آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با پیام آیت‌الله‌ سبحانی/ 2 رونمایی در مراسم افتتاحیه
کد خبر: 3715800
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹

آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با پیام آیت‌الله‌ سبحانی/ 2 رونمایی در مراسم افتتاحیه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ آیین گشایش بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، عصر امروز، 29 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی برگزار شد.

آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با پیام آیت‌الله‌ سبحانی/ 2 رونمایی در مراسم افتتاحیه

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین گشایش بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عنوان «قرآن؛ چلچراغ هدایت» عصر امروز، 29 اردیبهشت‌ماه با اجرای عباس سلیمی، خادم‌القرآن و با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف اسلامی، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان کشوری و لشکری و پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان در تالار یاس جوار مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت، سپس کلیپی از سخنرانی مقام معظم رهبری با موضوع انس با قرآن به سمع و نظر حاضران رسید. در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور و خادم القرآن به اجرای برنامه پرداخت.

بخش‌های پنهان معارف قرآن

سپس کلیپی از بیانات آیت‌الله‌آلعظمی سبحانی پخش شد. وی در بخشی ازاین پیام، با اشاره به معجزه جاویدان پیامبر اکرم(ص)، خاطرنشان کرد: قرآن مجید مانند طبیعت است؛ همینطور که طبیعت دارای اسرار بی‌نهایت است و هرچقدر دانشمندان درباره آن بحث می‌کند و قوانین آن را کشف می‌کنند، هنوز هم جای کشف دارد و شاید هنوز بشر بخش کوچکی از آن را کشف کرده باشد و بخش اعظم آن پنهان است، همانطور که طبیعت دارای همین ویژگی است. قرآن مجید نیز فعل خداست که باید مانند خود خداوند دارای بی‌نهایت باشد و لذا قرآن همین حالتی را دارد که طبیعت دارد.

سه رویکرد در نمایشگاه قرآن

در ادامه این مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت ارشاد ضمن بیان نکاتی درباره برگزاری این دوره از نمایشگاه قرآن کریم، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه سه رویکرد تعامل سازنده با بدنه نخبگانی مدیران و دانشوران قرآنی و خروج از نگاه‌های عوامانه هم در محتوا و هم در قالب داشته‌ایم. این نمایشگاه مسئول ارتباط با بدنه نخبگانی مدیران قرآنی است. رویکرد دوم نگرش دانش‌بنیان به فعالیت‌ها است که برنامه‌ریزی‌ها حدود ۱۵۰ برنامه خرد و کلان را در دوره بیست و ششم اجرا می‌کنیم که هیچ کدام از آنها را بدون کارشناسی تصویب نکردیم و سومین رویکرد برنامه‌محوری با رویکرد تحولاتی بوده است که برای جذب بیشتر علاقه‌مندان نوآوری‌ها و تحولاتی را با دانش‌وران برجسته قرآنی داشته‌ایم و گمانمان بر این است که تا حدی در این عرصه موفق بودیم.

آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با پیام آیت‌الله‌ سبحانی/ 2 رونمایی در مراسم افتتاحیه

سه سطح ارتباط جامعه با قرآن

در ادامه، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت. وی اظهار کرد: خوب است که در مسابقات تلاوت و حفظ قرآن پیشتاز باشیم، اما ضروری است که در حوزه نظریه‌پردازی‌های قرآنی در جهان اسلام پیشتازتر باشیم و کتاب‌های قرآنی ما در جهان اسلام مکرر خوانده شود و ترجمه و چاپ شود و به این بیشتر نیازمندیم. جهان اسلام باید حس کند که معارف قرآنی را در بیان عمیق از ایران می‌تواند بشنود و بخواند و این احساس در جهان اسلام زنده شود که به کتابی که از ایران می‌آید، نیازمند است.
صالحی با اشاره به نکته دوم در مسیر قرآنی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آغازگر آن بوده‌اند، اظهار کرد: چگونه می‌توانیم نسبت خود را با قرآن کریم از سطح مناسبات زبانی به مناسبات وجودی نزدیک کنیم؟ سه سطح ارتباط با قرآن کریم وجود دارد؛ سطح نخست ارتباط با الفاظ قرآن و انس لطفی با قرآن در عرصه قرائت، حفظ و ... است که تأکید می‌کنم خوب و لازم است، سطح دوم ارتباط با مفاهیم و معارف قرآن است که اینجا نسبت ذهن انسان با قرآن و عقل انسان با قرآن است. در این سطح ارتباط با ترجمه قرآن به عنوان سطح نخستین و دانستن ترجمه و تفسیر و معارف باطنی قرآن ضرورت دارد.

آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با پیام آیت‌الله‌ سبحانی/ 2 رونمایی در مراسم افتتاحیه
وی عنوان کرد: اما سطح سوم، ارتباط انسان با قرآن که غایت نزول قرآن است و سطح ارتباط وجودی با قرآن، سطح ارتباط هستی‌شناسی و هستی‌شناسانه با قرآن است. در این سطح است که باید ببینم قرآن و تلاوت آیات قرآن بر ما چه اندازه می‌افزاید و آیا ما در مصداق افرادی قرار داریم که تلاوت به ازدیاد ایمان آنها می‌‌انجامد؟ این بخش مهمی از ارتباط وجودی با قرآن است. قرآن کریم چقدر جوهره ایمان و یقین ما را افزایش می‌دهد و چه میزان با خواندن قرآن، ما از شک و حیرت بدوی فاصله می‌گیریم و به یقین متعالی نزدیک می‌شویم؟

رونمایی از مصحف منسوب به امیرالمومنین(ع)

در بخشی از این مراسم، از مصحف نفیس قرآن منسوب به امیرالمؤمنین(ع) در حضور وزیر ارشاد و معاون قرآن و عترت و جمعی از مسئولین رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این اثر، سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن از همکاری آستان قدس رضوی و کتابخانه این آستان و مرکز توسعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزش عالی وزارت علوم وتحقیقات و شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در انجام این پروژه، کمک کردند، تشکر کرد و خواستار یاری رساندن مسئولان در تداوم این مسیر شد که می‌تواند راهگشا در مسائل قرآنی باشد.

آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با پیام آیت‌الله‌ سبحانی/ 2 رونمایی در مراسم افتتاحیه

در ادامه طیار آلتی قولاچ، یکی از نسخه‌شناسان برتر دنیا و اهل ترکیه ضمن اظهار خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: امروز در خدمت یکی از مصحف‌هایی هستیم که از زمان صحابه به ما رسیده است. مطالعه و بررسی این قبیل مصحف‌ها که از نسل صحابه برای ما مانده است، در نشان دادن مظلومیت و اصالت قرآن کریم برای ما مهم است.

وی ادامه داد: برابر بررسی‌هایی که انجام دادیم، این مصحف در کوفه، مدینه، شام و سوریه کتابت شده است و مطمئن هستیم که در اواسط دهه اول هجری نگارش شده و هر کدام از اینها در مناطق دور جغرافیایی از هم کتابت شده است. کاتبین این مصحف‌ها همدیگر را نمی‌شناختند.

حمیدرضا مستفید، پژوهشگر قرآنی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: این مصحف شریف شاهدی زنده برای اینست که قرائت‌های آن روز به غیر از حفص بوده است و به قرائت اهل بصره نیز نزدیک‌تر است. ما باید در کشورمان به این قبیل پژوهش‌ها بها دهیم و امروزه مستشرفان در اروپا بر این کار همت کرده‌اند و ما نباید از آن عقب بیفتیم و نیازمند کار پژوهشی و پشتیبانی همه جانبه هستیم.

ابطال تمبر یادبود نمایشگاه قرآن

همچنین در بخشی از این مراسم، تمبر 25 سال برگزاری نمایشگاه قرآن توسط وزیر ارشاد باطل شد.

آغاز به‌کار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با پیام آیت‌الله‌ سبحانی/ 2 رونمایی در مراسم افتتاحیه

در ادامه این مراسم، گروه محمدرسول‌الله به اجرای تواشیح پرداخت.

یادآور می‌شود، بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر روز تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha