برگزاری کرسی«فهم آیات و روایات در پرتو رویکرد انسان‌شناسی» در میبد
کد خبر: 3712698
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹

برگزاری کرسی«فهم آیات و روایات در پرتو رویکرد انسان‌شناسی» در میبد

گروه معارف- شانزدهمین کرسی ترویجی اساتید دانشگاه میبد با عنوان «فهم آیات و روایات در پرتو رویکرد انسان شناسی» در سالن کنفرانس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایکنا از یزد، شانزدهمین کرسی ترویجی اساتید دانشگاه میبد با عنوان «فهم آیات و روایات در پرتو رویکرد انسان شناسی» در سالن کنفرانس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
سید یحیی میرحسینی، عضو گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد بعنوان ارائه دهنده و کمال صحرایی اردکانی و احمد زارع زردینی بعنوان ناقدان و سید محمد موسوی بعنوان دبیر علمی در این کرسی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
سید یحیی میرحسینی، عضو گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد ضمن ارائه تعريفي از انسان شناسی، با اشاره به ابزارهای سنتی و رایج در فهم قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام، ضمن اذعان به اهمیت هر یک، لزوم بهره گیری از دیگر علوم برای پیوند برقرار کردن با مطالعات اسلامی و فراهم کردن زمینه مطالعات میان رشته ای را یادآور شد.
وی آنتروپولوژی را یکی از مهمترین ابزارها در فهم ژرف تر و عمیق تر آیات و روایات دانست و در پایان، به چندین آیه قرآن و روایات معصومین (ع) اشاره کرد که توضیحات برآمده از رویکرد انسانشناختی، فهم بهتر و عمیق تری از آنها ارائه می کرد.
کمال صحرایی نیز بعنوان اولین ناقد این بحث با این مقدمه که مواد خام انسانشناسی از تاریخ به دست می آید، این نقد را طرح کرد که «میزان اطلاعات تاریخی صدر اسلام، اندک است و آنچه در متون تاریخی برجای مانده، بیشتر سرگذشت حکومت هاست؛ پس یک انسانشناس بر اساس چه داده هایی به تحلیل می پردازد؟».
وی در ادامه به کاستی ها و کژی هایی که در برخی گزارش های تاریخی وجود دارد، اشاره کرده و دومین نقد را چگونگی رهایی انسان شناسان از این گزارش های معیوب طرح کرد.
دیگر نقدها و پرسش های وی به این ترتیب بود: «صحابه، تابعین و علمای صدر اسلام به دلیل قریب العهد بودن و در اختیار داشتن شأن نزول آیات و سبب صدور روایات، قاعدتا باید فهم بهتری از نصوص دینی داشته باشند؛ پس چرا انسانشناسان مدعی هستند فهم عمیق تری دارند؟».
احمد زارع به عنوان دیگر ناقد کرسی نیز ضمن تشکر از سخنران به خاطر انتخاب این موضوع، این نقد را مطرح کرد که باید افزون بر انسان شناسی فرهنگی، به انسان شناسی طبیعی/ زیستی نیز توجه نمود و پیش از آنکه نقد و شبهه هایی در این زمینه، دامنگیر برخی نصوص دینی شود، به این شاخه آنتروپولوژی نیز توجه نمود.
پرسش های بعدی وی از این قرار بود: «آسیب های رویکرد انسانشناسی در شناخت قرآن و حدیث چیست؟»؛ «کاربرد اصل تنقیح مناط در تعیین و تشخیص عناصر فرهنگی از مفاهیم اصیل دینی چگونه است؟»؛ «انجام یک پژوهش میان رشته ای بر پایه آنتروپولوژی چه مراحلی دارد؟».
در پایان سید یحیی میرحسینی، عضو گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد با توضیحات خود، پاسخگوی نقدها و سؤال های طرح شده بود.

انتهای پیام

captcha