تبیین مبانی نظام سلامت در اسلام
کد خبر: 3718165
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱

تبیین مبانی نظام سلامت در اسلام

گروه سلامت ــ در نشست نظام سلامت در اسلام مبانی و ویژگی‌های سلامت از منظر دین تببین شد.

تبیین مبانی نظام سلامت در اسلام
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست نظام جامع سلامت در اسلام با حضور غلامرضا نورمحمدی عضو‌هییت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران رئیس گروه پزشکی و تغذیه مؤسسه احکام امشب ۶ خرداد ماه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.
نورمحمدی در این نشست با بیان اینکه پزشکی ابتدا به شکل درمان آغاز شد و سپس به پیشگیری رسید عنوان کرد:در دنیا از ابتدای تاریخ در علم دو جریان داریم یک مکتب بر اساس سکولاریسم و‌دومی نظام دینی است؛ که نظام سکولار در طب هم نفوذ کرده است.
وی ادامه داد: ما در نظام دینی روایات و سنت مکتوب داریم و کنار این دو آیات را داریم در نظام هستی مدون هستند، این‌ها منابع نظام جامع سلامت در اسلام هستند.
وی با اشاره به تدوین سه کتاب در حوزه قرآن و سلامت عنوان کرد: ازمجموع آیات چهارده بعد سلامت استخراج شد، سلامت معنوی نقش زمین دارد که اقمار دیگر باید دوران بگردند. بدیهی‌ترین سلامت، سلامتِ جسمی است در ادامه سلامت جنسی، محیط فرهنگی، سیاسی، روانی و اجتماعی مطرح شد و پس از آن نیز سلامت معنوی امکان بروز یافت.
نورمحمدی گفت: سلامت معنوی سلامت ضمیر ماست و بقیه باید با محوریت این باشند. تمام این بسته به سمت سلامت اخروی حرکت می‌کنند.
وی افزود: بر این اساس نظام جامع سلامت در اسلام اهدافی که دارد در دو بخش عمومی و اختصاصی است، عبودیت نیز در نظام سلامت اسلامی یک‌هدف علم است و کنار این عبودیت اهداف ریز دیگر داریم. در مبانی نیز مبانی خاص و عام مطرح شده است. اولین چیز این است که بدانیم چه چیزی هستیم و در ادامه اینکه به‌دنبال چه چیزی هستیم هدف آفرینش هستی به هدف آفرینش ما گره خورده است و این دو به هدف سلامت گره خورده‌اند.
وی تأکید کرد: مبانی خاص سلامت اسلامی، جامع نگری، کل نگری، سلامت نگری، تفاوت نگری و نفی ماشین‌انکاری که باید در پزشکی حذف شود.

نورمحمدی یادآور شد: بسیاری از مواد غذایی شاید حلال باشد، اما طیب نیست در صورتی که در قرآن اصل حلال طیبه بیان شده است. قلمرو نظام سلامت اسلام فراتر از زیست مسلمانان و زیست دنیوی است. در زیست دنیوی و اخروی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha