رابطه ناسالم پزشکان و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نگران کننده است
کد خبر: 3716371
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
حریرچی:

رابطه ناسالم پزشکان و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نگران کننده است

گروه سلامت ــ سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت سلامت محصولات غذایی به ویژه محصولات کشاورزی از پایش هشت محصول با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

رابطه ناسالم پزشکان و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نگران کننده است

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه با اشاره به خبرهایی که در مورد رشوه پزشکان از شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی اخیرا در جامعه منتشر شده است اظهار کرد: رابطه ناسالم مالی پزشکان با این شرکت‌ها به شدت نگران کننده است مسئله اصلی ما حفظ اعتماد مردم به جامعه پزشکی که سرمایه اصلی حوزه درمان تلقی می‌شود. ما نباید بگذاریم این اعتماد خدشه دار شود. در این راستا باید پیشگیری از تخلف و برخورد با متخلفین صورت بگیرد.

وی ادامه داد: هر گونه رابطه مالی بین ارائه کنندگان خدمات و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تخلف بوده حتی اگر این رابطه جزئی باشد طبق مقررات و مواد قانونی مشمول مجازات است.

حریرچی افزود: همانگونه که در اطلاعیه سازمان نظام پزشکی نیز آمده هر گونه رفتار سهم خواهانه از اعمال این چنینی و ارجاع بیمار به بیرون از بیمارستان برای خرید دارو و تجهیزات و لوازم پزشکی طبق آئین نامه انتظامی این سازمان تخلف محسوب می‌شود و به طور قطع باید با آن برخورد کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: این تخلف‌ها دو لبه قیچی دارد یکی پرداخت کنندگان یعنی شرکت‌ها هستند و دیگری ارائه دهندگان خدمات یعنی پزشکان قرار دارند در این وسط قربانی مردم، بیماران و سازمان‌های بیمه گر هستند. محرک این دو لبه قیچی سود خواهی و قانع نبودن افراد به درآمدهای متعارف که کم هم نیست، بوده و باید با روش‌هایی هم از آن پیشگیری کرده و از طریق تایید صلاحیت حرفه‌ای افرادی که وارد این حرفه‌ها می‌شوند امکان بروز تخلف را از بین برد.

حریرچی یاد آور شد: تا پیش از طرح تحول سلامت تجهیزات پزشکی قیمت گذاری نداشتند ما آنها را در طرح تحول قیمت گذاری کرده و هر گونه ارجاع بیمار را در کلیه بیمارستان‌های دولتی برای خرید این تجهیزات ممنوع کردیم ضمن اینکه خرید این تجهیزات و لوازم مصرفی باید از سوی یک کمیته در بیمارستان‌ها صورت بگیرد. ضمن اینکه هفته آینده ابلاغیه‌ای نیز برای بیمارستان‌های خصوصی صادر می‌شود که بتوانیم در رابطه با آنها نیز از بروز تخلف جلوگیری کنیم.

شیوع مصرف ریتالین در میان دانش آموزان!

حریرچی در ادامه با اشاره به شیوع دخانیات در بین نوجوانان عنوان کرد: این وضعیت نگران کننده‌ای است یک میلیارد و 400 هزار نفر در جهان سیگاری هستند سالانه هفت میلیون نفر نیز به دلیل دخانیات می‌میرند در ایران 3.4 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله مصرف کننده سیگار بوده که 4.8 را پسران و 2.1 درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند همچنین 8.1 درصد نیز مصرف قلیان است. مورد دیگر شیوع مصرف ریتالین در میان دانش آموزان و دانشجویان دبیرستانی در ایام امتحانات است. 5 درصد دانشجویان و 4 درصد دانش آموزان برای تمرکز بیشتر و حفظ هوشیاری و بیداری این مواد را که برای کودکان پیش فعال کاربرد دارد مصرف می‌کنند که عوارض خطرناکی مانند بی اشتهای، سرگیجه و حتی گاها مرگ را در پی دارد و باید این قشر حساس را در مورد خطرات این مواد آگاه کرد.

امنیت مواد غذایی

وی همچنین در مورد امنیت مواد غذایی به ویژه محصولات کشاورزی عنوان کرد: قرار است 8 نوع محصول را با همکاری وزارت کشور پایش کنیم که جزئیات آن هفته‌های آینده عنوان می‌شود.

حریرچی در مورد مکمل‌های غذایی نیز عنوان کرد: مردم ما هیچ نیازی به مکمل‌های غذایی ندارند بعضی از گروه‌های خاص مانند کودکان و مادران باردار نیازمند برخی ویتامین‌ها هستند که از طریق نظام شبکه بهداشت تامین می‌شوند. در اکثر موارد مصرف غیر لازم بوده و تنها هزینه‌ای به خانواده‌ها و گاها عوارضی به مصرف کنندگان آن وارد می‌شود. همچنین تعداد زیادی از مکمل‌ها قاچاق بوده و به صورت غیر قانونی تهیه می‌شوند در برخی از جاها که وزارت بهداشت اختیار داشته باشد به شدت ورود کرده و برخورد می‌کنیم.

عدم نیاز به مصرف بسیاری از مکمل‌ها

حریرچی تاکید کرد: مکمل‌ها اکثرا خارجی بوده و میزان قابل توجهی از آنها امکان تقلب وجود دارد. باید مردم را نسبت به عدم نیاز به مصرف این مکمل‌ها آگاه کرد.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۲۸۷ هزار مورد مرگ و میر در کشور داشتیم، گفت:‌ علت بیش از ۷۰ درصد از این مرگ‌ها بیماری‌های غیر واگیر بوده که ۸۲ درصد آن‌ها ناشی از چهارگروه بیماری‌های قلبی- عروقی‌، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی است.
وی ادامه داد: هدف گیری ما این است تا سال ۱۴۰۴، ۲۵ درصد از موارد مرگ و میرهای زودرس ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهیم. این اقدامات موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران رتبه اول منطقه و در کل دنیا رتبه دوم را به دست آورد ضمن اینکه ایران یکی از پنج کشور منتخبی است که در سازمان ملل متحد در زمان برگزاری اجلاس سران کشورها اقداماتش دراین حوزه توسط رییس جمهور گزارش داده می‌شود.
وی بیان کرد:‌ کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میرهای زودرس ناشی از چهار بیماری غیرواگیر، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل، کاهش ۲۰ درصدی فعالیت‌های بدنی ناکافی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات، کاهش ۲۵ درصدی ابتلا به فشار خون، ثابت نگه داشتن میزان چاقی و اضافه وزن، افزایش ۷۰ درصدی شناسایی مبتلایان به فشار خون و دیابت، افزایش ۸۰ درصدی دسترسی مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر به دارو و خدمات، به صفر رساندن میزان اسید اشباع در روغن‌های خوراکی، کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و افزایش ۲۰ درصدی دسترسی به درمان در بیماری‌های مبتلا به روان پریشی 13 هدفی هستند، که ایران برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر دنبال می‌کند.
سیاست‌ها و اقدامات وزارت بهداشت در مورد ایدز
محمدمهدی گویا، مدیر مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست با اشاره به سیاست‌های وزارت بهداشت سیاست در برنامه چهارم استراتژیک کشوری در باره ایدز عنوان کرد: در این برنامه تمام بخش‌های درگیر توسعه کشور، مشارکت داشته‌ و وظیفه هر سازمانی برای اطلاع رسانی، پیشگیری و همچنین درمان این بیماری مشخص است.
وی افزود: بر این اساس ما هدف‌گذاری کرده‌ایم که 90 درصد مبتلایان به این بیماری را تا سال 2020 شناسایی تحت درمان قرار داده و اطمینان پیدا کنیم که درمان این افراد مؤثر است؛ از این برنامه به عنوان برنامه 90-90-90 از آن یاد می‌شود.
وی مداوای 13 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و عنوان کرد:در حال حاضر 13 هزار نفر را شناسایی کرده‌ایم و همه آنها تحت درمان قرار دارند، در حدود 40 درصد آنها آزمایشاتی را انجام داده‌ایم و اطمینان حاصل شده است که درمانشان کامل بوده است.
