باور و تقدس ازدواج در جامعه کمرنگ شده است
کد خبر: 3714538
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

باور و تقدس ازدواج در جامعه کمرنگ شده است

گروه اجتماعی- یک جامعه شناس در خراسان جنوبی گفت: جایگاه ازدواج نسبت به گذشته کم‌رنگ شده و درگذشته ازدواج تقدس خاصی برخوردار بوده که امروز کمرنگ شده است.

غلامعلی مرادی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: خانواده از آن رو که زیربنا و ریشه همه نهادهای اجتماعی، قدرت‌مندترین کانون اثرگذاری و مؤثرترین مرکز برای سامان‌دهی یا نابسامانی اجتماع و عامل تشکل و سیستم‌دهی به جامعه است.

باور و تقدس ازدواج در جامعه کمرنگ شده است

وی افزود: به سبب ازدواج وابستگی به کار و زندگی افزایش پیدا می‌کند و در واقع به‌نظر نظریه‌پردازان زمانی که افراد مشغول می‌شود انرژی خود را در مسیر مثبت صرف کرده و از بزهکاری  و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که تأثیر ازدواج در انسجام و همبستگی جامعه است، تصریح کرد: پس از ازدواج توجه افراد از موارد غیر مفید کم وبه زندگی معطوف شده که با افزایش این امر در جامعه آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

مرادی افزود: زمانی که فرد شریک زندگی، غم‌خوار و هم‌صحبت داشته باشد سبب می‌شود زندگی هدفدار و از پوچی خلاص شود.

مرادی تصریح کرد: مشکلاتی عمده‌ای از جمله مباحث اقتصادی، کسب درجات دانشگاهی بالا، انتظارات بالای خانواده‌ها، دسترسی راحت‌تر به جنس مخالف، فاصله گرفتن از تقدس ازدواج باعث شده تا جوانان از این امر فاصله گرفته و دوری می‌کنند.

وی یادوآرشد: تفریحات کاذبی که در گذشته با راحتی امکان‌پذیر نبوده و هم‌اکنون فرد بدون هزینه و مسئولیت به خواسته خود می‌رسد باعث شده از ازدواج سرباز زنند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: جایگاه ازدواج نسبت به گذشته کم‌رنگ شده و درگذشته ازدواج تقدس خاصی برخوردار بوده که امروز کمرنگ شده است.

مرادی با اشاره به نقش جامعه در بحث تسهیل ازدواج گفت: نهادها، رسانه‌ها، خانواده وعاض، مردم کوچه و خیابان می‌توانند در خصوص این امر موثر هستند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در خصوص قداست ازدواج ورود پیدا کرده و برای تشویق جوانان به ازدواج برنامه‌های مختلفی را تدوین و برنامه‌ریزی کنند.

مرادی یادآور شد: رواج چشم و هم‌چشمی در جامعه باعث شده تا جوانان از ازدواج منصرف شده و با توجه به مخارج بالای مراسم عروسی از این امر سر باز زنند.

انتهای پیام

captcha