تقدیر مهم ترین مسائل سال در شب قدر/ نقش دعا در تغییر مقدرات الهی
کد خبر: 3720656
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

تقدیر مهم ترین مسائل سال در شب قدر/ نقش دعا در تغییر مقدرات الهی

گروه معارف _ حجت الاسلام والمسلمین اکبری، کارشناس مسائل دینی گفت:در روایات اسلامی آمده است که دعا، می تواند قضای حتمی خداوند را دگرگون کند. برخی از مقدرات الهی قطعی است و شاید نتوان آن را تغییر داد، اما برخی دیگر را می توان با دعا دگرگون ساخت. پس دعا و استغاثه در این شب های با عظمت به درگاه خداوند قطعا در رقم خوردن مقدرات یک سال موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین الله رضا اکبری، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا، در رابطه با شب قدر گفت: اهمیت لیله القدر و شب زنده داری در این شب های با عظمت، با توجه نمودن در آیه سوم و چهارم سوره مبارکه قدر مشخص می شود، که خداوند می فرماید: « لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» شب قدر بهتر است از هزار ماه است. مفسرین هم منظور از بهتر بودن این شب از هزار شب طورى تفسير كرده اند که بهتر بودنش از حيث فضيلت عبادت را می رساند، و مناسب با غرض قرآن هم همين معنا است، چون همه عنايت قرآن در اين است كه مردم را به سوى خدا نزديك، و به وسيله عبادت زنده كند، و زنده دارى آن شب با عبادت بهتر است از عبادت هزار شب.

وی با بررسی ریشه کلمه قدر گفت: قدر که به معنای اندازه گیری می باشد و از ماده این کلمه حدود 121بار در قرآن استفاده شده که بسیاری از آن ها به معنای اندازه گیری است. به عنوان مثال در آیه سوم سوزه طلاق « قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا» که خدای متعال در آن می فرماید ما برای هر چیزی اندازه ای قرار داده ایم. یعنی هر چیزی در عالم طبق یک محاسبه دقیق الهی اتفاق می افتد. حتی انسان که نیاز بسیاری به آب دارد و بیشتر بدن انسان را نیز آب تشکیل داده است، و از طرفی بیشتر سطح زمین هم از آب دریا ها و اقیانوس ها تشکیل شده، خداوند این نیاز را بوسیله آب سطح زمین پاسخ داده است.

اکبری در ادامه به ذکر نمونه های مشابه پرداخت و اظهار کرد: این معنا در دیگر آیات قرآن مانند، آیه سوره 38 احزاب نیز تکرار شده است: « وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَقْدُورًا» ، یعنی امر خداوند به اندازه مشخص است، و در آیه 60 سوره واقعه بیان شده است: « نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ» حتی مرگ و هنگام آن نیز مشخص است، یعنی تمام انسان های کره ی زمین یک اجل معین دارند و مرگ آن ها باید در زمانی مقدر شود و هنگام این تقدیر شب قدر است. یعنی در این شب مشخص می شود که سال آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد. چه کسی زنده است و چه کسی فوت میکند، رزق مادی و معنوی و تمام مسائل مهم در شب قدر اندازه گیری می شود.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت شب زنده داری و دعا در این شب گفت: این تقدیر سرنوشت و اندازه گیری که به آن اشاره کردیم، در شب های قدر اتفاق می افتد. حال نقش ما در این میان چیست؟ همه ی  کار ها که بدست خداوند متعال است. «وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى»، آن کسی که اندازه گیری کرد و سپس هدایت کرد. حال ما شب قدر بیدار باشیم یا نباشیم تفاوت آن چیست؟ در روایات وارد شده است که دعا در این شب بسیار اثر دارد و در قرآن اهمیت و عظمت ویژه ای برای این شب قائل شده است. « تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ». این شب از هزار ماه بیشتر است، یعنی کسانی که در این شب، عبادت و شب زنده داری می کنند، عبادت هزار ماه و حتی بهتر از آن برایشان نوشته می شود و این تدبیر توسط ملائکه که از آسمان به زمین فرود می آیند صورت میگیرد چنانکه در ترجمه این آیه شریفه نیز آمده است:ملائكه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان نازل مى شوند، براى خاطر اينكه هر امرى را تدبير كنند.

وی در ادامه ی این گفت و گو با اشاره به نقش دعا در تغییر تقدیر الهی تصریح کرد: در روایات اسلامی آمده است که دعا، می تواند قضای حتمی خداوند را دگرگون کند. برخی از مقدرات الهی قطعی است و شاید نتوان آن را تغییر داد، اما برخی دیگر را می توان با دعا دگرگون ساخت. مثلا اگر قرار باشد در سال آینده از دنیا برود، یا روزی آن تنگ گرفته شده باشد و ... ولی فرد در این شب های با عظمت به درگاه خداوند دعا و استغاثه کند و از او کمک بخواهد و روزی پاک و عمر با برکت طلب نماید تا خداوند بر اساس حکمت خود تقدیر او را تغییر دهد. فرمان و اراده به دست اوست و هر چه او بخواهد رقم خواهد خورد. خود خدا فرموده است: «ادعونی استجب لکم» یعنی استجابت دعا نیز به واسطه ی دعا و مناجات بنده انجام خواهد یافت، و در روایت نیز وارد شده است، اگر دعا نبود خدا به بنده اش توجهی نمی کرد. بنابراین با دعا میتوان در تغییر سرنوشت خود موثر واقع شد، و خداوند این امکان را برای افراد قرار داده است که با طلب از خدای متعال در مقدرات و سرنوشت خود موثر باشند.

این کارشناس مسائل دینی به یکی از مهم ترین توصیه های رسول مکرم اسلام اشاره کرد و ظهار داشت: یکی از مهم ترین دعا هایی که از رسول مکرم اسلام(ص) در ای شب ها سفارش شده طلب عافیت از خدای متعال است. وقتی پیامبر، مردم را به دعا کردن سفارش کرده اند پس قطعا این دعا کردن موثر است. پس یعنی این خواستن و طلب کردن شما در مقدرات شما موثر است، یعنی خداوند سمیع قطعا دعا و خواسته ی شما را می شنود این دعا در مقدرات تاثیر دارد و در این شب از طلب عافیت دین و دنیا، امنیت و پیروزی امت اسلام و سلامتی خدمتگزاران دین و خصوصا ظهور آقا امام زمان غافل نشوید تا در این مقدرات سهیم باشید.

انتهای پیام/

captcha