گویا با اشاره به سیاست پیشگیری انتقال ویروس از مادر به کودک تصریح کرد: بر اساس این سیاست مادرانی که دارای رفتارهای پرخطر هستند را شناسایی کرده و درمان آنها را در دوران بارداری پیگیری می‌کنیم و در صورت ابتلا به این عفونت موارد لازم انجام می‌شود. زایمان این مادران در شرایط ویژه صورت می‌گیرد و پس از زایمان نیز درمان ادامه دارد، کودکان آنها نیز تحت درمان و مراقبت هستند، خوشبختانه آماری که در این زمین داریم در سطح جهان خیره کننده است، به طوریکه 93.5 درصد کودکانی که از مادران مبتلا به HIV به دنیا آمدند، به دنبال اقداماتی که برای آنها انجام شده، پس از تولد سالم بودند.
گویا در رابطه با دارو‌های ایدز نیز عنوان کرد: سیستم درمانی ما بازنگری شده و مطابق آخرین روش‌های روز دنیا انجام می‌شود، بخش قابل توجهی از داروی ضد ایدز نیز در داخل کشور تولید می‌شود. در مورد بخشی هم که خارجی است، دارو به اندازه کافی موجود بوده و در این رابطه جای نگرانی وجود ندارد.
مدیر مرکز بیماری‌های بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با توقف فعالیت‌ اتوبوس‌های ایدز عنوان کرد: اتوبوس‌های ایدز کماکان به فعالیت خود در شهرستان‌های مختلف کشور ادامه می‌دهند، البته باید تاکید کرد که اطلاع رسانی کاری چند بخشی است که تنها بخشی از آن به وزارت بهداشت مربوط می‌شود. بخشی از اطلاع رسانی‌ها در مورد چنین بیماری‌هایی به سازمان‌هایی مانند بهزیستی ارتباط پیدا می‌کند. اگر هم جایی کمبودی وجود دارد به دلیل کمبود منابع مالی در این زمینه بوده است.
وی تأکید کرد: اتوبوس ایدز یکی از سیاست‌های موفق وزارت بهداشت بوده که همچنان ادامه دارد و از این جهت با مانعی مواجه نیستیم، اگر هم مانعی وجود داشته باشد قادر به برطرف کردن آن هستیم.در حال حاضر می‌توانیم اطلاعات دقیق دهیم که این اتوبوس‌ها کجاها فعالیت دارند و اظهارات مبنی بر توقف این فعالیت‌ها می‌تواند اظهار نظر سختی افراد تلقی شود.
اقدامات وزارت بهداشت در رابطه با کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده
مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به موضوع برخی بیماری‌ها در مناطق زلزله زده کرمانشاه عنوان کرد: یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله زده بود. ما با دو بازه زمانی فصل سرما و گرما در مناطق زلزله زده روبرو بودیم، به طوری که در فصل زمستان بابت بیماری‌های تنفسی به خصوص آنفلوآنزا نگرانی داشتیم. در این زمینه 25 هزار نفر از ساکنان مناطق زلزله زده که در معرض ابتلای شدید به این بیماری بودند علیه آنفلوآنزا واکسینه شدند.
وی ادامه داد: خوشبختانه موردی از آنفلوآنزای شدید و یا فوت به دلیل این بیماری در مناطق زلزله زده نداشتیم این موضوع یکی از دستاوردهای وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه محسوب می‌شود. در فصل گرما نیز خوشبختانه تا کنون طغیان بیماری واگیر نداشته‌ایم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به پیش بینی گسترش چند بیماری در فصل گرما از جمله بیماری‌های منتقله از آب و غذا مانند وبا و همچنین بیماری‌هایی نظیر سالک، مارگزیدگی، عقرب گزیدگی و حیوان گزیدگی پرداخت و عنوان کرد: برای بیماری‌های ناشی از آب و غذا چندین جلسه در سطح استان برگزار و اقدامات خوبی در رابطه با آب آشامیدنی و مصرفی مناطق زلزله زده صورت گرفته است.
وی ادامه داد: جمع‌آوری فاضلاب‌های روان، آب‌های سطحی که خواست وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بود خوشبختانه مورد حمایت استانداری قرار گرفت، البته در برخی از مناطق سرپل ذهاب کماکان به صورت جزئی این موارد باقی است اما نسبت به بعد از زلزله، خطر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که امیدواریم در طول تابستان این وضعیت ادامه یابد.
گویا در رابطه با بیماری سالک نیز عنوان کرد: مهمترین کار در این زمینه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی است که کاری سخت و زمانبر بوده و به سادگی قابل انجام نیست، به طوریکه در زلزله بم شاهد بودیم که آواربرداری چندین سال به طول انجامید اما در مناطق زلزله زده کرمانشاه بین 75 تا 80 درصد کار آواربرداری انجام شده است و به این ترتیب بخش عمده نگرانی‌ها برطرف شده است.
گویا یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت در رابطه با کنترل سالک را برنامه جونده‌کشی دانست و گفت: این جوندگان مخزن بیماری سالک هستند، در کنار این برنامه سم پاشی علیه حشرات نیز صورت گرفته است. با وجود آنکه بیماری سالک در سرپل ذهاب بیماری بومی بود اما خوشبختانه به دنبال اقدامات صورت گرفته موارد سالک را در این مناطق حتی در حد انگشتان دست نیز نداشتیم. همچنین فوت ناشی از عقرب و مارگزیدگی نداشتیم و سرم ضد مار و ضد عقرب به میزان کافی در مراکز درمانی مناطق زلزله زده توزیع شده است.در مجموع تا این لحظه طغیانی از بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله زده نداشتیم.
فوت یازده نفر در اثر مصرف قارچ‌های سمی
مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به وضعیت مصرف قارچ‌های سمی در استان‌های غربی کشور پرداخت و عنوان کرد: افزایش میزان بارندگی‌ها در رویش این قارچ‌ها بسیار موثر است. باید تاکید کنم که این مسمومیت‌ها صرفا به دلیل مصرف قارچ‌های وحشی که به صورت خودرو در مناطق جنگلی و کوهستانی رشد می‌کنند و ارتباطی با قارچ‌های خوراکی فروشگاه‌ها که برچسب دارند، ندارد.
وی بیان کرد: نباید به قارچ‌های مناطق جنگلی و صحرایی یا قارچ‌هایی که توسط دستفروش‌ها به فروش می‌رسند اعتماد کرد. شکل ظاهری این قارچ‌ها نمی‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که به لحاظ خوراکی سالم هستند. حتی شناسایی قارچ‌های سمی از خوراکی برای متخصصان نیز بسیار سخت است. ممکن است برخی محلی‌ها بگویند که این قارچ‌ها را می‌شناسند اما نباید به هیچ وجه به این حرف‌ها اعتماد کرد. توصیه اکید وزارت بهداشت آن است که قارچ‌ها را به صورت بسته بندی شده و از فروشگاه‌ها و مراکز خرید تهیه کنید.
وی با بیان اینکه این مسمومیت تاکنون بیش از 800 نفر را روانه بیمارستان‌ها کرده است؛ گفت: مسمومیت ناشی از این قارچ‌ها نیز سه مرحله دارد. در مرحله اول علائم بیماری طی 6 ساعت تا سه روز پس از مصرف ظاهر می‌شود که معمولا یک سری علائم گوارشی شامل تهوع، گاهی اسهال‌های حجیم است. این موارد با درمان ساده علامتی برطرف می‌شوند اما ممکن است بعد از 24 ساعت تا حداکثر چهار روز مرحله دوم بیماری شروع شود. البته اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در همان مرحله اول درمان می‌شوند.
گویا ادامه داد: در مرحله دوم مسمومیت با قارچ علائم تهوع ادامه داشته و به تدریج زردی ظاهر و فعالیت کبد تا حدودی مختل می‌شود، افرادی که به این مرحله از بیماری می‌رسند باید بستری شده و تحت نظر قرار گیرند. معمولا این مرحله سه تا چهار روز به طول می‌انجامد. معدودی از این افراد نیز وارد مرحله سوم بیماری که شامل نارسایی شدید کبد و در برخی موارد بیماری‌های کلیوی است، می‌شوند به طوریکه ممکن است حتی نیاز به پیوند داشته باشند و یا جان خود را از دست بدهند.
گویا در پایان گفت: پروتکل درمان این بیماری تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است. باز هم تاکید می‌کنم که این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد و درمان آن درمان علامتی است. تا کنون نیز 11 نفر به دلیل مسمومیت با قارچ فوت کردند. حدود 220 تا 230 نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. سه نفر هم پیوند کبد شده اند.

انتهای پیام

captcha