روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر است
کد خبر: 3715090
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر است

گروه معارف- امام جمعه عجب‌شیر، اظهار کرد: روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است زیرا بوسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچ گاه فردی در اجتماع مسلمین گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است زیرا بوسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچ گاه فردی در اجتماع مسلمین گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.

روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر است

وی رمضان را بهار قرآن دانست و افزود: رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شد، بنابراین، رابطه ویژه‌ای میان قرآن و ماه رمضان وجود دارد؛ یعنی همان گونه که در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان، شادابی خاص و حیاتی دوباره پیدا می‌کند، رمضان نیز بهار قرآن است.

وی، با استناد به آیه 105 سوره مائده خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، به خودتان بپردازيد، هر گاه شما هدايت يافتيد، آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمی‌رساند.

حجت‌الاسلام شربیانی، با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) ادامه داد: پیامبر کرم(ص) می‌فرمایند: درهای آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مي شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.

وی افزود: قرآن کتابی است که هدایت‌گر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حق از باطل است، پس هر کس از شما که این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد؛ و آنکس که بیمار یا در سفر باشد، روزهای دیگری را به همان تعداد روزه بگیرد.

امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: مشتاقان دیدار این ماه لحظه شماری می‌کنند تا با حضور بر سفره افطار و سحری ضمن سوزاندن آثار گناه و خطاها و پیرایش و صفا دادن روح و جان، نفس خویش را در برابر وسوسه‌های ویرانگر شیاطین بیمه کنند.

حجت‌الاسلام شربیانی، از آموزش‌های روزه به فرد مسلمان گفت و تاکید کرد: روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می‌آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی‌نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه‌ای که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود و بیا دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد.

انتهای پیام

captcha