مرحله نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» برگزار شد/ معرفی برترین ها
کد خبر: 3719533
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹

مرحله نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» برگزار شد/ معرفی برترین ها

گروه مسابقات ــ مرحله نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» ساعتی پیش به میزبانی بخش جهاددانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار و برترین های این دوره از مسابقات معرفی شدند.

مرحله نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» برگزار شد/ معرفی برترین ها

به گزارش ایکنا؛ مرحله نهایی مسابقه ملی دانشجویی «قرآن؛ چلچراغ علم» امروز، 11 خردادماه از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.
در این بخش از مسابقات که در سه بخش برگزار شد متسابقان به سؤالاتی که برای آنها در نظر گرفته شده بود پاسخ دادند. در بخش اول به ترتیب برای هر یک از متسابقان واژه ای از یک آیه خوانده و آنها باید منظور از واژه مورد نظر در آیه قرائت شده را بیان می کردند.
در بخش دوم نیز مجری برنامه آیه از قرآن را برای هر یک از متسابقان مرحله نهایی این مسابقات قرائت و آنها باید داستان و در واقع شأن نزول آن را ارائه می کردند. که به ترتیب متسابقان به داستان هایی نظیر داستان حضرت مریم(س) و مادر بزرگوار ایشان و نذری که صورت گرفته بود و اینکه مادر حضرت مریم(س) نذری کرده بودند که اگر خداوند به وی پسری عنایت کند آن را برای خدمتکاری معبد بفرست و پس از آنکه فرزندش به دنیا آمد و دختر بود و به دلیل اینکه فرستادن دختر به معبد و خدمتگزاری در آن زمان باب نبود نامش را مریم «خدمتگزار معبد» نامید تا دینش را به نخوی ادا کند و همچنین به داستان حضرت زکریا و فرزند ایشان حضرت یحیی اشاره شد که در این داستان حضرت زکریا از خداوند می خواهد که یک نشانه و رمزی را به وی نشان دهد و خداوند نیز قبل از تولد حضرت به ایشان می فرماید که باید خود را آماده کنی و عبادتت را به جای آوری تا خواسته تو را برآورده کنم که حضرت زکریا نیز همین اعمال را انجام و پس از به دنیا آمدن حضرت یحیی به مدت سه روز ایشان قدرت تکلم نداشته و تنها از طریق ایما و اشاره صحبت می کردند و همان شد تا ایشان پی به رمز و نشانه ای که از جانب خداوند رسیده بود، پی برد. این لطف خداوند و رمز و اشاره ای که عنایت فرمودند نیز در زندگی حضرت یحیی نیز نمود پیدا کرد و ایشان نیز برای هدایت قوم خود با رمز و اشاره صحبت می کردند.
بخش سوم این دوره از مسابقات به این شکل بود که مجری برنامه برگه هایی را در اختیار متسابقان قرار می داد و بر طبق سوره نبأ و جزء 30 قرآن باید سؤالاتی با مضمون(سیاق بندی آیات این سوره، هرف از سیاق بندی آیات و هدف نهایی از نزول این سوره) پاسخ می دادند.
به این ترتیب و برگزاری مرحله نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» برگزار و برترین های این مسابقه معرفی شدند که به ترتیب اعظم شعبانی نفر اول(مبلغ ۷۰۰ هزار تومان)، حدیثه معافی نفر دوم(مبلغ ۵۰۰ هزار تومان) و حسین افسر دیر نفر سوم(مبلغ ۳۰۰ هزار تومان) انتخاب شدند.
بنابراین گزارش، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی امسال در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم میزبان برگزاری مسابقه ملی دانشجویی «قرآن؛ چلچراغ علم» بود. در مرحله مقدماتی این مسابقه، ۱۲ نفر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند که مرحله نیمه نهایی در سه گروه و روز متفاوت برگزار شد و در هر گروه یک نفر به مرحله نهایی صعود کرد. مراحل این بخش در سه مرحله به این شرح است: مرحله اول سه سؤال تستی ۵ امتیازی برای هر نفر طرح می‌شود؛ در مرحله دوم هر نفر یک آیه ۱۰ امتیازی قرائت کرد و از متسابق بیان داستان مذکور آن آیه درخواست شد و در مرحله سوم یک موضوع ۱۰ امتیازی نظیر انفاق، نماز، روزه، وضو بیان شده و از متسابق جهت قرائت یک آیه در این موضوع درخواست شد.
فرزانه صنعتگر، زهرا کریم‌نژاد، بتول آل‌صادق و حسین افسردیر شرکت‌کنندگان گروه دوم مرحله نیمه نهایی بودند که ۸ خردادماه با هم به رقابت پرداختند که پس از اتمام سه مرحله این بخش با رای هیئت سه نفره داوران، حسین افسردیر به مرحله بعد راه پیدا کرد. در این مسابقه بتول آل‌صادق ۸۲ امتیاز، فرزانه صنعتگر ۳۲ امتیاز، زهرا کریم‌نژاد ۲۹ امتیاز و حسین افسردیر ۸۸ امتیاز کسب کردند.
یادآور می‌شود، بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا ۱۴ خردادماه و از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلی امام خمینی(ره) برپا است.
انتهای پیام

 

captcha