علی(ع) مظهر توحید بود
کد خبر: 3720673
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
حجت‌الاسلام رفیعی:

علی(ع) مظهر توحید بود

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با اشاره به وصیت امام علی(ع) در مورد توحید و ترک شرک و اجرای سنت پیامبر(ص) تاکید کرد: امام علی(ع) مظهر توحید بود.

علی(ع) مظهر توحید بود

به گزارش  ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) امروز 16 خردادماه در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام علی(ع) مصداق بارز سابقون در آیه شریفه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» است، گفت: سابقون در امت‌های گذشته یعنی انبیاء قبل تعداد زیادی بودند ولی در دوره پیامبر(ص)، افراد کمی مصداق آن هستند که ائمه(ع) و در رأس آنان امام علی(ع) است.

وی با اشاره به آیه لیلة المبیت تصریح کرد: در تفسیر فخر رازی بیان شده که وقتی امام علی(ع) حاضر به این فداکاری عظیم شد جبرئیل که بالای سر او ایستاده بود فرمود مرحبا و درود بر تو؛ چه کسی حاضر است چنین فداکاری‌ای انجام بدهد و بعد ادامه فرمود خدا در نزد ملائکه به تو مباهات می‌کند.

رفیعی با اشاره به وصیت امام علی(ع) در مورد توحید و ترک شرک و اجرای سنت پیامبر(ص) تاکید کرد: امام علی(ع) مظهر توحید بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مظلومیت امام علی(ع) که امام هادی(ع) هم تعبیری در این مورد دارند، بیان کرد: پول‌های زیادی از سوی معاویه خرج شد تا سب امام در مجالس و منابر رایج شود؛ نام ایشان داشتن در زمان برخی خلفا جرم بود و اگر مخالفت‌ها و برخورد شدید بنی امیه و بخشنامه‌های معاویه و منع حدیث نبود کتب پر از فضائل امام که برگرفته از قرآن و سنت است بود اگرچه باز هم با وجود همه این مخالفت ها، فضائل امام در منابع فریقین وجود دارد.

رفیعی اظهار کرد: نسائی، ششمین نفر از صاحبان صحاح ست، کتاب مستقلی در مورد فضائل امام دارد که باعث کشته شدن او شد؛ ابن حجر گفته است که بیشتر سندهای این کتاب که در هزار و صد سال قبل نوشته شده قابل اعتماد است.

وی با بیان اینکه پیامبران منذر بوده‌اند ولی هادی همیشه در میان اقوام بوده است اظهار کرد: بیش از ده روایت از سوی علمای اهل سنت بیان شده که وقتی این آیه «... وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» نازل شد پیامبر به شانه امام علی اشاره کرد و فرمود که این علی، ملاک و شاخص هدایت و هادی امت بعد از من است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به آیه 4 سوره تحریم«إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ» که در مورد اختلاف میان دو تن از همسران پیامبر با ایشان است عنوان کرد: خداوند در این سوره فرموده که اگر این همسران توبه نکردند و دست از مخالفت تو برنداشتند ما چهار نوع حمایت برای تو قرار می‌دهیم؛ خدا ولی تو است زیرا خدا ولی مومنان است.

وی در توضیح بیشتر با بیان اینکه حامی دوم، جبرئیل و سومی، صالح المومنین و ملائکه هستند؛ در مورد صالح المومنین بیان کرد: حااکم حسکانی که حنفی است 15 روایت آورده که پیامبر فرمود ای علی، صالح المومنین تو هستی.

وی با بیان اینکه پیام آیه این است که خدا از مومنان حمایت می‌کند ادامه داد:همان طور که رهبری فرمودند که دشمنان خیلی علیه ما تبلیغ می کنند ولی ما یکسری باورها و اعتقاداتی داریم؛ به تعبیر امام خرمشهر را چه کسی آزاد کرد؛ مطمئن باشید که خدا قول دفاع از مومنان را داده است؛ همان طور که چه کسی قکر می کرد رژیم پهلوی سقوط کند و صدام به آن فلاکت نابودشود.

رفیعی با اشاره به برخی حرف‌ها مبنی بر اینکه چرا نام امام علی در قرآن نیست اظهار کرد: اولا ما نمی‌توانیم برای خدا تعیین تکلیف کنیم ضمن اینکه مگر نقطه مقابل امام مانند سقیفه و برخورد با غدیر آمده است؟ ولی در هر صورت وصف امام در قرآن فراوان است اما بنای قرآن این نبوده که همه مسائل را مانند تعداد رکعات نماز و تعداد دورهای طواف و ... را بیاورد نام امام را هم نیاورده است.  

وی در پایان تاکید کرد: کسانی که در شبکه‌های ماهواره‌ای این حرف‌ها را مطرح می‌کنند امروز می‌خواهند با افکار عمومی بازی کنند؛ در حالی که اصل کلی این است که هر چه پیامبر فرموده تبعیت کنید؛ لذا بدون هیچ پیشداوری در تاریخ ببینید که پیامبر برای بعد از خود چه کسی را جانشین قرار داده است.

انتهای پیام

captcha