سرمایه بسیج نیروهای متخصص است نه پول/ آماده خدمتیم؛ اگر بخواهند
کد خبر: 3712188
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
سردار غلامی:

سرمایه بسیج نیروهای متخصص است نه پول/ آماده خدمتیم؛ اگر بخواهند

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بسيج سازندگی معتقد است در شرایطی که جامعه درگیر مسائل خشکسالی، مهاجرت و توسعه حاشیه نشینی است، بسیج می‌تواند مقتدر به میدان بیاید، اما این خواست باید دو جانبه باشد.

سرمایه بسیج نیروهای متخصص است نه پول/ آماده خدمتیم؛ اگر بخواهند

به گزارش ایکنا؛ بسیج سازندگی در سال ۷۹ به فرمان مقام معظم رهبری جایگزین جهاد سازندگی شد و در عرصه‌های مختلف محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی به فعالیت پرداخت. برپایی اردوهای جهادی و ارائه خدمات به مناطق محروم از بارزترین فعالیت‌های این نهاد مردمی است. امروز، 17 اردیبهشت‌ماه، در سالروز تأسیس این نهاد به سراغ سردار نعمان غلامی، رئیس سازمان بسيج سازندگی رفتیم تا گفت‌وگویی پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته و اقدامات پیش روی این نهاد مردم محور داشته باشیم:

*بسیج سازندگی دارای چه خصوصیاتی است؟

مجموعه بسیج سازندگی افتخار دارد که به یک چشمه سار زلال گسترده‌ای از ظرفیت‌های مردمی متصل است، مردمانی که علاقه‌مند و دوستدار همنوعان خود هستند و از منابع در اختیار خود برای خدمت به کشور استفاده می‌کنند. بسیج سازندگی نقاط محروم کشور را شناسایی و از ظرفیت‌های مردمی که دارای تخصص‌های متعدد و مختلفی هستند، زمینه آبادانی و خدمت رسانی را مهیا می‌کند. بسیج سازندگی که ساختار و منابع مردمی دارد، هدیه‌ای الهی برای ملت ایران است که در راستای سربلندی ایران اسلامی گام برمی‌دارد.

*بسیج سازندگی برای حمایت از تولید داخلی چه برنامه‌هایی دارد؟

مجموعه بسیج سازندگی در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی پیشتاز و پیشگام سایر نهادها حرکت کرده است. تمرکز معظم‌له بر موضوع اقتصاد مقاومتی می‌طلبد که از تمام ظرفیت‌ها، استعدادها و امکانات کشور استفاده و با یکدیگر تلفیق شود؛ در این راستا بسیج سازندگی از سال 92 اقدام به ایجاد واحدهای کوچک اقتصاد مقاومتی که به منابع کمی نیاز دارد و به رفع نیاز مرم به ویژه در زمینه امنیت غذایی می‌انجامد ورود پیدا کرده است.

145 هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی طی پنج سال گذشته از سوی سازمان بسیج سازندگی ایجاد شده است و به طور مستمر درگیر جریان تقویت اقتصاد مقاومتی به منظور حفظ مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. فرهنگ سازی مصرف و کمک به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت نیز از دیگر شاخص‌ها‌یی است که مد نظر قرار می‌دادیم و در تعامل با سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی این اهداف را دنبال کردیم تا به موازی کاری منجر نشود.

*در حال حاضر از تمام توان و ظرفیت سازمان بسیج سازندگی در کشور استفاده می‌شود؟

هنوز از تمام ظرفیت‌های این سازمان که در واقع توانمندی‌های یک ملت است به خوبی استفاده نشده است، چرا که مردم دلسوز و فداکار زیادی در کشور وجود دارند که از تخصص‌های مختلف برخوردار و آماده ارائه خدمت هستند. سال گذشته 860 هزار نفر به اردوهای جهادی اعزام شدند و این ظرفیت وجود دارد که میلیون‌ها جوان برای آبادانی و ارائه خدمت دست به کار شوند، اما دستگاه‌های نظام باید از این ظرفیت استفاده کنند و ساز و کار آن را ایجاد کنند.

این باور باید در میان مسئولان کشور ایجاد شود که نیروهای بسیجی می‌توانند با بهترین کیفیت به ارائه خدمت بپردازند. برخی گمان می‌کنند کارهای بسیج از تکنیک‌های علمی به دور است اما این تصور غلط از ناآشنایی آنان با فعالیت‌های بسیج نشأت می‌گیرد. این افراد باید به کرمانشاه سفر کنند تا از نزدیک با عملکرد مردمی که با سازماندهی بسیج به میدان آمدند، آشنا شوند. این ظرفیت متعلق به نظام است و از آن باید بهره گرفت.

در سال 95 مقرر شد از سوی سازمان دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون طیور اقدام شود، ظرف سه روز 14 میلیون قطعه طیور توسط بسیجیان آموزش دیده واکسینه شدند. در شرایطی که جامعه درگیر مسائل خشکسالی، مهاجرت و توسعه حاشیه نشینی است، بسیج می‌تواند مقتدر به میدان بیاید، اما این خواست باید دو جانبه باشد. برخی گمان می‌کنند بسیج پول دارد و باید با پول به میدان بیاید در صورتی که منابع ما نیروهای مردمی متخصص هستند و ما آماده همکاری هستیم.

مقام معظم رهبری نیز نقشه راه را این گونه ترسیم کردند و فرمودند: «سازماندهی و اعزام با شما، شناسایی عرصه و تأمین بودجه با دولت» بدین جهت بسیج سازندگی با تمام عشق و علاقه و ظرفیتی که دارد برای پیشبردن کار نظام در دستگاه‌های مختلف آمادگی فعالیت دارد، اما این تمایل باید به صورت دوطرفه وجود داشته باشد.

انتهای پیام

captcha