سهم پیام‌رسان‌های داخلی در تبلیغ معارف قرآنی
کد خبر: 3721300
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

سهم پیام‌رسان‌های داخلی در تبلیغ معارف قرآنی

‌بیش از یک ماه است که پیام‌رسان‌ خارجی تلگرام بسته شده و مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در کش و قوس مشکلات فضای مجازی و تنگناهای فنی دست و پنجه نرم می‌کنند تا خودی نشان دهند.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: هرچند پیام‌رسان‌های داخلی در این رقابت نابرابر، تلاش می کنند تا کاربران خود را راضی نگه دارند ولی امان از دور زدن های قانون و وجدان که برخی با فیلترشکن و میان‌برهایی تلاش می کنند تا همچنان در فضای تلگرام بچرخند و وای بر برخی نهادها که با وجود ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان بیگانه، همچنان به تلگرام دل خوش کرده اند.
کارشناسان فضای مجازی قبول دارند که هنوز تا رسیدن به یک پیام‌رسان مطلوب داخلی فرسنگ ها فاصله داریم ولی مگر پیام‌رسان‌های خارجی نیز این مراحل را طی نکرده اند تا به اینجا برسند. پس استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی با وجود نقاط ضعف و مشکلات آن می تواند نویدبخش فردایی بهتر برای این رسانه های مجازی باشد.
گاهی فراموش می کنیم که باید همچون افسران جنگ نرم با تمام وجود خود را در این عرصه آماده کنیم و تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم که پیام‌رسان‌های داخلی امروز یکی از فرصت ها در این حوزه است.
داغ دل یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا در بهمن ماه گذشته تازه شد و لب به انتقاد گشود که هنوز کسی برای مقابله با تهدید این پدیده هیچ اقدامی نکرده و این را هم گفت که اظهارات دلسوزانه برخی از اندیشمندان برای آن است که مسئولان تدبیری بیاندیشند تا فردا اساس دین، انقلاب، اخلاق، هویت، ملیت و استقلال ما را تهدید نکند.
آیت الله علی اکبر رشاد در همان گفت و گو اقدامات مسئولان در این زمینه را نسبت به تهدیدهای فضای مجازی ناکافی دانست و هشدار داد که مبادا برخورد مسامحه آمیز در آینده باعث پشیمانی شود و زمانی متوجه این تهدیدها شویم که همه چیز از دست برود و قابل مهار نباشد.
وی حتی پا را فراتر گذاشت و مساله فضای مجازی را با میدان های جنگ مقایسه کرد و گفت: همه باید مثل زمان جنگ در این میدان حضور پیدا کنند و کسی برای حزب و جریان خود قبایی ندوزد و با تمام تلاش با این پدیده مقابله کنند وگرنه حیات و هستی ما تهدید می شود و اگر خطری به وجود آید چپ و راستی نمی شناسد.
حالا چهار ماه از این اظهارات می گذرد و بیش از یک ماه است که تلگرام بسته شده ولی هنوز پیام‌رسان‌های داخلی به دلایل متعدد نتوانسته اند در فضای مجازی و در زمینه جذب مخاطب به جایگاهی در خور، دست پیدا کنند.
برپایی نمایشگاه قرآن در ماه رمضان فرصتی را فراهم کرد تا ببینیم عزم جامعه قرآنی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی تا چه اندازه است. شاید در ظاهر کمتر غرفه ای را می توان یافت که محصولات و تبلیغات خود را با پیام‌رسان‌های داخلی عرضه کند ولی وقتی با دست اندرکاران و مسئولان غرفه ها وارد صحبت می شدیم، برخی سخن از پیام‌رسان‌های داخلی بر زبان می آوردند.
البته بعضی غرفه ها نیز تلاش می کردند تا فرصت های فضای مجازی را در اینستاگرام دنبال کنند که به عنوان نمونه می توان به طرح آیه محبوب من در نمایشگاه قرآن امسال اشاره کرد که به عنوان غرفه برتر نیز معرفی شد.
