خوشبختی واقعی در گرو ایمان به خداست
کد خبر: 3717498
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

خوشبختی واقعی در گرو ایمان به خداست

گروه اجتماعی- یک استاد علوم تربیتی گفت: اسلام اوج خوشبختی را رسیدن به حضرت حق می‌داند، در واقع ایمان به خدا به معنای امنیت و آرامش و خوشبختی است.

خوشبختی واقعی در گرو ایمان به خداست

رضاعلی نوروزی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با معنا و فلسفه خوشبختی از منظر اسلام، اظهار کرد: اسلام فلسفه خوشبختی را در ایمان، تقوا و قرب الهی می‌داند، یعنی رسیدن به جایگاهی که اوج کمال و پیوستن به حضرت حق است. اما برخی سعادت را در خوشی‌ها بودن و بعضی دیگر خوشبختی را بی‌توجهی به دنیا معنا می‌کنند.
وی ادامه داد: اسلام اوج خوشبختی را رسیدن به حضرت حق می‌داند، در واقع ایمان به خدا به معنای امنیت و آرامش و خوشبختی می‌باشد. سالم بودن جسم به معنای داشتن امنیت و حرکت روح به سمت خدا به معنای داشتن این نوع خوشبختی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها درک درستی از خوشبختی ندارند، خاطرنشان کرد: بسیاری تصور می‌کنند که به دنیا آمده‌اند تا کار کنند و خرج زندگیشان را فراهم کنند و در این راه برای رسیدن به مسائل غیر ضروری تلاش زیادی انجام می‌دهند؛ تلاشی که سلامتی‌شان را از آنان خواهد گرفت، و بعد برای بازگشت سلامتی‌شان فعالیت می‌کنند.
نوروزی گفت: زندگی آرام در این زمانه با وجود تلاش برای رسیدن به مسائل غیر ضروری از بین رفته و باعث شده که انسان نتواند به اندازه کافی به نیازهای جسم و روحش توجه کند که این مسئله در رسیدن به خوشبختی چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.
این استاد علوم تربیتی افزود: اولین گام در رسیدن به خوشبختی داشتن یک تعریف درست از آن است. زندگی ما امروزه به سمت تبرج، تبختر و مادی گرایی رفته؛  اسلام می‌گوید ما برای شما زوج‌هایی آفریدیم تا کنار هم آرامش داشته باشید. اما خانواده‌های ما این روزها آرامش ندارند، از همان زمان عروسی با نگرانی راجع به کیفیت جشن، وسایل زندگی و مسائل دیگر، آرامش از خانواده دور می‌شود.
وی تصریح کرد: ما برای این کار می‌کنیم که از حداقل‌ها بهره‌مند شویم و برای این درس می‌خوانیم که مسیر زندگیمان را پیدا کنیم. برای این عبادت می‌کنیم که به خدا نزدیک شویم. تعریف این موارد امروزه تغییر پیدا کرده و این تغییر آرامش را از زندگی‌ها گرفته است.
نوروزی گفت: ما باید مسیر درستی از خوشبختی را برای خود تعریف کرده و به دنبال آن برویم. البته گاهی می‌دانیم نباید دنبال بعضی کارهای نادرست برویم، اما می‌رویم، پس باید همواره مواظب باشیم مسیر درست را گم نکنیم. اگر کسی در مسیر خوشبختی واقعی قرار گیرد هرگز آن را گم نمی‌کند، پس کسانی که از آن گمراه می‌شوند، در مسیر درست قرار نگرفته‌اند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان برای رسیدن به رضوان الهی همواره خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود می‌داند و در چنین شراطی هرگز به سمت آلودگی‌ها نخواهد رفت. در غیر این صورت انسان گمراه شده و به خود و دیگران آسیب می‌رساند و از مسیر خوشبختی دور می‌شود.
وی اضافه کرد: خوشبختی کاذب تلاش بیش از حد برای رسیدن به امکانات غیرضروری این دنیا است. البته داشتن بعضی از حداقل‌ها هم لازم می‌باشد، اما مثلا لازم نیست حتما صاحب خانه باشیم، با اجاره نشینی هم می‌توان آرامش داشت. اسلام ایمان را لازمه خوشبختی می‌داند. ایمان یعنی به اراده خدا اعتماد داشته باشیم و حرص بی‌مورد برای دنیا نزنیم.
وی گفت: متاسفانه ایمان و اعتماد به خدا در دنیای امروز گم شده است و ما به جای خدا از بندگان خدا می‌خواهیم که به ما کمک کنند و اراده خدا را نادیده می‌گیریم. باید به خدا ایمان داشته باشیم و برای رسیدن به خواسته‌ها به درستی تلاش کنیم. خدا می‌گوید اگر قرض‌الحسنه بدهید من دو برابر آن را به شما بازمی‌گردانم، اگر انفاق کنید چند صد برابر آن را به شما بازمی‌گردانم. اگر ما به این مسائل اعتقاد داشته باشیم، خوشبختی واقعی را درمی‌یابیم.

انتهای پیام

captcha