرانی می‌کنند، از تاثیرگذاری ویژه‌ای برخوردارند. مردم به واسطه اعتمادی که به روحانیت دارند به گفتار یک واعظ توجه زیادی می‌کنند و این سبب می‌شود که سخنان طرح شده در عمق جان نمازگزاران بنشیند.

مفتح با بیان اینکه مساجد، پایگاه مورد نظر اسلام برای فعالیت‌های عمومی و اجتماعی هستند، اظهار داشت: در موضوع مهمی چون حمایت از کالای ایرانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و می‌تواند به توسعه اشتغال، رونق اقتصاد و کاهش تورم کمک کند، مساجد می‌توانند پایگاه خوبی برای اشاعه این تفکر باشند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کارکرد اجتماعی صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد تصریح کرد: صندوق‌های قرض‌الحسنه اول از همه باید منضبط باشند، در حال حاضر صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای داریم که افراد متدین در آن کار می‌کنند و بسیار مورد احترام هستند، من موردی را سراغ دارم که متدینین بازاری، پول می‌دهند تا هزینه‌های صندوق و حقوق کارمندان از آن محل تامین شود و از مردم کارمزد گرفته نشود؛ بر اساس فتاوای مراجع، کارمزد باید دقیقا متناسب با هزینه‌ای باشد که برای وام انجام می‌شود و چون استخراج این هزینه، سخت و مشکل است، افرادی این کار خیر را انجام می‌دهند تا شائبه ربا پیش نیاید.

وی با بیان اینکه این فعالیت‌ها بسیار مقدس و قابل احترام است و این صندوق‌ها کوچکترین خطایی نمی‌کنند، عنوان کرد: متاسفانه در زیر لوای این نام، صندوق‌هایی وجود داشتند که تخلف‌های سنگین انجام می‌دادند، بنابراین صندوق‌های قرض الحسنه باید اول از همه منضبط باشند و سپس در قالب همان سنت حسنه قرض‌الحسنه فعالیت کنند چرا که اگر یک صندوق دچار اشتباه و تخلف شود، نه فقط آن صندوق که این سنت حسنه ضربه می‌خورد.

مفتح در پایان تاکید کرد: به نظر من صندوق‌های قرض الحسنه در قالب همان تعاریف خودشان می‌توانند در رفع مشکلات کوچک مردم موثر باشند

انتهای پیام

captcha