در میان غرفه های کوچک و بزرگ در شبستان مصلای امام خمینی (ره) در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یک غرفه به صورت ویژه خودنمایی می کرد و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد. البته راهنمایی ها و تبلیغات متصدی این غرفه که از بازدیدکنندگان می خواست تا یک دقیقه وقتشان را در اختیار غرفه بگذارند نیز تاثیرگذار بود تا هر کسی بی خیال از کنار این غرفه عبور نکند و مجبور به لحظاتی درنگ و مکث شود.
این غرفه به نام مرکز تخصصی تفسیر حوزه و از سوی بخش فضای مجازی این مرکز وابسته به حوزه علمیه قم برپا شده بود و کارشناس غرفه با صبر و حوصله و البته با سرعت توضیحاتی را درباره چهار کانال ایجاد شده در پیام‌رسان‌های داخلی ارائه می داد.
حسین ابراهیمی به صورت مختصر و مفید گفت که تمام نیازهای قرآنی افراد جامعه را در چهار کانال در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها ارائه کرده که در کانال «پرسمان نور» به سوالات و شبهات قرآنی پاسخ می دهند که مردم در متن جامعه با آن روبه‌رو هستند.
وی افزود: مردم با مسائل مختلفی روبه‌رو می شوند که دوست دارند نظر قرآن را در آن زمینه بدانند و به همین منظور کارشناسانی برای پاسخ به سوالات مردم مشغول پژوهش هستند و افراد می توانند با ادمین این گروه ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را مطرح کنند.
ابراهیمی از «آیه نما» به عنوان دومین کانال این مرکز یاد کرد که مربوط به عکس‌نوشته‌های قرآنی است. یعنی مردم دوست دارند آیات مربوط به یک موضوع مانند عفاف و حجاب را بدانند ولی چون تخصص ندارند، می توانند با عکس‌نوشته‌های مربوطه که با مفهوم آیات قرآن مطابقت دارد، ارتباط برقرار کرده و با ترجمه و شماره آیه و سوره هم آشنا شوند.
«واژه های نور» سومین کانالی است که ابراهیمی معرفی می کند و این کانال بیشتر برای کسانی درنظر گرفته شده که علاقه مند به ارتباط مستقیم با قرآن هستند.
ابراهیمی با استناد به کلامی از رهبر معظم انقلاب که فرمودند مردم بدون واسطه قرآن را درک کنند و بفهمند، اینگونه گفت که لازمه چنین کاری تسلط به متن عربی قرآن است و ما برای این کار، تک تک واژه های قرآن را از ابتدا توضیح داده ایم و کسی که یک جزء از قرآن را با این کانال دنبال کند، به مرور به متن عربی قرآن نیز مسلط می شود.
«عطر ملکوت» آخرین کانالی بود که کارشناس غرفه معرفی کرد و این کانال نیز برای راهنمایی افرادی در نظر گرفته شده که بخواهند نظر امام معصوم علیه السلام را در تفسیر هر آیه ببینند. بنای کانال عطر ملکوت بر مبنای آیه به آیه بوده و یک ترجمه تفسیری با استفاده از روایات از هر آیه ارائه شده است. به عبارت دیگر ترجمه تفسیری هر آیه شامل ترجمه و تفسیر به صورت همزمان به کاربران ارائه می شود تا در تفسیر هر آیه بتوانند نظر امام معصوم (ع) را نیز به دست آورند.
ابراهیمی وعده داد که در آینده این اطلاعات به نرم افزار تبدیل شود تا کاربران بتوانند در آیات موردنظر به جست و جو بپردازند و پاسخ های خود را دریافت کنند. البته اکنون نظرات کارشناسان در مرکز تخصصی تفسیر بلافاصله در پیام‌رسان‌های داخلی قرار می گیرد تا مردم استفاده کنند و قرار است بعدا به کتاب و نرم افزار نیز تبدیل شود.
این کارشناس فضای مجازی گفت: قصد ما این است که در سریعترین و آسان ترین روش اطلاعات قرآنی را از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار دهیم. البته فعالیت های انجام شده در مرکز تخصصی تفسیر بر اساس آخرین کارهای پژوهشی در واژه های قرآن و تفسیر انجام شده و کاری جدید است و همانگونه که مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان معتقد است باید هر دو سال یک بار تفسیری از قرآن نوشته شود، چون قرآن زنده است و زنده بودن آن لازمه ای دارد تا در مسائل جدید بتوانیم آیات را به دست آوریم.
