طرح آرمان‌شهر، طرحی جامع به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی است
کد خبر: 3716829
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
محمودی:

طرح آرمان‌شهر، طرحی جامع به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی است

گروه فرهنگی - رئیس مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی استان چهارمحال و بختیاری و مسئول طرح آرمان‌شهر مهدوی گفت: طرح آرمان‌شهر، طرحی جامع به‌منظور کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی است.

 

طرح آرمان‌شهر، طرحی جامع به‌منظور کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی است

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، جواد محمودی، رئیس مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی چهارمحال و بختیاری است. خبرگزاری ایکنا باهدف معرفی سوابق و فعالیت‌های فرهنگی آقای محمودی مصاحبه‌ای با وی انجام داده است که بخش اول آن تقدیم حضور مخاطبان می‌شود.
لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.
جواد محمودی هستم، متولد ۱۳۶۴ و کارشناسی نرم‌افزار دارم. البته در حوزه‌های مختلف پژوهش‌هایی داشته‌ام و تخصص‌هایی جدای از مدرک تحصیلی باعلاقه‌ای که داشته‌ام کسب کرده‌ام ازجمله طراحی و گرافیک، فیلم‌سازی، مستندسازی و در حوزه‌های علوم انسانی و جنگ نرم هم پژوهش‌هایی داشته‌ام.
از کی فعالیت‌های فرهنگی را آغاز کردید؟
خب من مثل خیلی‌های دیگه در خصوص موضوعات اجتماعی و اتفاقاتی که در زندگی روزمره پیش می‌آمد، دغدغه‌های زیادی داشتم و برای این اتفاقات مهم، از دوران نوجوانی صورت شخصی پیگیر یک سری کارها بودم و روزبه‌روز که جلوتر آمدیم بُعد اجتماعی پیدا کردم و دگراندیشی و به نفع دیگران فکر کردن و به فکر اصلاح خود و جامعه بودن هم برایم مهم شد. در دوران راهنمایی مثل همه برای من هم بلوغ فکری ایجاد شد و خدا رو شکر در جریان‌های مذهبی و بسیج، وارد شدم و ازآنجا هم به دنبال بهینه کردن اتفاقات افتادم و از آن موقع تا به امروز فعالیت‌های فرهنگی شکل‌گرفته ولی بدون سازمان‌دهی و به این شکل که شیرازه و شاکله‌ی خاصی نداشت، فقط هدفمان ایجاد یک ساختار خوب بود و آن‌هم به خاطر ویژگی‌های شخصی بود که داشتم و این هم به خاطر حساسیت بالایی بود که داشتم، چون از همان کودکی منطق و نظم برای من خیلی مهم بود. تا اینکه وارد دانشگاه شدم و در دانشگاه آن روحیه‌ی پرسشگری و مطالبه گری برای همه اتفاق می‌افتد و برای من هم خیلی بیشتر نمود پیدا کرد اما به‌صورت رسمی و اینکه احساس کنم در جامعه یک نقش داشته باشم و به شکل جدی ورود پیدا کنم، تقریباً آخر دهه ۸۰ بود.
دقیقه چه سالی؟
نمی‌توانم سال مشخصی را اعلام کنم اما زمانی که وارد یک سری موضوعات اجتماعی شدیم بدون تحقیق وارد یک سری برنامه‌های فرهنگی شدم و کم‌کم شکل گرفت و خدا رو شکر اتفاق خوبی رقم خورد و در همکاری هایی که با سازمان تبلیغات اسلامی داشتم، کانون فرهنگی را به ثبت رساندم و ثبت این کانون هم به پیشنهاد خود سازمآن‌هم بود، این هم به خاطر برنامه‌های شاخص و محوری بود که به‌صورت غیر رسمی انجام می دادیم، اما مطالعات و برنامه‌های شخصی که خودم داشتم، من را به این سمت برد که سَمت مطالعاتی برم که شاید عده ای خط قرمز ببینندشان، حتی برای من دردسر هایی هم داشت مثلا در حوزه های دشمن شناسی، جنگ نرم و صهیونیست پژوهی و رسانه و چیز هایی که شاید آن سال ها مد و مطرح نبود و اگر جایی مطرح می کردیم یک نگاه امنیتی به ما می کردند. الآن‌همان فعالیت ها جدی تر شده و روزبه‌روز هم که جلو آمدیم با بروز معضلات اجتماعی بین المللی و حتی ویژه تر در درون کشور و اتفاقاتی که در حوزه های مختلف رقم می خود ما را به این وا می داشت که باید فعالیت‌های بهتری داشته باشیم.
در حال حاضر چه سِمت های دارید و چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنید؟
