طب اسلامی؛ موثر در پیشگیری از بیماری‌های سخت
کد خبر: 3712493
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
به مناسبت روز جهانی بیماری‌های خاص؛

طب اسلامی؛ موثر در پیشگیری از بیماری‌های سخت

گروه معارف- به کارگیری طب اسلامی و توصیه‌های گوهربار ائمه معصومین علیهاسلام در زمینه سلامت جسم در پیشگیری از بیماری‌های صعب العلاج می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش ایکنا از همدان، اسلام دین جامع و کاملی است که به تمام نیازهای جسمی و روحی بشر توجه داشته است، با توجه به اهمیت و اولویت پیشگیری قبل از درمان و توصیه هایی که ائمه معصومین در روش های درمانی داشته اند، امید است با به‌کارگیری توصیه‌های ایشان در کاهش بیماری ها بخصوص بیماری های صعب‌العلاج پیش‌‌رو باشیم.
توصیه هایی از پیامبر(ص) امام علی(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در باب چند بیماری عنوان می‌شود؛
صرع
امام رضا(ع) می فرماید «برای درمان صرع (حالت تشنج شدید) سوره ی حمد و ناس و فلق را بر ظرف آبی بخوانید و به آن بدمید سپس آب را بر سر و صورت بیمار بریزید انشاءالله خوب می‌شود.»
در طب الائمه آمده است امام صادق(ع) برای درمان امّ صبیان (جن زدگی) و صرع (تشنج شدید) می فرماید «هفت مرتبه، سوره ی حمد را با مشک و زعفران بنویسید و با آب بشویید و بیمار یک ماه از آن بنوشد انشاءالله خوب خواهد شد».
و برای شخصی که به صرع مبتلا شده از امام صادق(ع) نقل گردیده که فرمودند:
بر کاسه ای که در آن آب است سوره ی حمد و مُعوذّتین (سوره ناس وفلق) را بخواند و در کاسه بدمد و آب را بر سر و روی خود بریزد هر گاه چنین کند بیماری هرگز باز نگردد.
از امام علی(ع) نیز نقل کرده اند که فرمود: بر شخص مبتلا به صرع بگویند:
عَزَمتُ عَلَیکَ یا ریحُ، بِالعَزیمَةِ الَّتی بِها عَلیُّ بنُ أَبی طالِبِ رَسُولُ رَسُولِ اللهِ عَلَی جِنِّ وادِی البَصرَةِ، فَأَجابوا وَ أَطاعُوا، لِما أَجَبتَ وَ أَطَعتَ وَ خَرَجتَ مِن فُلانِ بن فُلانِ (نام شخص و نام پدرش

روایت شده است پیامبر اکرم (ص) ابوایوب انصاری را مشاهده کرد که ریزه های نانی را که در سفره ریخته است می خورد حضرت فرمود «هر کس این عمل را انجام دهد خداوند او را از جنون، جذام، برص، زرداب (یرقان) و حماقت محافظت می نماید».

جنون

پیامبر اکرم (ص) می فرماید "از سه چیز دوری کنید زیرا می ترسم دچار جنون شوید؛ در قبرستان قضای حاجت کردن، با یک لنگه کفش راه رفتن و تنها خوابیدن.
بر مردی آشفتگی عقل و نوعی جنون عارض شد امام صادق (ع) به او فرمود «هنگامی که خواستی به رختخواب بروی این دعا را بخوان:
بِسمِ اللهِ وَ بِالله آمَنتُ بِاللهِ وَ کَفَرتُ بِالطّاغُوتِ أَللّهُمَّ احفَظنِی فی مَنامی وَ یَقظَتی أَعُوذُ بِعزَّةِ اللهِ وَ جَلالِهِ مِمّا أَجِدُ وَأَحذَرُ . »
آن مرد گوید: من چنین کردم و به اذن خداوند متعال عافیت یافتم.
از ایشان است که فرمودند «هر کس به آشفتگی عقل و دیوانگی مبتلا شود شب جمعه خود را با این تعویذ نافع و شافی به خدا سپارد و بعد نظیر همان دعای حدیث اول را ذکر نموده و فرمودند: دیگر هرگز این عارضه بدو باز نگردد. و باید این کار را در لحظات سحر بعد از استغفار نمودن و پس از فارغ شدن از نماز شب انجام دهد.

طب اسلامی؛ موثر در پیشگیری از بیماری‌های سخت

جذام
امام رضا (ع) می فرماید «کسی که خورش طبخ شده با گوشت گاو بخورد خداوند برص و جذام را از وی دور می کند».
امام صادق(ع) می فرماید «اگر مگس ها نبودند جذام به سرعت زیاد می شد».
امام کاظم (ع) فرمودند «هر کس سه مرتبه بگوید بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ العَلّیِ العَظیمِ از هیچ شیطانی و هیچ سلطانی متضرر نمی شود و از ابتلا به جذام و برص در امان است.» همچنین فرمودند «بر شما باد مصرف شلغم، آن را بخورید و به عنوان غذا بکار برید و آن را جز از اهلش پنهان کنید هیچ کسی نیست که رگی از جذام در او نباشد مگر با خوردن شلغم که آن را ذوب کرده و از بین می برد.»
درمان ناراحتی های پوستی

در کتاب مکارم و خصال از امام علی (ع) روایت شده است «روغن مالیدن بر بدن باعث نرم شدن پوست و زیاد شدن عقل و آسانی خروج عرق و دفع چرک و زیبایی رنگ چهره می شود. »

امام صادق(ع) فرموده است «خواب بامدادی شوم است، روزی را کم و رخسار را زرد و قبیح می کند و رنگ صورت را تغییر می دهد خداوند متعال ارزاق را بین طلوع فجر و طلوع خورشید تقسیم می فرماید بنابراین از خواب در این هنگام بپرهیزید.»
در حدیث نبوی آمده است «کسی که نماز شب بخواند صورتش نیکو می شود. »

امام باقر(ع) می فرماید «روغن مالیدن در شب باعث جریان خون در رگ ها و مانع از جوش و کورک می شود و چهره را شاداب می سازد.»
در روایت نبوی آمده است «خورشید چهار خصلت دارد: رنگ را تغییر می دهد، بدن را بدبو می کند، لباس را کهنه کرده و باعث مرض می شود.»

روایت شده است «مصرف گلاب باعث شادابی رخسار و از بین رفتن فقر می شود همچنین خربزه پوست را پاکیزه و تمیز می سازد.»


درمان جوش و بثورات، زخم ها، بیماری ها و خارش های پوستی
سلمی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم روایت کرده است حضرت به کسانی که دچار بثورات پوستی بودند یا جوشی چرکین داشتند می فرمود «روی آن حنا بگذارید»و به کسانی که دچار ناراحتی و سر درد بودند می فرمود « حجامت کنید.»
امام صادق علیه السّلام می فرماید «کسی که در شدت گرمای تابستان گردو بخورد جوش های چرکین بدنش تحریک می شود و اگردر زمستان، گردو بخورد کلیه ها را گرم و سردی و برودت بدن را دفع می کند».

جابر از امام صادق علیه السلام نقل کرده است «برای هر ورمی آخر سوره ی حشر را سه بار بخوانند مؤثر و سودمند است.»
برای تسکین دمل ها و ورم از امام صادق علیه السلام نقل است «هر کس ناراحتی از این قبیل بدو رسید باید هنگامی که به رختخواب می رود بگوید:
أَعُوذُ بِوَجهِ اللهِ العَظیمِ،وَ بِکَلِماتِهِ التّاماتِ الَّتی لا یُجاوِزُهُنَّ بِرٌّ وَ لا فاجِرٌ مِن شَرِّ کُلِّ ذی شَرٍّ»

طب اسلامی؛ موثر در پیشگیری از بیماری‌های سخت

بیماری های چشم
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود «پوشیدن کفش زرد بر قدرت دید چشم می افزاید» همچنین فرمود «پوشیدن کفش سیاه برای چشم زیان دارد و غم و اندوه می آورد لیکن کفش زرد رنگ موجب جلای چشم می شود و نشاط آور است».
همچنین امام باقر علیه السلام می فرماید «کسی که کفش زرد رنگ بپوشد همیشه مسرور و شادمان است تا زمانی که آن کفش در پای او باشد زیرا خداوند می فرماید: رنگ زرد، رنگی است که ناظرین را مسرور می سازد».
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد خضاب (رنگ کردن مو با حنا) فرموده است «در خضاب کردن 14 خصلت و ویژگی وجود دارد از آن جمله : باد و سنگینی گوش ها را از بین می برد و پرده ی، [شبکیه] و تاریکی چشم را جلا می دهد خضاب کنید با حنا چون باعث جلای چشم و روییدن مو و خوشبویی بدن و تسکین و آرامش همسرتان می شود.»
امام صادق علیه السلام می فرماید: کوتاه کردن ناخن ها در روز جمعه باعث ایمنی از برص و کوری می شود و اگر نیاز به کوتاه کردن نداشت چیزی مانند (سوهان نرم) را بر آنها بکشید. »
همچنین می فرماید «سرمه کشیدن باعث روییدن مو و آرایش و زیبایی چشم و کمک کردن بر طول سجود می شود.»
همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: اِثمِد (نام سنگی است که نرم کنند و به چشم کشند و در شیمی به آن آنتیموان گویند)، باعث جلای چشم و رویش مو می شود و آبریزش چشم (ناشی از آلرژی) را از بین می برد».

امام باقرعلیه السلام می فرماید «کسی که سرمه در چشم بکشد، دهانش خوشبو و پلک ها ی چشمش استوار و محکم می شود»
امام صادق علیه السلام فرموده است «مسواک زدن ده فایده دارد که از آن جمله؛ جلای چشم و رفع بلغم است».

همچنین فرمود «خرمای سیاه بینایی و شنوایی را زیاد می کند».
همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده است «کسی که قرآن می خواند نور چشمش زیاد و گناه پدر و مادرش کم می شود، هر چند کافر باشند.»
از امام رضا علیه السلام روایت شده است «کسی که چشمش ضعیف شده باید قبل از خواب هفت میل سرمه در چشم بکشد، چهار تا در چشم راست و سه میل در چشم چپ»
و فرموده است «سرمه کشیدن هنگام خواب از آب آوردن آبریزش چشم جلوگیری می کند»
وضو گرفتن (شستن دست ها) قبل و بعد از غذا برای چشم نافع است.
روایت شده است «زمانی که بعد از غذا وضو می گیرد از آب اضافی دست ها به چشم خود بکشید این کار از درد چشم جلوگیری می کند.»
از حضرت علی علیه السلام روایت شده است «چهار چیز چشم را تقویت می کند: نظرکردن به آب جاری، نظر کردن به همسر زیبای خود، نشستن نزد بهترین افراد و سرمه کشیدن هنگام خواب.»
روایت شده است «کسی که هنگام رؤیت هلال ماه هفت مرتبه سوره ی فاتحة الکتاب را بخواند خداوند او را از درد چشم در آن ماه مصون و محفوظ می فرماید.»

طب اسلامی؛ موثر در پیشگیری از بیماری‌های سخت

پیشگیری از بیماری های سخت
پیامبر(ص) فرمودند «گرفتن ناخن ها مانع بیماری های بزرگ و دشوار می گردد و سیل روزی را روان می دارد.»
امام باقر(ع) فرمودند «همانا کوتاه کردن ناخن ها به این دلیل است که آنها زیستگاه و استراحتگاه میکروب ها هستند و در آنجا جمع می شود».
و نیز ایشان فرمود «هر کس سوره یس را یک مرتبه در عمرش بخواند خداوند به ازای هر آفریده ای در دنیا و آخرت و در آسمان به ازای هر یک از آنها هزار حسنه می نویسد و معادل آن از او سیّئه محو می گردد و به هیچ فقر و تنگدستی، پیری و سستی، بیماری و رنجوری، جنون و جذام و وسواسی مبتلا نگردد و هیچ درد و بیماریی که بدو ضرر رساند به وی نرسد و خداوند سختی ها، ترس ها و مراتب وحشت از مرگ را برای او تخفیف داده و سبک می گرداند. »
امام صادق(ع) فرمود «اما کندر گیاهی است که مورد توجه پیامبران بوده و مریم(س) از آن بهره ها می جست و دودی سریعتر از آن نیست که به آسمان بالا رود و آن طرد کننده ی شیاطین و دفع نماینده ی آفت ها و بلاها است پس سعی کنید از دستتان نرود.

محمد بن مسلم نقل کرده که امام صادق (ع) فرمود «عموماً این بیماری های شدید ناشی از غلبه ی صفرا یا جوشش و سوزش خون یا غلبه ی بلغم می باشد پس انسان باید جدّاً مراقب خود باشد پیش از آن که بخشی از این طبایع بر او غالب گردد و او را نابود کند. »
از امام صادق(ع)است که فرمود «بر هیچ دردی از دردها و بیماری ها نبوده که هفتاد مرتبه سوره حمد را بخوانم مگر آن که آن درد به اذن خداوند منّان آرام گشته است. »
و نیز فرمود «هر کس بر بیماری هفت مرتبه در گریبانش سوره حمد را بخواند اگر بیماری زایل گشت که مراد حاصل شده و اگر نه باید هفتاد مرتبه بخواند و من در این صورت تضمین کننده سلامتی و بهبودی او هستم. »
امام صادق (ع) می فرماید «شستن سر با گل خطمی در هر جمعه امان از مرض برص و چنون است.»
امام باقر(ع) می فرماید «خواب اول روز موجب کم عقلی است و خواب قیلوله (نزدیک ظهر) نعمت است و خواب بعد از عصر (غروب) حماقت است و خواب بین نماز مغرب و عشا مانع روزی می شود».
انتهای پیام

captcha