از متن گذر کردیم و به چند حاشیه رسیدیم. از جمله این که آیا حوزه علمیه قم عزم خود را جزم کرده تا اینگونه در فضای مجازی جدی باشد و ابراهیمی گفت که حوزه هنوز در زمینه بهره برداری از فضای مجازی در راستای نشر معارف دینی به آن سطحی که باید، نرسیده و به همین دلیل فعالیت های آنان در معرض دید عموم قرار نمی گیرد ولی ما بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب که فرمودند از فضای مجازی در این زمینه ها استفاده شود، در پیام‌رسان‌های داخلی فعال شده ایم.
حاشیه دیگر این بود که آیا تمام بخش های حوزه دارای اداره ای به نام فضای مجازی هستند که ابراهیمی در پاسخ گفت: چند مرکز تخصصی در حوزه علمیه داریم و زمانی که طلاب، پایه ششم حوزه را می گذرانند، وارد یکی از این مراکز تخصصی مانند کلام، فلسفه و تفسیر می شوند و پس از گزینش و طی کردن دوره ای چهار ساله به عنوان کارشناس در مراکز علمی مشغول به کار می شوند.
از صحبت های ابراهیمی مشخص می شود که فقط مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم دارای بخش فضای مجازی است که مطالب تفسیری را به زبان ساده برای استفاده مردم در پیام‌رسان‌های داخلی قرار می دهد تا از این طریق بیشتر بتوانند در ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی نقش داشته باشند.
حاشیه سوم نیز مربوط به تعدد پیام‌رسان‌های داخلی بود. چون یکی از مشکلات مورد انتقاد کاربران، تعدد این پیام‌رسان‌هاست که کاربران را سردرگم می کنند و هر کسی وارد یک یا دو پیام‌رسان‌ می شود که شاید دیگران در آن عضو نباشند.
ابراهیمی با این مقدمه شروع کرد که پیام‌رسان‌ها نیازمند حمایت دولت هستند و اگر دولت این رسانه ها را در مسائل مالی و اعتباری بیشتر حمایت کند، پیام‌رسان‌هایی با قابلیت های بهتر خواهیم داشت.
او البته تعدد پیام‌رسان‌های داخلی را امری طبیعی دانست و گفت که در غرب نیز این گونه است و کشورهای مختلف از پیام‌رسان‌های مختلف استفاده می کنند. چون وجود چند پیام‌رسان در عرض یکدیگر برای رقابت خوب است تا بتوانند نظر مشتری را جلب کنند و با ارائه خدمات بهتر به جذب مشتری بپردازند.
ابراهیمی رقابت سالم میان پیام‌رسان‌های داخلی را ضروری دانست و انحصارگری در این زمینه را با صنعت خودرو مقایسه کرد و گفت که اگر یک پیام‌رسان‌ داشته باشیم، مردم از آن اقبالی نمی کنند، مانند صنعت خودرو که اگر انحصاری نبود، پیشرفت بهتری می کردیم.
حرف آخر ابراهیمی در این زمینه این بود که لازمه پیشرفت و بالندگی در مسائل این است که رقابت سالم میان پیام‌رسان‌ها باشند تا بتوانند رسانه های خود را ارتقا دهند و با حمایت دولت یکی دو پیام‌رسان‌ داخلی به کیفیت عالی دست پیدا کنند و بتوانند خدمات بهتری به مردم بدهند.
شما هم اگر قصد دارید اطلاعات قرآنی خود را به ویژه در حوزه تفسیر و ترجمه قرآن با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی مانند سروش، ایتا، گپ، بله و آی گپ افزایش دهید، می توانید در این چهار کانال یعنی پرسمان نور به نشانی porsemanenoor@، آیه نما در ayenama@، واژه های نور به نشانی vajehayenoor@ و عطر ملکوت به نشانی atremalakut@ عضو شوید.

انتهای پیام

captcha