از نخستین مسئولیت های من عضویت در هیئت فوتبال شهرستان هست که در این مدتی که عضو بودم آسیب هایی دیدم که باعث شد مسیرم را جدا کنم و در ادامه مسئول کانون فرهنگی تبلیغی پرسمان را داشتم و در ادامه یعنی در سال ۹۴ رئیس مجمع کانون های فرهنگی تبلیغی استان شدم. بعد از انتصاب به‌عنوان رئیس مجمع کانون های فرهنگی تبلیغی استان به مجمع عالی کانون های فرهنگی تبلیغی کشور دعوت شدم و با اینکه رغبتی برای عضویت در این مجمع نداشتم به خاطر اینکه فعالیت‌های استانی که داشتیم بسیار وقت گیر بود و زمانی برای شرکت و عضویت در مجمع عالی نداشتم اما در همان ابتدا با طرح ها و برنامه‌هایی که ارائه دادیم دوستانی که در مجمع عالی شرکت داشتند ما را مورد لطف قرار داده و در همان نشست های ابتدایی سمتی تحت عنون مسئول امور اداری و مالی مجمع را به بنده محول کردند که پیگیری طرح ها، اعتبارات و هماهنگی بین کانون های دیگر و تدوین آیین نامه را به بنده واگذار کردند. سال بعد یعنی در سال ۹۶ به‌عنوان دبیر مجمع عالی به اتفاق اعضا انتخاب شدم و تا به امروز مشغول به فعالیت در این مجمع هستم.
به دنبال این فعالیت ها آن چیزی که خیلی مهم تر بود اتفاق افتاد و طرحی را ارائه دادم که بدون هیچ گونه حاشیه ای و با کمترین فاصله زمانی پذیرفته شد که این طرح با عنوان شبکه بزرگ آرمانشهر به تمام کشور ابلاغ شد ولی قبل از آن و منشأ و دلیل اینکه این طرح و این شبکه راه اندازی شد، فعالیت‌های من در بحث جنگ نرم و دشمن شناسی بود که در چند دانشگاه به مدت سه الی چهار سال برنامه‌های کارگاهی و سخنرانی برگزار می کردم و در این مراکز علمی به‌صورت ویژه صحبت می کردم. طرح مرکز بررسی جنگ نرم کشور ایجاد شد و به دنبال این طرح، طرح آرمانشهر برای تکمیل ارائه و معرفی شد و برای این دو طرح هم حکم انتصاب رئیس مرکز بررسی جنگ نرم کشور و مدیر شبکه بزرگ آرمان شهر را دریافت کردم.
کانون فرهنگی تبلیغی پرسمان از کی فعالیت خود را آغاز کرد؟
البته قبل از شکل گیری و ایجاد کانون فرهنگی پرسمان فعالیت‌های فرهنگی ما انجام می شد ولی به‌صورت رسمی نبود، چون آن زمان دانشجو بودیم و بسیاری از دانشجو ها علاقمند بودند که با بنده تعاملات بیشتری داشته باشند و مشاوره و مشورت بگیرند و مطالباتی هم داشتند، به خاطر همین علاقه و پیگیری ها، اقدام به راه اندازی کانونی تحت عنوان پرسمان کردیم. ما از سال ۱۳۸۹ با اداره کل تبلیغات اسلامی همکاری داشتیم و برنامه‌های مهم، شاخص و محوری که نیاز به برنامه ریزی اجرایی داشت و محتوای آنها مهم بود و با حیطه ی کاری ما هم هماهنگ بود مثل ادیان و فرق، دشمن شناسی، رسانه و از این قبیل موارد را برگزار می کردیم، به خاطر همین همکاری ها پیشنهاد ثبت کانون از طرف خود سازمان تبلیغات اسلامی به ما داده شد و پیرو همین پیشنهاد کانون فرهنگی تبلیغی پرسمان ثبت شد و فعالیت‌های رسمی این کانون از سال ۹۲ ـ ۹۱ شروع شد.
چند نفر عضو داشته و دارید؟
در ابتدا نزدیک به ۲ الی سه هزار عضو غیر رسمی و غیر مستقیم داشتیم و به خاطر پراکندگی فعالیت ها و زیاد شدن برنامه ها کانون ها و گروه های بسیاری از شاکله‌ی کانون فرهنگی پرسمان شکل گرفتند و در حال حاضر هم مشغول به فعالیت‌های فرهنگی یا قرآنی هستند. در حال حاضر علاوه بر اعضای غیر مستقیم، ۲۰ نفر عضو اصلی داریم که برنامه ها را در دانشگاه هاو مراکز علمی پیگیری می‌کنند تا اینکه مجمع عالی کانون های فرهنگی تبلیغی شکل گرفت و به خاطر مشغله ی زیاد و مباحث آرمان شهر و مرکز راهبردی جنگ نرم، کانون پرسمان تقریباً به سایه رفته اما به این شکل نیست که گفته شود فعال نیست، الان برنامه‌هایی که داریم به‌صورت مستمر بین هر سه حوزه یعنی کانون، مجمع و آرمانشهر برگزار می‌شود و این هم به دلیل این است که هدف من این نیست که این مجموعه ها را گسترش و بزرگ کنم بلکه هدف این است که این مجموعه ها کمک کنند به فرهنگ سازی و تقویت بنیه های فرهنگی در جامعه و در اصل هر کدام که بتواند بهتر ورود پیدا کند و فعالانه تر کار را پیش ببرد، رأس کار قرار می گیرد.
شبکه آرمان شهر از کی و چرا ایجاد شد؟
بله همان طوری که قبلا هم عرض کردم ما در مرحله ی اول طرح مرکز بررسی جنگ نرم را ارائه دادیم در حوزه ی برگزار کارگاه ها و کلاس های مختلف، سخنرانی ها و همایش ها بود و نهایتا یک سری تولید محتوا، اما زمانی که بر اثر تجربه ای که در دانشگاه ها و جاهای مختلف دیگر داشتیم دیدیم که مباحثی که در مورد دشمن شناسی مطرح می‌شود شنونده های خوبی داشت و برای مخاطب هم جالب و تعجب برانگیز است، اما اثر گذاری که باید داشته باشد را ندارد و نتیجه بخش هم نیست و حتی بعد از گذشت چند روزی به فراموشی سپرده می‌شود و وقتی از این قبیل مباحث را جای دیگر می شنوند و یا برای آنها مطرح می‌شود، می‌گویند می دانیم، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این قبیل سخنرانی ها و مباحث گفتمانی هیچ نتیجه ی قابل قبولی را به بار نمی آورد. علت این مسئله هم این بود که معضلات و مشکلات دیگری هم برای مخاطب ما وجود دارد و هر شخص ابعاد مختلف دیگری هم دارد، ما صرفا تمرکزمان بر این موضوع بود که این فرد را در حوزه ی مثلا معارف و آگاهی اخلاقی روی آن کار و فعالیت کنیم اما دیدیم که مثلا همان مخاطب اقتصادش مشکل دارد، اشتغالش مشکل دارد، در جامعه یک سری اختلافات بین این فرد و افراد دیگر وجود دارد که زندگی اش را تحت الشعاع خود قرار می دهد، مباحث شادابی و نشاط در جامعه برای این فرد به درستی شکل نگرفته و یا بعضا اصلا چنین مقوله ای را در زندگی خود به خاطر مشکلاتی که اشاره شد، ندارد، به همین دلیل ما طرحی را مطرح کردیم که همه ی جامعه را با همه ی ابعاد اجتماعی که دارند مورد بررسی قرار می دهد و این طرح با عنوان آرمان شهر متولد شد.
البته این طرح از قبل هم بود و چیزی نیست که ما الان بگوییم تازه متولد شده است، نه! بلکه آرمانشهر احیا شد ولی تحت یک شبکه و شخصیت حقیقی یا حقوقی و وجودی در حال نشان دادن خود است، در عین اینکه ما باید این را مد نظر خود قرار دهیم که این چیزی که تحت عنوان آرمان شهر معرفی می‌کنیم همان اسلام ناب محمدی (ص) است و این تفکرات در حال اجرا و مصداق پیدا کردن و عینیت پیدا کردن است، طرح ها و برنامه‌های برنامه ریزی شده ی اجرایی در آن تعریف می‌شود، صرفا شعار نیست و صرفا مبانی اسلامی در قالب احادیث مطرح نمی شود و قصد ما برنامه ریزی به منظور عملیاتی شدن این تفکرات است. طرح مرکز بررسی جنگ نرم کشور را مطرح و اشاره فرمودید، در این باره هم توضیحاتی بیان کنید. این مرکز به یک شکلی زیر مجموعه ی آرمان شهر است اما علت اینکه به‌صورت مجزا شکل گرفت و مطرح شد، این است که اولا حوزه ی تخصصی بنده و بحث جنگ نرم است و دوم اینکه در حوزه های مختلف صهیونیست پژوهی، بحث بیوتروریسم، بحث رسانه و فضای مجازی و و و موارد مختلف دیگری که تقریباً همه ی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی یک نفر را پوشش می دهد چون دشمن در تمام ابعاد در حال کار کردن است. سوم و دلیل دیگر این که ما بحث دشمن شناسی را که در حال کار کردن هستیم، بحث ورود آن در زندگی است و باید گفت این مسئله را در بین مسئولین و نهاد ها و... غافل شدیم و همه ی نگاه ها معطوف به این است که وقتی صحبت از دشمن می‌شود همه آن را در خارج از مرزها جستجو می‌کنند ولی دشمن در داخل و در بین خود ما هم وجود دارد و درون جامعه ی ما نفوذ کرده و من می توانم در تمامی ابعاد جامعه این را ببینم چه در فرهنگ، چه در هنر و اقتصاد، زندگی، خانواده، ازدواج، رسانه، کودکان، مدارس و همه موارد دیگر دشمن ورود پیدا کرده است. این که ما به‌صورت تخصصی با عنوان مرکز بررسی جنگ نرم در حال فعالیت هستیم برای رصد جدی تر این موضوع است.
کانون های فرهنگی تبلیغی عهده دار تقویت بنیه های فرهنگی در جامعه هستند

captcha