سیر خط ایرانی بر شانه فرهنگ قرآنی/ چاپ مصحف نفیس استاد نیریزی
کد خبر: 3715562
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد عنوان کرد:

سیر خط ایرانی بر شانه فرهنگ قرآنی/ چاپ مصحف نفیس استاد نیریزی

گروه ادب ــ رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خط ایرانی در هر یک از انواع خود بر شانه فرهنگ قرآنی سیر می‌کند،‌ عنوان کرد: چاپ نسخه خطی قرآن به خط استاد نیریزی از فعالیت‌های جدید این مرکز به شمار می‌آید.

سیر خط ایرانی بر شانه فرهنگ قرآنی/ چاپ مصحف نفیس استاد نیریزی

حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت این مرکز در حوزه قرآن کریم عنوان کرد: کتابخانه مجلس یک نسخه خطی قرآن به خط استاد نیریزی را که از نسخ ماندگار تاریخ قرآن کریم و خط ایران است، به چاپ رسانده است.

وی با بیان این مطلب افزود: آنچه در برنامه امسال ما قرار دارد این است که گنجینه قرآن کتابخانه مجلس را مورد فعالیت پژوهشی انجام می‌دهیم. در این کار از نظر هنری مقرر شده است که بتوانند نمونه‌هایی از صفحات این قرآن‌های ارزنده و نفیسی که در کتابخانه وجود دارد را به صورت کار ویژه به جامعه هنری و قرآنی ایران ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام عماد اظهار کرد: در کنار این اثر نفیس، مجموع نسخ خطی در حوزه تاریخ، تمدن، کلام و معارف منتشر و احیا شده است. تمدن، کتاب و علم ایرانی آغشته به مفاهیم و معارف قرآن کریم است. در اثر جدید و هنری کتابخانه مجلس به نام «بر فراز خورشید» نمونه‌هایی از این آثار مشاهده می‌شود.

رئیس کتابخانه مجلس با اشاره به اینکه اثر یاد شده، نمونه‌هایی از خط درویش عبدالمجید است،‌ ادامه داد: دعا، ‌آیات قرآن، مثنوی، غزل و قصیده در ادبیات ایران، نمونه‌هایی از آثار ارائه شده در این کار است که امسال منتشر شده است. عمده آثار ثبت شده در این اثر نیز به خط شکسته نستعلیق است که از عبدالمجید به یادگار مانده است.

وی تاکید کرد: خط ایرانی و فارسی چه در نستعلیق، چه در شکسته نستعلیق و نسخ ایرانی، یک خط نسخ ویژه است که ارتباط بسیاری با دیگر خطوط دارد و بر شانه فرهنگ و معارف قرآنی سیر می‌کند.

انتهای پیام

captcha