تب و تاب روز سوم بزرگترین استارتاپ قرآنی کشور/ ارزیابی ایده‌پردازان و مشاوران کارآفرینی از«طلوع برکت»
کد خبر: 3719546
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
ایکنا از نمایشگاه قرآن گزارش می‌دهد؛

تب و تاب روز سوم بزرگترین استارتاپ قرآنی کشور/ ارزیابی ایده‌پردازان و مشاوران کارآفرینی از«طلوع برکت»

گروه اقتصاد ــ سومین روز از رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت» به همت مرکز رشد جهاددانشگاهی و با حضور فعال ایده‌پردازان خلاق و مشارکت مشاوران کارآفرینی در نمایشگاه قرآن برگزار شد؛ تا ساعات پیش رو برترین‌های استارتاپ قرآنی کشور معرفی می‌شود.

تب و تاب روز سوم بزرگترین استارتاپ قرآنی کشور/ ارزیابی ایده‌پردازان و مشاوران کارآفرینی از«طلوع برکت»

به گزارش ایکنا؛ سومین و آخرین روز از رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت» به همت مرکز رشد جهاددانشگاهی و با محوریت آموزش تجربه‌محور کارآفرینی اسلامی، جمعه 11 خردادماه از ساعت 16 الی 21 برگزار شد و ایده‌پردازان خلاق و جوان قرآنی با بهره‌گیری از مشاوران مجرب کارآفرینی به تکمیل ایده‌پردازی خود در قالب مدل کسب و کار اسلامی پرداختند.

در روز پایانی این رویداد که بر محورهای؛ گردشگری و توریسم، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای، سلامت و محصولات غذایی حلال، وب و اپلیکیشن و تولید محتوای چندرسانه‌ای متمرکز است، سعید عباسی کارآفرین برتر کشور و مدرس گرافیک به آموزش گرافیکی در قالب کارگاه آموزشی پرداخت و شرکت‌کنندگان سؤالات خود را مطرح کردند.

ایده‌های خلاق در بستر کارآفرینی تجربه‌محور

زهرا نیک صفت، ایده‌پرداز شرکت کننده در «طلوع برکت» و دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بیان کرد: با توجه به اینکه نوجوانان 12 تا 19 سال عمده وقت خود را صرف بازی‌های دیجیتالی و بازدید از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و از آن جایی که عمده محتوای فعلی در فضای مجازی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما سازگاری ندارد و بلکه مروج سبک زندگی غربی نیز هست، تصمیم داریم بازی‌هایی با محتوای سالم و امتیازهایی به شکل سکه طراحی کنیم تا بتوانند با آن سکه‌ها خرید و فروش کنند و مثلاً بتوانند به وسیله آن از محیط‌های ورزشی و ... استفاده کنند. به نظر من نقطه قوت «طلوع برکت» امکانات خوبی است که در اختیار ما قرار گرفته و حمایت‌هایی است که به زودی توسط مرکز رشد جهاددانشگاهی از گروه‌های برتر انجام می‌گیرد.

حاجی پروانه، کارشناس مدیریت کسب و کار، دیگر ایده‌پرداز شرکت‌کننده در رقابت‌‌های «طلوع برکت» بود که در حاشیه روز سوم این رویداد اظهار کرد: تاکنون تجربه شرکت در چهار استارتاپ را دارم اما این نخستین باری است که یک استارتاپ قرآنی را تجربه می‌کنم و معتقدم فضای قرآنی و اسلامی ما به نوآوری و خلاقیت نیاز دارد. ایده ما در این رویداد تهیه یک پکیج کامل برای برگزاری مراسم مذهبی در همه سطوح است که بحث قیمت و نیاز مشتریان را نیز در آن مدنظر قرار داده‌ایم. ویژگی منحصر به فرد این رویداد حضور مشاوران قوی همچون کاوه یزدی فرد در آن است و البته از نظر تایم و محل برگزاری اگر بازنگری صورت گیرد، بهتر است.

ارزیابی مشاوران کارآفرینی از استارتاپ قرآنی

یک از ویژگی‌های این دوره از استارتاپ قرآنی «طلوع برکت»، حضور پرتعداد و پرجنب و جوش مشاوران کارآفرینی در این رویداد است که به دعوت مرکز رشد جهاددانشگاهی به محل برگزاری رویداد در نمایشگاه قرآن آمده‌اند و به فعالیت مشغول اند، 10 مشاور تخصصی در حوزه آموزش مهارت‌های مختلف به گروه‌های ایده‌پرداز و خلاق قرآنی یاری می‌رسانند.

