نقش مؤثر روزه در سلامتی روح و روان انسان
کد خبر: 3716256
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

نقش مؤثر روزه در سلامتی روح و روان انسان

گروه اجتماعی - یک روانشناس کردستانی با بیان اینکه تمرکز و توجه بر معنویات بهترین درمان برای بسیاری از بیماری‏‌های روحی و روانی انسان از جمله افسردگی است، افزود: بر اساس یافته‌های روانشناسان نقش روزه در سلامتی روح و روان انسان به مراتب بیشتر از نقش آن در سلامتی جسم است.

روزه عاملی مؤثر در کاهش بیماری‌های روحی و روانی است

همایون قسمتی، روانشناس کردستانی در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: نقش آموزه‌های دینی و به ویژه روزه و نماز در نگه‌داشتن جامعه و ایجاد پویایی، نشاط، شادابی و راضی نگه داشتن ختم به این موضوع می‌شود که ایجادکننده یک رضایت درونی در فرد می‌شود.
وی افزود: رضایت درونی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از ظرفیت‌های در کنار خود از جمله دولت، سیاست، دین و اقتصاد برخوردار بوده ولی نقش دین در این میان بارزتر است.
بهره‌مندی از آموزه‌های دینی میزان آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد
این روانشناس کردستانی با اشاره به اینکه کسی که از آموزه‌های دینی قوی برخورداربوده از آسیب‌های اجتماعی در امان است، عنوان کرد: یعنی فرزندی که از خانواده دینی بیرون آمده کمتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرد و اگر در این زمینه سؤالی برای فرد پیش آمده ابزار دین جوابگو خواهد بود.
وی اعلام کرد: «رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. پیامبر اکرم(ص) مى‌فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى‌سوزاند».
قسمتی بیان کرد: چه خوب است که هر فردی ورود به ماه رمضان را مبارک بداند و از پروردگار خود شکرگذار باشد که یک سال دیگر او را مهمان خود کرده است.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید»، گفت: روزه‌دارى روح، روان، قلب، دل و جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى‌شود.
این روانشناس کردستانی ادامه داد: این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى کند.
ماه رمضان ماه سلوک روحی برای مسلمانان است
این روانشناس کردستانی در ادامه افزود: این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌اى برخوردار و ماه سلوک روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه‌سازى و فراهم کردن زمینه‌هاى معنوى در ماه هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده مى کنند.
وی اعلام کرد: با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطارى به نیازمندان، شب زنده دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه دارى و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهى سیراب مى کنند.
قسمتی عنوان کرد: روزه گرفتن تنها امساك خوردن و آشاميدن نيست بلكه خوددارى از گناه نيز است. پيامبر گرامى اسلام در طى خطبه اش براى ورود در اين ماه فرمود: بهترين اعمال، پرهيز از گناهان و محرمات الهى است.
وی ادامه داد: انسان روزه‌دار همانگونه كه از مباحات، امساك و امتناع مى‌كند، به طريق اولى بايد از هرگونه حرام و حتى موارد شبهه اى پرهيز كند.
تقوا و پرهيزگارى در تربيت و سازندگى و شخصيت يك مسلمان نقش اثرگذاری دارد
این روانشناس در ادامه به نقش بسیار مهم تقوا و پرهيزگارى در تربيت و سازندگى و شخصيت يك مسلمان اشاره و بیان کرد: قرآن مجيد روزه گرفتن را عاملى براى پرهيزكارى مى‌داند و با جمله لعلكم تتَّقوُن يادآور مى‌شود كه روزه نقش فراوانى در ايجاد و تقويت روحيه تقوا و پرهيزكارى دارد.
وی با اشاره به فضائل ماه رمضان گفت: برتری ماه سال، نزول کتاب آسمانی، توفیق روزه، وجود شب قدر در این ماه و بهار قرآن از جمله فضائل برجسته این ماه مبارک است که مسلمانان می توانند از این فضائل بهره‌مند شوند.
وی بیان کرد: بدیهى است فضائل و ثواب‌هایى که براى ماه مبارک رمضان و روزه‌دارى ذکر شده و به برخى از آن‌ها اشاره شد، از آن کسانى است که حقیقت آن را درک کنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند.
قسمتی عنوان کرد: فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستاى رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه اى خودسازى کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان آینده سال بعد ماندگار باشد.
روزه در درمان بیماری های روحی و روانی مؤثر است
وی افزود: روزه تأثیر شگرفی بر جسم و روح انسان دارد و نه تنها به تقویت جسم می پردازد بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز مفید است.
این روانشناس: روزه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمر، ضعف حافظه، بیماری‌های چشمی و افسردگی که در نتیجه افزایش سن در روح و جسم اشخاص بروز می‌کند، را کاهش دهد.
وی افزود: تمرکز و توجه بر معنویات بهترین درمان برای بسیاری از بیماری‏‌های روحی و روانی انسان از جمله افسردگی است، بر اساس یافته‌های روانشناسان نقش روزه در سلامتی روح و روان انسان به مراتب بیشتر از نقش آن در سلامتی جسم است.
قسمتی در پایان یادآور شد: روزه گرفتن علاوه بر کاهش و حتی درمان بسیاری از بیماری‏های روحی، منجر به تقویت روان انسان می‌شود. هم اکنون از بعد معنوی روزه‌ داری به عنوان یکی از روش‌های درمان بیماری‌های اعصاب و افسردگی یاد می‌شود.
انتهای پیام

captcha