آیه 10 سوره مبارکه مزمل بیانگر ضرورت خروج از «ذهنیت قبری»
کد خبر: 3714668
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

آیه 10 سوره مبارکه مزمل بیانگر ضرورت خروج از «ذهنیت قبری»

گروه معارف- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به آیه 10 سوره مبارکه مزمل، گفت: هجرت فقط به جابجایی مکانی نیست بلکه به تغییر اندیشه‌گی برای خروج از سپر خودانگاری، قبر ذهنی و ذهنیت قبری است.

آیه 10 سوره مبارکه مزمل بیانگر ضرورت تغییر خروج از ذهنیت قبری

به گزارش ایکنا از مازندران  عبدالعظیم کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی  روز گذشته  24 اردیبهشت ماه در سلسله نشست‌های «نسیم هدایت» که با محوریت مفاهیم دینی و تربیتی در هلال احمر ساری برگزار شد، گفت: تربیت یک فرایند فرازمانی، فرامکانی و فرادانشی است که به اشکال مختلف قلبی و ناهوشیاری صورت می‌گیرد.

وی مدرسه را خود زندگی دانست و افزود: نباید مدرسه را یادگیری برای زندگی بدانیم چرا که تربیت از زندگی برای زندگی و با زندگی شکل می‌گیرد.

کریمی با بیان اینکه در گذشته فراگیران در درون طبیعت و در بطن حوادث طبیعی مهارت را به طور طبیعی می‌آموختند، تصریح کرد: مهارت در پشت صندلی با بهره‌گیری از کتاب و درس ذهنی کسب نمی شود.

زدودن توهم دانایی رسالت انبیا

وی با اشاره به اینکه معنای جهل نمی‌دانم است و معنای غفلت، توهم دانایی است، افزود:  اغلب تعالیم انبیا برای غفلت زدایی بود و باید خودرایی و خودبینی را رها کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره چگونگی تغییر انگاره‌های آموزشی و تربیتی به آیه 10 سوره مبارکه مزمل اشاره کرد و  افزود: هجرت فقط به جابجایی مکانی نیست بلکه به تغییر اندیشه‌گی برای خروج از سپر خودانگاری، قبر ذهنی و  ذهنیت قبری است.

وی با بیان اینکه باید از تربیت‌شدگی دیگران، تربیت نمره‌ای، نقشی و شبیه‌سازی خارج شویم، ادامه داد: پاک شدن از ناطیب مقدمه زندگی طیب است و برای چنگ زدن به ریسمان الهی باید دیگر ریسمان‌ها را رها کنیم.

 تربیت کوثری  راهبردی جایگزین در نظام تعلیم و تربیت تکاثری

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ما تکاثری عمل می‌کند نه کوثری، گفت: در تربیت کوثری یک قطره به اندازه یک دریا برکات دارد و راهبرد تربیت کوثری به جای تربیت تکاثری برگرفته از فرهنگ قرآنی است و باید هجرت جمیل به قرآن داشته باشیم.
وی با بیان اینکه خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه آنها در خود این تحول را ایجاد کنند، ادامه داد:  بستر تحول نیروی انسانی است تا انسانها تغییر نگاه ندهند تحول دستوری و آمرانه جز ایجاد مانع در تحول قلبی و عاشقانه ایجاد کند سودی نخواهد داشت.

کریمی با بیان این مثال که اگر تخم مرغ از بیرون بشکند زندگی پایان می‌یابد و لی اگر از درون بشکند زندگی آغاز می‌شود، گفت: بهترین چیزها از درون اتفاق می افتد ابتدا باید دید درون و جان تغییر کند تا جهان عوض شود سعدی و حافظ هجرت آفاقی و انفسی داشتند و بهترین هجرت هجرت از خود است.

خود را از چشم خدا ببین

وی با اشاره به دو پارادایم زیستن، افزود: آدمها نمی‌دانند که «به آمد»شان در چیست فقط خدا می‌داند و توکل یعنی هر چه خدا بخواهد و فرق است بین کسی که خدا را از چشم خویش می نگرد با کسی که خود را از چشم خدا می نگرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از کشورهای غیر اسلامی برای اقتصادشان صرفه جویی را رعایت می کنند، عنوان کرد: کشور ما بزرگترین تولید کننده نان خشک است و طبق آمار بیش از 30 درصد مواد غذایی دور ریخته می‌شود و این نوع سبک زندگی برخلاف دین، سیره، فطرت و... است.

وی با تاکید بر اینکه باید در بنیادها جهش بنیادین داشته باشیم، افزود: سوره مبارکه «القارعه» یک انقلاب است و تفسیر جهش بنیادین در بنیادها است.کریمی عنوان کرد: باید آنچه تصنعی شدیم راهبرد تزکیه و برای آنچه فطرتا بوده‌ایم راهبرد ذکر را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام

captcha