علی اکبر، کارشناس معماری و فعال کارآفرینی که به عنوان مشاور رویداد «طلوع برکت» فعالیت می‌کند، گفت: من همیشه منتقد رویدادهای استارتاپی مرکز رشد بودم اما در این دوره تصمیم گرفتم به عنوان مشاور در آن فعالیت کنم، احساس کردم نمی‌شود بیرون گود ایستاد و انتظار داشت که مشکلات حل شود، رویداد به دلیل اقتضائات محیطی مثل شلوغی نمایشگاه و روزه بودن ما و شرکت‌کنندگان، مشکلات فرمیک دارد اما از نظر محتوایی چنین رویداد‌های قرآنی در کشور خیلی کم داریم و باید کمک کنیم تا ظرف دو یا سه سال آینده، جایگاه خود را تثبیت کند. تاکید من این است که باید محتوای استارتاپ اسلامی در زمانی که پیش رو داریم نسبت خود را با اسلام دقیق بشناسد، صرف این که بازارهای جهان اسلام قابلیت و ظرفیت زیادی برای فعالیت اقتصادی دارند کفایت نمی‌کند.

الهه غلامی، کارشناسی ارشد گرافیک و مدرس دانشگاه و هنرستان که در رویداد قبلی «طلوع برکت» جزو شرکت‌کنندگان و گروه‌های برتر بود، به خبرنگار ایکنا گفت: در این رویداد استارتاپی در بخش منتورینگ و به عنوان مشاور داوطلب مشغول فعالیت هستم، در این زمان محدود، سادگی و انتخاب تصاویر مناسب را آموزش می‌دهم تا بتوانند ارائه خود را موثرتر انجام دهند و نظر داوران را به خود جلب کنند، از نظر فونت نیز ارائه گروه‌ها باید متناسب و چشم‌نواز باشد که به آن‌ها کمک می‌کنم. آنچه که به نظرم مهم بنظر می‌رسد این است که در این مرحله، اعداد و ارقام و قابلیت اجرایی داشتن مدل پیشنهادی چندان اهمیت ندارد زیرا همین که گروه‌ها بتوانند ایده و تخیل خود را با برنامه‌ای دقیق روی کاغذ بیاورند، پیشرفت خوبی حاصل می‌شود.
روز گذشته نیز حمید زادمهر، کارآفرین موفق کشورمان و از مشاوران «طلوع برکت» در حاشیه این رویداد به خبرنگار ایکنا گفت: هدف از برگزاری این رویداد استارتاپی، فعالیت آموزشی و ترویجی است و به کسانی که برای فعالیت اقتصادی در حوزه اسلامی و قرآنی علاقه‌مند هستند، تغییر نگرش و افق دید به وجود می‌آورد و نگاه‌ها در حوزه اسلامی برای کسب درآمد بسیار جهت‌دار می‌شود، همچنین گاهی افرادی نیز در این رویدادها شرکت می‌کنند که نیاز دارند ادبیات کارآفرینی و دایره وازگان تخصصی آن را بشناسند که در طلوع برکت این کار هم انجام می‌شود. البته در این رویداد سه روزه در حد سرفصل‌ها مطالب را مطرح می‌کنیم ولی همین هم به افراد شرکت‌ کننده، دید اصلی را می‌دهد و مهم‌تر از هر چیزی کار گروهی را می‌آموزد، زیرا برای کسی که مثلاً می‌خواهد در حوزه گردشگری اسلامی ایده‌پردازی خلاقانه انجام دهد و کارآفرینی موفقی را تجربه کند، بیش از هر چیزی کار گروهی اهمیت دارد.

استمرار «طلوع برکت» در نمایشگاه‌های قرآن کریم

مصطفی حسین پور، دبیر اجرایی رویداد «طلوع برکت» نیز در حاشیه روز سوم رقابت‌ها اظهار کرد: افراد شرکت‌کننده از محتوای ارائه شده و کار گروهی رضایت دارند و بعضی نیز معتقد اند این رویداد باید در سالنی برگزار شود که شلوغی محیط و صداهای موجود در نمایشگاه، تمرکز شرکت‌کنندگان را به هم نزند. این پیشنهاد را برای سال‌های آینده مد نظر قرار می‌گیرد و با توجه به نیاز جامعه به مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار اسلامی، ان‌شاءالله برگزاری این رویداد کارآفرین و موثر قرآنی را در فضای معنوی نمایشگاه قرآن ادامه می‌یابد.

یادآوری می شود؛ داوری میان ارائه گروه‌های ایده‌‌پرداز رویداد «طلوع برکت» از ساعت 21 الی 22 انجام می‌پذیرد و سپس مراسم اختتامیه با حضور مسئولان وزارت ارشاد اسلامی و جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha