غلبه موسیقی بزمی بر موسیقی رزمی در ماه رمضان در میان عشایر
کد خبر: 3716032
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

غلبه موسیقی بزمی بر موسیقی رزمی در ماه رمضان در میان عشایر

گروه هنر ــ ایلات و عشایر غرب کشور همزمان با موسم ماه رمضان و جشن تعبد و بندگی از ساز دُهل و سُرنا در مراسم‌های جشن و بزم خود ویژه این ماه استفاده می‌کنند.

 غلبه موسیقی بزمی بر موسیقی رزمی در ماه رمضان در میان عشایر

ستار یارمحمدی، سرپرست گروه موسیق سراب استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: ایلات و عشایر مناطق غربی کشور افرادی سلحشوری هستند که طی سالیان سال زندگی کوچ‌نشینی در مواجهه با دشمن و عوارض طبیعی که ممکن است امنیت و آرامش آنها را مورد تهدید قرار دهند، روحیه رشادت و مبارزی خود را حفظ کرده‌اند.

وی گفت: تجلی چنین روحیه‌ای را در مظاهر فرهنگی و هنری می‌توان مشاهده کرد و از جمله هنر موسیقی که برمبنای همین فرهنگ حاکم بر زندگی عشایری، حال و هوای رزمی و مجاهدتی دارد و با استفاده از ابزار و ادوات موسیقی که می‌تواند چنین فضایی را به وجود آورد، موسیقی عشایر نواخته می‌شود.

یارمحمدی تصریح کرد: از جمله ابزار و ادواتی که در جریان موسیقی رزمی عشایر از آن استفاده می‌کنند، از دُهل و کَرنا می‌توان یاد کرد که از قدیم این آلات موسیقی اساساً در زمان کارزار و جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سرپرست گروه موسیقی سراب در ادامه گفت: در خطه چهارمحال و بختیاری و میان اهالی ایلاتی و عشایری، ماه رمضان وقت شادی، جشن و طرب است که به واسطه فرا رسیدن ماه میهمانی خدا روی می‌دهد و لذا باید علاوه بر تغییر در تم موسیقی به کار رفته، در نوع ساز مورد استفاده نیز تغییراتی صورت گیرد.

وی افزود: صرفنظر از دُهل به عنوان ساز کوبه‌ای ثابت در اجرای موسیقی عشایر، در موسیقی بزمی مورد استفاده در جشن رمضان به جای کَرنا از سُرنا؛ استفاده می‌شود که با دمیدن باد در آن صدایی دلنشین برای همراهی با دُهل در اجرای جشن ها و مراسم اعیاد به وجود می‌آید.

یارمحمدی در پایان گفت: در نتیجه در ماه رمضان که ماه عبادت و راز و نیاز است و جشن بندگی در حال واقع می‌شود، به جای دُهل و کَرنا درموسیقی رزمی از دُهل و سُرنا  با ماهیت موسیقی بزمی استفاده می‌شود.

انتهای پیام    

 

    

captcha