متولیان مساجد گیلان برنامه‌ها را براساس نیازهای جوانان تدوین کنند
کد خبر: 3714525
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴

متولیان مساجد گیلان برنامه‌ها را براساس نیازهای جوانان تدوین کنند

گروه اجتماعی- مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان، کارکرد‌های فرهنگی،‌ هنری و تربیتی را در جذب جوانان موثر خواند و گفت:‌ هیئت‌ امنا و متولیان مساجد گیلان باید برنامه‌های خود را براساس نیازسنجی جوانان ارائه دهند.

به گزارش ایکنا از گیلان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمان پورابراهیم، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان امروز، 24 اردیبهشت در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: هیئت‌های امنا و متولیان امور مساجد گیلان باید برنامه‌های خود را جهت جذب بیشتر جوانان براساس نیازسنجی‌های انجام شده تدوین کرده و به آنان ارائه دهند.

وی عنوان کرد:‌ حضور حداکثری مردم به ‌ویژه جذب بیشتر جوانان در محیط مقدس مساجد از موارد مهمی است که کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای آن شیوه‌های مشخص و برنامه‌های خاصی تدوین و اجرا می‌کنند.

متولیان مساجد گیلان برنامه‌ها را براساس نیازهای جوانان تدوین کنند

این کارشناس دینی، کارکرد‌های فرهنگی،‌ هنری و تربیتی را در جذب جوانان موثر خواند و بیان کرد:‌ در این راستا فعالیت‌هایی انجام شده است اما با توجه به شرایط خاص و نیازهای جامعه امروز و اینکه هنوز بسیاری از مساجد از حضور جوانان بهره‌ای نمی‌برند بنابراین این اقدامات کافی نیست.

حجت الاسلام پورابراهیم، توجه به نیازهای جوانان و تفاوت قائل شدن بین برنامه‌های هر شهرستان را ضروری خواند و افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان در این راستا تلاش کرده تا از تجربه و تخصص‌ صاحبان اندیشه جهت تدوین برنامه‌های ویژه هر کدام از مناطق استفاده کند.

وی ابراز کرد:‌ یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند در جهت جذب و تشویق بیشتر جوانان برای حضور در محیط مساجد موثر واقع شود مشارکت دادن آنان در امر غبارروبی به‌ ویژه در مناسبت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان، نوع برخورد،‌ نقش هیئت‌های امنا و استمرار حضور جوانان در مساجد را عواملی به ‌هم پیوسته خواند و گفت:‌ اگر پس از مدتی حضور و مشارکت جوانان در مساجد کمرنگ شود علت این معضل را باید در نحوه ایفای نقش متولیان،‌ هیئت‌های امنا و امامان جمعه و جماعت مساجد جستجو کرد.

حجت الاسلام پورابراهیم، با بیان اینکه بسیاری از مساجد هم‌اکنون از ‌حضور جوانان بی‌بهره هستند، عنوان کرد:‌ علت این معضل و اینکه چرا جوانان رغبت و شوقی برای حضور در محیط‌های مذهبی و فرهنگی نظیر مساجد ندارند باید توسط کارشناسان بررسی و علل ایجاد و تشدید آن کاملا آسیب‌شناسی شود.

جدی گرفتن بیشتر هسته‌های آموزش و پژوهش ضروری است

وی اضافه کرد:‌ با توجه به تحولات فرهنگی و اجتماعی که در جامعه رخ داده است باید علاوه بر ادای فریضه واجب نماز، دیگر برنامه‌های متناسب با روحیات مردم مورد توجه ویژه متولیان و امامان جماعت مساجد قرار گیرد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان، ارتباط مساجد با مراکز آموزش عالی و استفاده از ظرفیت افراد دانشگاهی را مهم ارزیابی کرد و متذکر شد: باید زمینه و فضا به گونه‌ای باشد تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد متخصص و دانشگاهی هر کدام از محلات در برگزاری برنامه‌های فرهنگی مساجد استفاده شود.

این کارشناس دینی، جدی گرفتن بیشتر هسته‌های آموزش و پژوهش را ضروری دانست و گفت:‌ فعال کردن کتابخانه‌های مساجد،‌ تاسیس خانه‌های دیجیتال و پیگیری برنامه‌های آموزش فضای مجازی از اموری است که برای گسترش آن به مساعدت نماینده ولی‌ فقیه و مدیران کل استان نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال‌های گذشته تخصیص بودجه به هر کدام از کانون‌ها براساس روال خاصی انجام نمی‌شد اما اخیرا با تصمیم جدید ستاد عالی کانون‌های مساجد ‌کشور این بودجه‌ براساس ضوابط خاصی تخصیص پیدا می‌کند.

حجت الاسلام پورابراهیم، با تاکید بر اینکه بودجه‌ها براساس کارکرد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تخصیص پیدا می‌کنند، یادآور شد:‌ هر کدام از کانون‌ها باید برای دریافت بودجه سالانه خود نسبت به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و ثبت آن در سامانه جامعه مساجد اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha